بهاروند با اشاره به گزارش دولت کانادا مبنی بر عمدی نبودن سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی، نسبت به سوءاستفاده سیاسی این کشور از این موضوع هشدار داد.

به گزارش  خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن بهاروند معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه در واکنش به گزارش دولت کانادا در خصوص هواپیمای اوکراینی گفت: چنانچه می‌بینیم کانادایی‌ها هم به این نکته صحه گذاشته‌اند که شلیک به این هواپیما عمدی نبوده است.

وی افزود: بخشی از گزارش که انتقاد به گزارش سانحه تیم بررسی جمهوری اسلامی ایران است از حیث فنی، بی مبنا و لذا غیرقابل قبول است. ایران قبل از انتشار و در فرصت قانونی، پیش نویس گزارش خود را برای کشور‌ها فرستاد و آن‌ها نیز نظرات خود در خصوص این گزارش را برای تهران ارسال کردند.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه تصریح کرد: همه باید بدانند که متخصصین از کشور‌های آمریکا، انگلیس، فرانسه که اگرچه ممکن است از نقطه نظر سیاسی با آن‌ها مخالف باشیم، اما نظرات خود را در محدوده تخصصی و حرفه‌ای نگاه داشته و نسبت به حرفه‌ای بودن گزارش تیم بررسی سانحه کشورمان اظهار نظر مثبت داشته و قدردانی کرده اند. حتی سازمان ایکائو اجرای توصیه‌های تیم ایرانی را برای ارتقای ایمنی هوانوردی در برنامه کاری خود گنجانده است.

بهاروند تاکید کرد: کانادا هم به عنوان مشاور اوکراین نظرات فنی خود را ارسال کرده و تیم بررسی سانحه کشورمان بیشتر نظرات آن‌ها که در مورد تقویت متن بوده و به تحقیقات فنی کمک کرده است را در گزارش نهایی خود ملحوظ کرده است. ضمن آنکه، متن کامل کانادا و اوکراین را هم برای رفع هرگونه شبهه‌ای به عنوان ضمیمه گزارش خود برای اطلاع عموم و متخصصین منتشر کرده است.

وی اظهار داشت: همانطور که به راحتی قابل راستی آزمایی است، در نظرات فنی که رسما از کانادا دریافت کرده ایم چنین نکات و اظهار نظر‌های کلی و نامفهومی که جدیدا گفته اند، وجود ندارد.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت خارجه افزود: هر فرد مبتدی در حوزه هوانوردی می‌داند که نظرات کانادا به عنوان مشاور اوکراین اخذ شده و یکبار هم لحاظ شده است و لذا آن‌ها از بعد حقوقی، فاقد هرگونه صلاحیت هستند که گزارش و یا نظرات یکجانبه و خودسرانه در مورد گزارش سانحه هوایی در خارج حوزه صلاحیت کشور دیگری را انجام دهند.

وی تصریح کرد: اگر این رفتار شدیدا سیاست‌زده و غیر حقوقی کانادا باب شود همه کشور‌ها و حتی صنعت هوانوردی غیر نظامی متضرر اصلی خواهد بود.

بهاروند با اشاره به اینکه این اولین و آخرین سانحه هواپیمایی در دنیا نیست، اشاره کرد: تصور کنید در هر سانحه هوایی، سایر کشور‌ها قوانین، مقررات و پروتکل‌های بررسی سانحه را نادیده گرفته و تلاش کنند خارج از چارچوب‌های موجود بصورت یکجانبه سعی کنند کشور محل وقوع سانحه را تحت فشار سیاسی قرار دهند. طبق کنوانسیون شیکاگو اگر آن‌ها اطلاعات جدیدی داشتند باید به جای جنجال رسانه‌ای و سیاسی بی‌فایده، این اطلاعات را در اختیار تیم تحقیق ایران قرار می‌دادند.

این دیپلمات ارشد کشورمان در خصوص تهدید نخست وزیر کانادا در خصوص ارجاع این پرونده به دیوان بین المللی دادگستری گفت: این اظهارات ناپخته بیش از آنکه مبنایی در دنیای واقعی صنعت هوانوردی داشته باشد، به دلیل فشار‌هایی مطرح می‌شود که در واقع خود سیاستمداران کانادایی منشاء آن هستند. آن‌ها انتظار داشتند از این جریان برای خود موقعیتی در افکار عمومی ایجاد کنند که البته نتوانستند.

