صدفی گفت: در تصادفات منجر به فوت، ۵۱ درصد تصادفات، در طول سال گذشته در شهر قم مربوط به راکبان موتورسیکلت بوده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،سرهنگ غلامرضا صدفی رییس پلیس راهور استان قم در آیین «اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران قم» در سالن اجتماعات مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) گفت: متاسفانه در سطح شهر قم در طول ۶ سال گذشته، آمار تصادفات صعودی بوده است.

صدفی عنوان کرد: متاسفانه هر ساله تصادف‌ها در استان قم رو به افزایش است.

او افزود: اینکه مراسمی در رابطه با اهدا و ضرورت استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسوران برگزار می‌شود و برای کنترل تخلف در این زمینه با متخلفان برخورد قانونی صورت می‌گیرد و نیز به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم که از کلاه ایمنی استفاده شود، یکی از دلیل‌های آن، همین مساله تصادفات در این زمینه است.

صدفی تاکید کرد: باید در این زمینه توجه داشته باشیم که این تصادفات منجر به بی سرپرست شدن برخی از خانواده‌ها می‌شود و خانواده‌هایی داغدار می‌شوند و مشکلاتی برای آن‌ها ایجاد می‌شود.

رییس پلیس راهور استان قم با بیان اینکه موتورسیکلت یک وسیله نقلیه سریع و ارزان‌قیمت است، گفت: از این وسیله نقلیه به صورت ویژه در قم استفاده می‌شود، اما متاسفانه در بحث اجرای مقررات آن، شاید در حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد رعایت می‌شود.

سرهنگ صدفی با بیان اینکه درصد بالای این مشکلات به خاطر رعایت نکردن قانون و مقررات در این رابطه است، افزود: پس از راکبان موتورسیکلت، «عابران پیاده» ۳۵ درصد تصادفات را در سطح شهر قم به خود اختصاص می‌دهند.

رییس پلیس راهور استان قم بیان کرد: اگر در سطح شهر قم بتوانیم، این ۲ گروه از کاربران ترافیک را کنترل کنیم و آموزش دقیق بدهیم و از آنان تقاضا نماییم که قانون و مقررات را رعایت کنند، خودبه‌خود بیش از ۸۰ درصد تصادفات منجر به فوت این شهر کنترل می‌شود.

صدفی گفت: هرچه قدر تخلفات راهنمایی و رانندگی به صورت ویژه کنترل شود، تصادفات ما کم می‌شود، ولی به «صفر» نمی‌رسد، زمانی می‌توانیم تصادف‌ها را به «صفر» برسانیم که بحث «فرهنگی» را بر بحث «اِجرای قانون و مقررات» ارحج بدانیم.

رییس پلیس راهور استان قم با تاکید بر «فرهنگ‌سازی» در مساله استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسواران و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط همه افراد جامعه گفت: تاکید ما برای اجرای قانون، به خاطر این است که افراد آسیب نبینند و خانواده هایشان دچار مشکل نشوند.

او با بیان اینکه ۸۵ درصد رانندگان خودرو در قم از کمربند ایمنی استفاده می‌کنند، تصریح کرد: لازم است که استفاده از «کلاه ایمنی» همچون استفاده از «کمربند ایمنی در خودروها» تبدیل به یک «فرهنگ» شود.

رئیس پلیس راهور استان قم خاطرنشان کرد: سال گذشته در برخورد با تخلفِ استفاده نکردن از کلاه ایمنی، نسبت به سال ۱۳۹۸؛ ۳۲۰ درصد افزایش برخورد داشتیم.

صدفی گفت: متاسفانه سال گذشته ۱۰ درصد راکبان موتورسیکلت در تصادفات دچار عارضه قطع نخاع شده اند و ۷۱ درصد عامل فوت راکب موتورسیکلت بنابر نظریات پزشک قانونی، ضربه به سَر است که اگر کلاه ایمنی استفاده شود، به طور حتم چنین مشکلاتی ایجاد نخواهد شد.

رییس پلیس راهور استان قم با اشاره به شرایط کرونایی در کشور افزود: سال گذشته در مرحله نخست برخورد با تخلفات به صورت هوشمند را ملاک قرار دادیم و با همکاری شهرداری قم، یک دستگاه «اتوبوس آموزشی» با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را در این زمینه تهیه کردیم و به موتورسواران آموزش‌های لازم را دادیم و تاثیر مثبتی را نیز داشت.

صدفی با تاکید بر فرهنگ سازی در این زمینه توسط رسانه‌ها از جمله صدا و سیما و آموزش «بانوان فرهنگ‌یار ترافیک» گفت: در این زمینه به خانواده‌ها نیز آموزش داده شده است و همچنین سال گذشته چندین بار در تقاطع‌های سطح شهر کلاه ایمنی بین موتورسواران توزیع و آموزش‌های لازم در این زمینه داده شد.

لاچینانی رئیس شرکت بیمه سینا سرپرستی استان قم نیز در این مراسم گفت: در زمینه «فرهنگ‌سازی» استفاده از کلاه ایمنی توسط راکبان موتورسیکلت و همچنین رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط همه آحاد جامعه وظیفه داریم.

محمود لاچینانی با اشاره به فوت افراد در تصادفات افزود: به ظاهر می‌شنویم که در تصادف یک تَن فوت کرد، ولی ضربه‌هایی که جامعه از فوت یک انسان به عنوان سرپرست یک خانواده می‌خورد؛ سبب می‌شود که خانواده‌ای دچار تلاطم شود.

آیین مذکور، با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی استان و شرکت بیمه سینا سرپرستی استان قم برگزار و در پایان به تعدادی از راکبان موتورسیکلت این استان به صورت نمادین کلاه ایمنی اهدا شد.

مردم برای کسب آخرین اطلاعات در رابطه با پلیس راهنمایی و رانندگی، می‌توانند به تارنمای آن به نشانی اینرنتی https://www.rahvar۱۲۰.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۳۰ تير ۱۴۰۰
سلام
باید قانون موتور سواری بازنویسی شود و موارد زیر تصویب و اجرا شود:
۱. موتور سیکلت، بیش از ۲ سرنشین نمی تواند داشته باشد.
۲. هر ۲ نفر کلاه ایمنی داشته باشند.
۳. کودکان زیر ۷ سال حق سوار شدن بر موتور را نداشته باشند
آخرین اخبار