چهارمین همایش ملی پدافند شیمیایی با هدف بررسی آسیب های اجتماعی ناشی از حملات شیمیایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، همزمان با روز «مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی»، چهارمین همایش ملی پدافند شیمیایی به همت سازمان پدافند غیرعامل کشور و با همکاری دانشگاه بقیه‌الله (عج) با حضور مسئولان لشکری و کشوری سه‌شنبه 8 تیرماه در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد. این همایش در مورد اقداماتی است که در حوزه ایمنی سازی و تجهیز زیرساخت ها در حوزه صنایع شیمیایی و پتروشیمی و جلوگیری از آسیب های اجتماعی ناشی از حملات شیمیایی به وجود می‌آید. همچنین از به روز رسانی قوانین نیز در این همایش خبر داده شد. سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور و دکتر قانعی از سخنرانان اصلی این مراسم بودند.

اهمیت مطالعه علم سلاح‌های شیمیایی 

ابوالقاسمی فرمانده دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در چهارمین همایش ملی پدافند شیمیایی اعلام کرد: وظیفه ما این است که به عنوان بزرگترین قربانی سلاح های شیمیایی بعد از جنگ جهانی به مطالعه آن بپردازیم و آگاهی بالایی از آن ها کسب کنیم و برای جلوگیری از آسیب های زیاد آن آماده باشیم. در صحنه جهانی قرن های مدیدی است که از سلاح های غیر متعارف استفاده می شود. در قرن اخیرمدل های متفاوتی که باعث کشتار های وسیعی در عرصه نظامی و غیر نظامی سبب شده تا معاهدات بین المللی درباره منع استفاده از آن ها تنظیم شود اما در واقع این ها چیزی است برای محدود کردن قربانیان و آزادی ظالمان.

وی افزود: گاها جای آن ها نیز عوض می‌شود و تلاش می کنند تا قربانیان را متهم جلوه دهند. سلاح ها در تهدید محیط زیست نیز استفاده می شوند و در کشورهایی که زیر ساخت مناسب برای مقابله با مواد شیمیایی و عوامل پرتوزا را ندارند می تواند باعث آسیب های بسیار جدی شود. در قضیه کرونا شما دیدید که چه کشورهایی توانستند با آن مقابله کنند ویروسی که از کشورهای شرقی و چین شروع شد و آن ها مدیریتشان را به رخ غرب کشیدند. مدعیان غربی تا زمان نرسیدن واکسن بیش از ۵۰۰ هزار کشته داشتند.

ضرورت پرداختن به زیر ساخت ها و پدافند غیر عامل در کشور

رئیس سازمان پدافند غیر عامل نیز در ادامه مراسم همایش ملی پدافند شیمیایی اعلام کرد: شهدای ما شاهد حاضر برای این جنایات شیمیایی در دنیا هستند، از آن جایی که این تهدید همیشگی است و حتی داعشی ها با چراغ سبز آمریکا نیز استفاده کردند. پرداختن به زیر ساخت ها و پدافند غیر عامل یک ضرورت برای کشور است. کشور دارای صنایع شیمیایی و پتروشیمی خوبی است و در شرایط تحریم ها بسیار ارز آور هستند. آمادگی یک چارچوب در صورت تهاجم و چه حوادث شیمیایی و صنایع و فنی برای ما یک فرآیند تخصصی زیر نظر دانشمندان و محققان است و برای همه مسئولان لازم الاجراست.

وی مطرح کرد: در اکوسیستم ایران نیازمند پدافند غیر عامل هستیم، تولید ماسک، واکسن و صنایع محافظت کننده برای ما باید یک راهکار باشد و ما با استانداردهای بین المللی آن ها را تولید می کنیم. تجهیزات شیمیایی حتی در کرونا ابزارهایی برای فیلتراسیون و واکسیناسیون استفاده و کاربرد دارند.

