رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای خبر داد:

ایجاد دپارتمان تخصصی توسعه مهارت آموزی کارجویان و شاغلین مناطق شهری و روستایی

تفاهم نامه آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و استانداری مازندران برای ایجاد سه دپارتمان تخصصی منعقد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،علی اوسط هاشمی رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای کشور در آیین انعقاد تفاهم نامه آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و استانداری مازندران اظهار کرد: امروزه مطالبه‌ی مردم، از رئیس جمهور وقت و نماینده‌ها و یا جامعه و مجلس برمی گردد به اقتصادی که در گرو رفاه و آسایش و سعادت جامعه باشد.

وی افزود: رفاه و سعادت و آسایش به این معنی خواهد بود که هیچ فردی احساس گوشه نشینی و موثر نبودن به او دست ندهد، بلکه فرد احساس کند در جامعه موثر است و به عنوان انسان منشا حضور، تغییر و اثر باشد.

اوسط هاشمی بیان کرد: در استان مازنداران توافق‌های خوبی حاصل شده، از جمله ایجاد سه دپارتمان تخصصی در استان مازنداران از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای، در نگاه ما با نگاه مدیر کل استان مازنداران تفاوت وجود دارد به این معنی که دپارتمان‌ها و مراکز تخصصی ما نقش ملی را عهده دار هستند به این دلیل که سیاست سازمان بر تمرکز زدایی استوار بوده است.

وی گفت: پیشتر گفته شد به جای تمرکز در سازمان نگاه منطقه‌ای را داشته باشیم که هر استان در قامت ملی می‌تواند در هر بخش قبول مسئولیت کند و اختیار آن کار را به آن استان دهیم، به همین دلیل استان مازندران، چون قطب گردشگری است و در مسیر درست و ارزش زایی واقع شده است و همچنین از نظر جغرافیایی پایان مسیرش منتهی به مشهد مقدس می‌شود دارای دو بعد تفریحی و زیارتی است که بحث تفریح و زیارت دو فرصت ارزشمند برای استان مازندران محسوب می‌شود.

اوسط هاشمی یادآور شد: یک دپارتمان تخصصی که در حوزه‌ی خدمات فعالیت دارد در بعد گردشگری می‌بایستی نکته قابل توجهی برای مطرح کردن داشته باشند، ارائه‌ی خدمات از سوی هر صنفی یک خاطره محسوب می‌شود و این خود می‌تواند تبلیغی باشد برای آن استان، از جمله الگو شدن در حوزه گردشگری و خدمات آن، حوزه‌ صنعت چوب و به خصوص چگونگی خلق مشاغل خانگی و...است.

وی بیان کرد: بالاترین نرخ بیکاری مختص به فارغ التحصیلان زنان خانه دار است، ما برای فارغ التحصیلان خانه دار هنوز حرف قابل قبول و موثری نداشته ایم و این موضوع به چند شغل سنتی که در ۶۰ سال گذشته بر آن‌ها فعالیت داشتیم محدود شده است، در شرایط فعلی به اشتباه می‌خواهیم بگوییم ازهمین طریق است که می‌توانید موقعیت موثر خود پیدا کرده وبه نوعی کمک کننده برای معیشت است که این روند باید تغییر پیدا کند.

اوسط هاشمی گفت: شناسایی مشاغل متناسب با تحول در حوزه‌ی تکنولوژی و بازار الکترونیک و تجارت الکترونیک، چگونگی بودن در بازاریابی و تولید محصول منطبق بر نیاز زمان و روی آوری به تدوین استاندارد ها، چگونگی تربیت مربیان، تالیفات، آموزش‌های مجازی و حضوری این‌ها همگی یک ضرورت هستند که انجام این کار‌ها نکته‌ی بسیار مهمی است.

وی اضافه کرد: ما باید بتوانیم در این راه برای فارغ التحصیلان خانه نشین شرایط مساعدی ایجاد کنیم که آن‌ها را به ارزش مهارت را نزدیک کنیم، در خصوص سایر مواردی که در تفاهم نامه آمده ما ده درصد از نیرو‌های استان مازندران را زیر پوشش مهارت، حمایت خواهیم کرد.

معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای کشور اضافه کرد: می‌بایستی به سمت جلو حرکت کنیم و به نوعی برای جامعه حرفی برای گفتن داشته باشیم، امروز نگاه جامعه را نمی‌توان با حرف و شعار تغییر داد، اما اگرعملا موضوعی را فعلیت ببخشیم و اثر مثبت او را جامعه لمس کند امکان تغییر به سمت مهارت قابل تصور خواهد بود که روی آوری به این امر مهم می‌تواند نوید بخش باشد.

وی افزود: هر تعهدی که در این چهارچوب وجود دارد، سازمان، معاونین و همچنین من موظف به پیگیری آن هستیم و خوشحال هستیم استان مازندران که همیشه میزبان ملت ایران بوده است بتواند به موقعیتی از حیث میزبانی برسد تا در بخش‌های مختلفی که امروز درحوزه مهارت از آن صحبت می‌کنیم اثرهایش بر نگاه مهمانان به زیبایی و به خصوص برمردمان استان مازندران نمایان و آشکار شود.

اوسط هاشمی یادآور شد: این مسئله می‌تواند برند مشترک بین سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و استانداری مازندران باشد، که برای تبلیغ در بین مردمان، روی آوری و ایجاد اشتیاق خاص در جوانان برای انتخاب مهارت به عنوان کلید عبور از مشکلاتشان موثر خواهد بود.


بیشتر بخوانید:


اوسط هاشمی اظهار کرد: این تفاهم نامه با موضوع استفاده از ظرفیت های موجود برای تأمین اعتبارات لازم برای ایجاد سه «دپارتمان تخصصی صنایع چوب» ، «مشاغل خدماتی» و «مشاغل خانگی» و همچنین تعمیر و نگهداری مراکز و ایجاد، تجهیز و توسعه کارگاه های آموزشی استان در راستای توسعه مهارت آموزی و توانمندسازی مهارتی کارجویان و شاغلین مناطق شهری و روستایی که تأثیر بسزایی در اشتغال زایی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی خواهد داشت، منعقد شد.

وی یادآور شد: همچنین اهداف این تفاهم نامه تحقق عدالت آموزشی در توزیع امکانات زیرساخت های آموزشی، مشارکت در جهت گسترش، توسعه، ترویج و ارتقای دانش و مهارت جامعه، کمک به تربیت نیروی انسانی کارآمد و ماهر مورد نیاز بخش‌های مختلف، فراهم آوردن زمینه مناسب برای دسترسی آحاد جامعه به آموزش‌های تخصصی مهارتی و هم افزایی و استفاده از ظرفیت های مشترک دستگاه های اجرایی در زمینه اشتغال پایدار جهت افراد جویای کار و توانمند‌سازی نیروهای شاغل است .

اوسط هاشمی گفت: از محورهای اصلی این تفاهم نامه می توان به تقویت و توسعه آموزش های مهارتی با رویکرد فناورانه و محوریت کارآفرینی و ارتقای مهارت‌های کسب و کار جمعیت فعال اقتصادی استان و ایفای نقش موثر در رشد اقتصادی، ایجاد و توسعه اشتغال پایدار و استفاده بهینه از فرصت ها و منابع انسانی در استان به منظور رفع نیاز کلیه طرح های توسعه ای دولتی و غیر دولتی استان براساس اولویت های توسعه منطقه ای اشاره کرد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: از تعهدات سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در این تفاهم نامه می توان به تامین اعتبارات لازم جهت تجهیز و توسعه دپارتمان های تخصصی صنایع چوب، مشاغل خدماتی و مشاغل خانگی حداکثر تا پایان شهریور 1400، تدوین و ابلاغ سند راهبردی مهارت استان، کمک به توسعه مهارت آموزی در تمامی دستگاه های دولتی استان از طریق ایجاد امکان ارائه آموزش های استاندارد طبق قوانین و مقررات سازمان و در قالب قرارداد های آموزشی، برنامه ریزی « اجرای طرح آموزش روستایی به ازای هر شهرستان 10 روستا » (مجموع 220 روستا) در استان مازندران و ارتقای سرانه آموزشی در روستاها برای کمک به توسعه روستایی اشاره کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار