مهری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

باید جلوی چرخش گونه دلتای کرونا را در جامعه بگیریم

یک اپیدمیولوژیست گفت: در گونه دلتای کرونا میزان سرایت پذیری بسیار بالا است و باید باید جلوی چرخش این ویروس را در جامعه بگیریم.

احمد مهری اپیدمیولوژیست و کارشناس بهداشت عمومی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نگرانی از شیوع واریانت هندی کرونا یا دلتا در منطقه سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: در حال حاضر در منطقه جنوبی کشور و به خصوص جنوب شرقی، تعداد مبتلایان احتمالی کرونا به دلیل شیوع گونه دلتا در حال افزایش است و هنوز زود است تا در زمینه افزایش موارد فوتی ناشی از آن نتیجه گیری کنیم. با افزایش ناگهانی موارد ابتلا و بستری افراد در بیمارستان ها، به دلیل اشباع شدن مراکز درمانی، ارائه خدمات درمانی دچار مشکلاتی می‌شود و دریافت خدمات به دلیل پر شدن مراکز درمانی کاهش پیدا می‌کند که این موضوع  می تواند نگران کننده باشد.

او ادامه داد: البته بروز پیک الزاما به دلیل نوع ویروس جهش یافته نیست، بلکه به دلیل ماهیت پیشرونده اپیدمی کووید۱۹ است. مردم در برخی موارد به دلیل ترس از مراجعه در هنگام شلوغی مراکز درمانی دیر به پزشک مراجعه می‌کنند که این مسئله باعث وخامت حال جسمانی آن‌ها می‌شود.

مهری بیان کرد: درحال حاضر افزایش موارد بستری بر اثر ابتلا به کرونا در منطقه جنوب کشور و به ویژه جنوب شرقی کاملا مشهود است. در استان‌های جنوب شرقی کشور به دلیل شروع فصل گرما و استفاده مردم از کولر‌های گازی، تهویه هوا به خوبی انجام نمی‌شود و پنجره‌ها بسته است و اگر فردی به بیماری کرونا از نوع دلتا مبتلا باشد همه اعضای خانواده یا ساکنان آن محیط را بیمار خواهد کرد.

او تاکید کرد: مردم باید توجه داشته باشند که هنگام استفاده از خودرو به صورت جمعی، شیشه‌های وسیله نقلیه پایین باشد تا تهویه هوا به خوبی انجام شود، در غیر اینصورت احتمال ابتلای افراد در صورت ناقل بودن یکی از آن‌ها افزایش می‌یابد.

اپیدمیولوژیست ادامه داد: اگر فردی علائمی از بیماری کرونا در خود حس کرد باید در قرنطینه برود و پنجره اتاق خود را باز نگه دارد تا تهویه هوا به خوبی انجام شود. در گونه دلتای ویروس کرونا میزان سرایت پذیری بالای ده‌ها نفر است در حالی که در ویروس اولیه میزان سرایت پذیری بسیار کم‌تر بود.

او‌ افزود: در مقطع زمانی کوتاه مبتلایان به بیماری کرونا به صورت انفجاری افزایش پیدا می‌کنند و به همین دلیل اقدامات حاکمیتی و سیاستی با سرعت بالا برای پیشگیری مهم است.

این کارشناس بهداشت عمومی گفت: ما نباید غفلت کنیم و به دلیل واکسیناسیون سالمندان فکر کنیم که اثر بخشی و ایمنی در جامعه ایجاد شده است. ممکن است اثر بخشی واکسن‌ها در پیک پنجم بیماری کرونا تحت تاثیر دلتا ویروس قرار بگیرد. باید کاری انجام دهیم تا جلوی چرخش ویروس در کشور گرفته شود. کارمندان در محل کار خود باید با وجود گرمای هوا پنجره‌ها را باز نگه دارند تا تهویه هوا به خوبی انجام شود.

مهری بیان کرد: اگر افراد در هنگام ابتلا به بیماری کرونا به موقع به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگیرند بسیاری از عوارض نگران کننده بیماری رفع خواهد شد.


بیشتر بخوانید 


انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
خدا رحم کنه
آخرین اخبار