همایش ملی پدافند شیمیایی

سردار جلالی در ادامه گفت: یکی از فرآیندهای آموزشی تربیت دانشمندان و اساتید است. این فعالیت خطرناک یک کار اقتصادی درآمدزاست و بدون پدافند شیمیایی قادر به اداره کشور و اکوسیستم آن نیستیم. باید شاخص های ایمنی را توسعه دهیم و نیازمند مراکز ایمنی شیمیایی تخصصی هستیم. تولیدات شیمیایی باید تحت کنترل و محاسبات امنیتی باشد. نظام های امنیتی ما نباید دچار آسیب های امنیتی باشد،  نظام درمانی بسیار اهمیت دارد و به کمک دانشگاه بقیه الله شاهد تولید تجربیات و دانش علمی هستیم. سال گذشته یکی از دکترهای ژاپن در سفر به ایران اعلام کرد که پروتکل های دانشگاه بقیه الله بسیار پیشرفته است و می تواند در درمان بیماری های مختلفی استفاده شود.

وی افزود: در حال حاضر قطب های صنعتی شیمیایی زیادی در کشور وجود دارد. در ماهشهر ۵۲ مورد کارخانه ها و مراکز صنعتی داریم و در شهرهایی مثل تهران و اهواز و خارک و جاهای دیگر از این مراکز در حال بهره‌وری هستیم ولی باید آن ها را توسعه و افزایش بدهیم. اگر مراکز و بیمارستان های درمان آسیب های شیمیایی را نداشته باشیم، عقب می مانیم. مراکز ویژه صنعتی باید بصورت دو کارکردی آموزشی و درمانی در شهرها احداث شود. نیاز به آموزش تخصصی نیروهای این حوزه از جمله پزشک و پرستار از ملزومات پیشرفت در حوزه صنایع شیمیایی است.

لزوم به روز بودن سازمان تنطیم مقررات

غلامرضا جلالی در ادامه افزود: تنظیم مقررات در حوزه مواد شیمیایی باید به روز باشد و نظارت بر اجرا داشته باشد  در نطنز و یو سی اف اصفهان شاهد فعالیت هسته ای مشترک هستیم. نظام ایمنی هسته ای در دنیا جز مقررات است ولی در حوزه شیمیایی این قوانین ضعیف یا قدیمی هستند و باید آن ها را به روز رسانی کنیم. نیازمند یک مرکز رگلاتوری در صنایع شیمیایی هستیم در کشور اما باید آمادگی بالایی داشته باشیم. ما باید بر اساس یک نظام آمادگی طرح ریزی کنیم تهدیدات را شناسایی و پاسخ به آن ها را تنظیم کنیم، رزمایش ها را پیش بینی کنیم. یک فرآیند اجرایی منظم باید شکل بگیرد.  نظام مصون سازی را آماده کردیم و به امضای سرلشگر باقری رسیده و چاپ شده است و در دسترس است برای اجرا شدن آن توسط وزارت کشور به شهرداری ها و استانداری ها برای پیاده سازی و اجرا ابلاغ شده است و ما هم در سازمان پدافند غیر عامل آماده این کار هستیم.

همایش ملی پدافند شیمیایی

سردار غلامرضا جلالی در ادامه مطرح کرد: ما ۳ نکته اساسی را دنبال میکنیم، مورد اول مصون سازی است یعنی نگاه تخصصی و کارشناسی به زیرساخت ها و امکانات و قوانین و الزامات موجود حوزه ایمنی شیمیایی و صنایع فن؛  اصلاح آیین نامه ها در دستور کار است بعد از هر حادثه ای که رخ می دهد. ایمنی یک حداقل است و باید الزاماتی فراتر از آن را دنبال کنیم، آن چه ساخته شده است در حوزه زیر ساخت های پتروشیمی و شیمیایی باید امن باشد. نکته دوم صنایع زیاد شیمیایی است که در شهرها ساخته شده اند. یک قانون قوی باید در مجلس برای خروج مراکز شیمیایی از شهرها و انتقال آن ها به خارج از شهرها باید تصویب شود. تمام مراکز صنعتی کشور مقل شهرک ها و مناطق ویژه در نظام ایمنی دارای تکالیف مشخص هستند در زمان معلوم باید رزمایش هایی را برگزار کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.