رئیس امور آب مهاباد گفت: دومین مرحله از رهاسازی آب سد این شهرستان با حجم ۲۲ میلیون متر مکعب برای مصارف بخش کشاورزی این شهرستان آغاز شد.

رضا جهین رئیس امور آب مهاباد با اشاره به آغاز دومین مرحله رهاسازی آب سد مهاباد برای مصارف کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار داشت: در نخستین مرحله رهاسازی آب سد مهاباد نیز خردادماه گذشته به حجم ۲۸ میلیون مترمکعب با دبی ۱۸ متر مکعب بر ثانیه انجام شده بود.

او افزود: در مجموع امسال تا اتمام شهریورماه آینده ۸۵ میلیون مترمکعب طی چهار مرحله با هماهنگی اداره کشاورزی برای مصرف این بخش رهاسازی خواهد شد.

جهین با اشاره به کمبود منابع آبی در سال زراعی جاری اضافه کرد: کشاورزی از روش غرقابی برای آبیاری مزارع کشاورزی خودداری کرده و تا حدامکان زمان آبیاری را به ساعت‌های شبانه و خنکی هوا موکول کنند.

رئیس امور آب مهاباد بیان کرد: حجم آب پشت سد این شهر با ۱۲ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته هم اکنون به ۱۲۵ میلیون مترمکعب رسیده است.

او با بیان اینکه حجم آب سد مهاباد هم اکنون ۱۸ میلیون مترمکعب کمتر از پارسال است، گفت: در حال حاضر تراز سد مهاباد به هزار و ۳۵۰ متر از سطح دریا‌های آزاد رسیده است که این مقدار نیز ۲ متر کمتر از تراز سد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است.

جهین با اشاره به اینکه هم‌اکنون حجم ورودی آب به سد مهاباد به صفر رسیده است، ادامه داد: دبی خروجی آب از سد این شهرستان هم ۱۵ متر مکعب بر ثانیه است که برای مصرف کشاورزی، شرب و صنعت است.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تأمین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

این سد که در ضلع غربی این شهر احداث شده است تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیک‌ترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می‌آید.

انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.