پژوهشگران دانشگاه‌های آکسفورد و کپنهاگ تاکید دارند استفاده از ماسک، همچنان موثرترین روش برای پیشگیری از انتقال ویروس کروناست.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از مدیکال اکسپرس، تحقیقات جدید نشان داده است که استفاده از ماسک با کاهش قابل توجهی در انتقال کووید۱۹ همراه است و عواملی غیر از این موارد باعث جذب جهانی استفاده از ماسک در سال ۲۰۲۰ شد.

بر اساس مطالعات تجربی استفاده از ماسک مانع مهمی در انتقال کووید۱۹ است و قطرات یا آئروسل‌های تولید شده توسط شخصی که با ماسک صحبت می‌کند یا بدون آن و در مدل‌های حیوانی متفاوت است، اما یافتن این اثر در داده‌های اپیدمیولوژیک دشوارتر است.

تیم تحقیق با استفاده از بزرگترین نظرسنجی از افرادی که از ماسک استفاده کرده بودند (۲۰ میلیون نفر)، تاثیر استفاده از ماسک بر انتقال کووید۱۹ را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد که شامل ۹۲ منطقه در شش قاره می‌شود. تجزیه و تحلیل محققان به دلیل کیفیت استفاده از ماسک بر اساس داده‌ها، ۱۰۰ برابر اندازه نمونه، با نمونه گیری تصادفی - دامنه جغرافیایی، پیچیدگی مدل عفونت و اعتبار سنجی نتایج، فراتر از مطالعات گذشته است.

محققان با استفاده از یک روش آماری معروف به مدل سازی سلسله مراتبی بیزی، اثر استفاده از ماسک بر انتقال ویروس را با ایجاد ارتباط بین سطح سایش (یا دستورات) به موارد گزارش شده در هر منطقه، تنظیم حرکت و مداخلات غیر دارویی تخمین زدند.

این مطالعه نشان داد که استفاده از ماسک در صورت استفاده همه از آن، انتقال کووید۱۹ را حدود ۲۵ درصد کاهش می‌دهد. بر این اساس  استفاده درست از ماسک به تدریج روند انتقال را کاهش می‌دهد.

دکتر لورنس آیچیسون، مدرس یادگیری ماشین و علوم اعصاب محاسباتی در گروه علوم کامپیوتر در دانشگاه بریستول و محقق ارشد این مطالعه گفت: زمانی که استفاده از ماسک کاهش یافته و محدودیت‌ها برداشته شد، تحقیقات ما نشان داد که ماسک واقعا تاثیر زیادی در انتقال کووید-۱۹ در جمعیت دارد و همچنان معیار مهمی در پاسخ ما به این بیماری است.

این مطالعه توسط دانشگاهیان دانشگاه‌های بریستول آکسفورد و کپنهاگ انجام شده است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/ 

برچسب ها: ویروس کرونا ، کووید 19
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار