مدیرکل شیلات خوزستان از اجرای طرح تولید ماهی کپور معمولی در استان با همکاری و مشارکت دانشگاه صنعتی اصفهان خبر داد.

فتح اله ابوعلی مدیرکل شیلات خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: نشست مشترک در خصوص تولید گونه تک جنسی ماهی کپورمعمولی با مشارکت و همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان با حضور تولیدکنندگان، پرورش دهندگان و کارشناسان تخصصی به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.

او افزود: به منظور اجرای تفاهم نامه همکاری سازمان شیلات ایران و دانشگاه صنعتی اصفهان و با هدف استفاده از ظرفیت مراکز پژوهشی در ارتقاء توان تولید و گسترش ارتباط دانشگاه و صنعت، طرح تولید گونه آبزی تک جنسی کپور معمولی در خوزستان اجرایی می‌شود.

ابوعلی درخصوص اهداف اجرای این طرح بیان داشت: کپورمعمولی به علت بلوغ زودهنگام در شرایط اقلیمی خوزستان و امکان تخم ریزی در استخر‌های پرواری، ممکن است منجر به کاهش تولید شود که با اجرای این طرح، دغدغه پرورش دهندگان مرتفع خواهد شد.

این مقام مسئول این پروژه را قدرتمند و کمک کننده به افزایش تولید در واحد سطح دانست و اظهار کرد: مطالعه‌های بسیاری در این رابطه انجام شده و پیشینه این طرح در دنیا موجود و بر روی برخی گونه‌های دیگر نیز اجرایی شده است، البته امروز نظرات متفاوتی در خصوص انتخاب گونه هدف (تک جنسی نر یا تک جنسی ماده کپورمعمولی) مطرح و مقرر شد بررسی‌های فنی و علمی بیشتر صورت پذیرد و بعد از تجمیع نظر، روند اجرای این طرح در مراکز خصوصی و دولتی آغاز می‌شود.

او در ادامه با اشاره به جنبه تجاری و اقتصادی این طرح بیان داشت: اینکه این همکاری و مشارکت چه میزان بر افزایش تولید و بهبود درآمد پرورش دهندگان موثر خواهد بود نیز در حال بررسی است و امیدواریم این پروژه که قرار است با یک دیدگاه کاملا علمی و محاسبه شده و با همکاری بخش خصوصی و دولتی اجرا شود، در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه به سرانجام برسد و فواید آن در بخش تولید و پرورش قابل لمس باشد.

مدیرکل شیلات خوزستان تصریح کرد: با توجه به تنش‌های آبی و خشکسالی در استان هر چقدر زودتر تولیدپرواری را به اتمام برسانیم، قطعا راهکار مقابله با کاهش مصرف آب به ویژه در استان خوزستان خواهد بود.

به گفته ابوعلی؛ این طرح جدید در ذائقه مصرف کنندگان تغییری ایجاد نمی‌کند و انتخاب کپورمعمولی به عنوان گونه هدف، باتوجه به بازار پسندی خوب این ماهیان اقدام ارزشمندی است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.