مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه گفت : طی پارسال ۱۷۲۰ میلیارد تومان مطالبات بانک‌ها در کرمانشاه وصول شد.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، امیر بشیری مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه با اشاره به وجود یک میلیون و ۷۶۰ هزار هکتار اراضی ملی در استان، گفت : برای یک میلیون هکتار از این ارضی سند مالکیت به نام دولت صادر شده است.

او گفت : برای حدود ۷۶۰ هزار هکتار باقی مانده هم درحال صدور سند مالکیت هستیم و امیدواریم بتوانیم با اتمام این برنامه و صدور سند مالکیت برای تمام اراضی جنگلی و مراتع، شهریور ماه امسال جشن انفال را در استان برگزار کنیم.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان افزود: با اتمام صدور سند مالکیت برای تمام اراضی منابع طبیعی در استان دیگر امکان زمین خواری و کوه خواری وجود نخواهد داشت.

او با بیان اینکه جهش قابل توجهی طی یکی دو سال اخیر در بحث صدور سند مالکیت برای اراضی ملی استان انجام گرفته، افزود: تا سال ۱۳۹۸ کل اراضی منابع طبیعی سنددار شده استان حدود ۵۰ هزار هکتار بود که با صدور سند برای حدود یک میلیون هکتار در سال ۱۳۹۹ شاهد جهش ۲۰ برابری در این حوزه بودیم.

بشیری در خصوص اجرای طرح کاداستر در استان گفت: طی پارسال حدود ۴۸۲۵ سند دولتی به نام دولت صادر کردیم که نسبت به مشابه پارسال حدود ۵۷۳ درصد رشد داشته است.

او به بخشی دیگر از وظایف سازمان ثبت اسناد و املاک استان یعنی اجرای اسناد رسمی اشاره کرد و افزود: پارسال بصورت میانگین در هر روز ۳۵ پرونده اجرایی تشکیل دادیم که از این تعداد حدود ۲۵ پرونده برای مطالبات مهریه بود.

مدیرکل دفتر ثبت اسناد و املاک استان ادامه داد: طی سال ۱۳۹۸ تعداد کل پرونده‌های اجرای مهریه که در ثبت اسناد استان تشکیل شد، حدود ۵۶۳۳ پرونده بود که در سال ۱۳۹۹ با رشدی ۲۷ درصدی به ۷۱۹۹ پرونده رسید.

او گفت: طی پارسال ۸۲ میلیارد ریال نیم عشر وصولی برای خزانه دولتی داشتیم که این رقم نسبت به سال ماقبل آن رشدی ۳۰۰ درصدی دارد.

بشیری در خصوص پرداخت حق مزایده به ثبت اسناد و املاک استان هم گفت: در پارسال ۴۲ میلیارد ریال حق مزایده به ثبت اسناد و املاک استان پرداخت شد.

او به وصول مطالبات بانک‌ها از طریق اجرای اسناد هم اشاره کرد و ادامه داد: سال ۱۳۹۸ جمعا یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان وصول مطالبه داشتیم که این رقم در پارسال با جهش بسیار قابل توجهی به ۱۷۲۰ میلیارد تومان رسید.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان افزود: جمعا طی سال ۱۳۹۹ حدود ۹۵۲۵ پرونده اجرایی شامل مهریه، چک، وصول مطالبات، سند رهنی، کمیسیون ماده هفت شهرداری و ... در ثبت اسناد استان صادر شد که نسبت به سال ماقبل آن رشدی ۱۳۳ درصدی دارد.

او گفت: جمعا در این مدت ۲۲ هزار و ۲۸۰ پرونده اجرایی را مختومه کردیم که نسبت به سال ۱۳۹۸ با ۲۷۵۴ پرونده رشدی ۸۰۹ درصدی دارد.

بشیری در تشریح وضعیت صدور سند در راستای اجرای قانون تعیین تکلیف اسناد قولنامه‌ای گفت: در پارسال ۲۸۵۸ فقره رسیدگی به پرونده‌های اسناد قولنامه‌ای داشتیم که رشدی ۲۵۳ درصدی نسبت به پارسال داشت.

او ادامه داد: طی این سال جمعا ۶۰ هزار فقره سند صادر کردیم که ۱۰ هزار فقره آن در راستای تبدیل اسناد دفترچه‌ای به کاداستری یا تک برگی بود که این رقم امسال باید افزایش پیدا کند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یکی از مشکلات تسریع در روند اجرای تبدیل اسناد مالکیتی به تک برگی را کمبود بودجه و نیروی انسانی و عدم امکان استفاده از ظرفیت بخش خصوصی دانست.

 این مسئول گفت: در حال حاضر تنها ۳۰ درصد از اسناد املاک استان به شکل تک برگی هستند.

او به روند اجرای الکترونیکی شدن پرونده‌های ثبتی در استان پرداخت و افزود: حدود ۸۵ درصد از پرونده‌های ثبتی موجود در اداره کل ثبت اسناد و املاک استان را تاکنون آرشیو الکترونیکی کرده ایم و حذف فیزیکی پرونده‌ها در جریان امور را در دستور کار قرار داده ایم.

بشیری به تبدیل کرمانشاه به عنوان مرکز مالکیت معنوی غرب کشور اشاره کرد و گفت: از پارسال مرکز مالکیت معنوی غرب کشور شامل استان‌های ایلام، کردستان، همدان و لرستان شده ایم که این مرکز اختراعات و علائم تجاری افراد را در دو بخش صنعتی و ادبی و هنری به نام خود آن‌ها ثبت می‌کند.

او به افزایش دفاتر ثبت اسناد و املاک استان طی پارسال اشاره‌ای داشت و افزود: برابر سند تحول قضایی هرساله بدون در نظر گرفتن جمعیت و درآمد دفترخانه ها، آزمون برگزار می‌کنیم و تعدادی سردفتر در هر شهر منصوب می‌شوند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان گفت: در حال حاضر ۱۷۸ دفتر اسناد رسمی در استان داریم که ۱۰۲ مورد از این تعداد در شهر کرمانشاه واقع شده اند.

او با بیان اینکه سالانه حدود هشت مرتبه بصورت کلی و سرزده از دفاتر اسناد استان بازدید به عمل می‌آید، افزود: در نتیجه این بازرسی‌ها و با توجه به گزارشات مردمی در پارسال ۱۳ مورد توبیخ، ۷۵ فقره جریمه، چهار مورد سلب صلاحیت، ۲۹ مورد انفصال موقت از یک ماه تا دوسال و هشت مورد برائت برای دفاتر استان صادر شد .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.