ابوعلی گفت: خوزستان مقام اول آبزی پروری کشور را دارد و عمده موضوع و شاخص تاثیر گذار این دستاورد، حوزه پرورش ماهیان گرمابی است.

فتح اله ابوعلی مدیر کل شیلات خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: دوره آموزش تخصصی کاربرد سیستم بیوفلاک در پرورش میگو به صورت وبینار با حضور مدیران مربوطه، کارشناسان و بهره برداران به همت اداره کل شیلات خوزستان برگزار شد.

او بیان داشت: خوزستان مقام اول آبزی پروری کشور را دارد و عمده موضوع و شاخص تاثیر گذار این دستاورد، حوزه پرورش ماهیان گرمابی است و به دلیل طرح‌های خوب در دست اجرا، در آینده هیچ استانی توان رقابت با خوزستان را نخواهد داشت.

ابوعلی افزود: از سویی دیگر، باتوجه به خشکسالی و تنش‌های آبی چندسال اخیر، هم اکنون، کمبود آب شیرین وجود دارد و سیاست‌های شیلات در جهت افزایش بهره وری و استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود دنبال می‌شود.

مدیرکل شیلات خوزستان با بیان اینکه باید از روش‌های نوین آبزی پروری استفاده کنیم تصریح کرد: در همین راستا، روش پرورش متراکم در تعدادی از مراکز در استان و بهره مندی از ظرفیت سواحل دریا در پرورش ماهی و میگو، آبزی پروری در قفس در دریاچه سد‌ها و دریا، را به کار برده ایم.

این مقام مسئول گفت: خوزستان از ۲۳۰ کیلومتر نوار ساحلی برخوردار است و در کل کشور تنها در دو نقطه، پرورش میگو با آب شیرین انجام می‌شود، یکی در استان بوشهر و دیگری در استان خوزستان به ویژه در شهرستان‌های آبادان و هندیجان وجود دارد.

او اظهار داشت: در هندیجان ۱۰ هزار هکتار، در ماهشهر ۱۲ هزار هکتار، تکمیل مجتمع چوئبده آبادان، استفاده از زه آب نیشکر در طرح ۵ هزار هکتاری خرمشهر در حال طراحی و پیگیری هستند.

ابوعلی ادامه داد: طی سالیان گذشته، شیوع بیماری لکه سفید در مجتمع چوئبده آبادان به عنوان اولین مجتمع استان منجر به مشکلات اساسی و دلسردی بهره برداران شد و طرح نرسری برای اولین بار با ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه پست لارو با موفقیت انجام شد و تحت شرایط کنترل شده هیچ گونه بیماری مشاهده نشد و میانگین تولید افزایش یافت.

مدیرکل شیلات خوزستان تصریح کرد: امسال، در مرحله اول، ۱۵ میلیون پست لارو در مراکز نرسری میگو ذخیره سازی می‌شود، و این مقدار ۷ برابر میزان ذخیره سازی در سال گذشته خواهد بود و امیدواریم تا پایان فصل، مرحله دوم این طرح را نیز با همین ظرفیت یا کمی کمتر داشته باشیم و در مجموع با حداقل ۲۵ میلیون پست لارو طرح نرسری را اجرا کنیم که نسبت به سال گذشته بیش از ۱۰ برابر رشد خواهیم شد.

این مقام مسئول گفت: پرورش گلخانه‌ای میگو از حالت پایلوت خارج شده و متقاضیان زیادی دارد و مشکلات مجتمع چوئبده در بخش زیرساختی، نرم افزاری، فنی و تخصصی اولویت بندی و برنامه ریزی شده است و مسیر پیش رو به درستی هدفگذاری شده است و با بکارگیری تمامی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های متخصصان داخلی، مجتمع چوئبده آبادان را با اشتغال ۵ هزار نفری به رونق و شکوفایی خواهیم رساند.

ابوعلی، در پایان از برگزاری دوره‌های آموزشی- تخصصی ابراز خرسندی کرد و اظهار داشت: روش بیوفلاک، روش نوین و پیشرفته‌ای است و بکارگیری دانش روز در این مجتمع، ریسک فعالیت‌ها را به حداقل می‌رساند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.