وی تاکید کرد: شخصا هیچ نگرانی از این تهدیدات بی مبنا ندارم. ایران تعهدات خود را مطابق حقوق بین الملل انجام داده و در ادامه نیز در زمان‌بندی‌های خود و بتدریج در حال پیگیری و اجرای آن است.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت خارجه افزود: به اندازه کافی از تخصص و اسناد و شواهد برخوردار هستیم که بتوانیم در هر مرجعی به راحتی و به صورت کاملا مستدل و قانونی روشنگری‌های لازم را انجام دهیم.

وی اضافه نمود: چنانچه کانادا یا هر کشور دیگری در چارچوب قانون و احترام متقابل، همانطور که در عرف دیپلماتیک و روابط بین الملل جاری است، با ایران تعامل کند پاسخ سازنده ایران را دریافت خواهد کرد. کما اینکه در اجلاس اخیر شورای اجرایی ایکائو هیات ایران از طرح پیشنهادی کانادا برای ارتقای امنیت هوانوردی (ابتکار آسمان ایمن تر) حمایت کرد، ولی در مقابل اگر این کشور یا هر کشور دیگری بخواهد از چارچوب قانون و عرف دیپلماتیک خارج شود و با زبان غیرحقوقی و تهدید برخورد کند یا به گونه‌ای رفتار کند که با سوء استفاده سیاسی از مسائل تخصصی یا عواطف انسانی بخواهد به منافع ملی ما خدشه‌ای وارد نماید قطعا در مقابل آن خواهیم ایستاد.

بهاروند در پایان اضافه کرد: مساله‌ای که برای ما بسیار حائز اهمیت است شرایط خانواده‌های محترمی است که عزیزان خود را در این اتفاق هولناک از دست داده اند. ما از این واقعه بار‌ها ابراز تاسف و تاثر کرده ایم و می‌دانیم هر اقدامی انجام شود نمی‌تواند از درد و رنج از دست دادن عزیز خانواده‌ای بکاهد. در عین حال وظیفه ذاتی وزارت امور خارجه دفاع از منافع ملی و عمل دقیق در چارچوب قوانین و تعهدات بین المللی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۰۵ تير ۱۴۰۰
چرا کانادا و نخست وزیر مانکن ش نمیره درباره نسل کشی کودکان بومیان کانادا گزارش بده و کاش زنده به گور شده باشن،چه تجاوز هایی که کردن و بعد بچه ها رو کشتن
تا الان خیلی راحت انگلیس کثیف کانادا رو بین خودشون تقسیم کنن و حالا هم جولانگاه مفسدان اقتصادی و پولدار های بی غم شده
برو جواب بومیان کانادا رو بده درباره هواپیما نمیخواد گزارش بدی
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۷:۵۹ ۰۴ تير ۱۴۰۰
سلام ،

پرواز یک پرواز بین المللی بوده است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۰۴ تير ۱۴۰۰
اگر بیانیه سنگین و برخورد دیپلماتیک جدی برای نسل کشی گسترده در کانادا و کشف گورهای دسته جمعی کودکان در مدارس شان که فقط در یک گور چندصد کودک با حداقل سن سه سال و بیشتر پیدا شده بدهید و ژست دموکراتیک آن ها را بشکنید انقدر آن ها پر رو نمی شوند.
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۷:۱۶ ۰۴ تير ۱۴۰۰
هواپیمای مسافربری مارا به عمد زدن و کلی زن و بچه و افراد بیگناه کشته شدن . ولی هیچ کس اظهار نظری نکرد !! اگه اصلا کانادا صلاحیت اظهار نظر را هم داشت اینهمه کشت و کشتار تو یمن و عراق و افغانستان و.... را چرا درموردشون نظری و یا اظهار نظری نمیکنه ؟! یمن را طی چندینننن سال دارن با خاک یکسان میکنن و کشته و شهید کردن که جای خود !! هیچ کس هیچی نمیگه اما اگه یه استکان تو کشور ما بشکنه و دست یا پای یه نفر با شیشه خوردهاش زخمی بشه بوق چیها داد و فریاد که کشتن و زدن و .... !! مرگ بر آمریکا و انگلیس و سعودیها و... ! سعودها اگه انقدر دلار به جیب آمریکا نمیریختن الان به جای حمله به عراق و... آمریکا اول به سعودیها حمله میکرد چون منبع نفت و گازه و آمریکام که دنبال همین موردهاست ! پس تا بدون جنگ و خرج و مخارجی سعودیها دارن مفت پول میدن چه نیازی به موارد دیگه هست ! روزی میرسه که بلاخره این گاو شیرده مورد غضب ارباباش قرار بگیره ، اونوقت واقعا دیدن داره حال و روز این سقوطیها رو !!
Australia
ناشناس
۱۷:۱۴ ۰۴ تير ۱۴۰۰
تعجب میکنید چرا کانادا و بقیه کشورا اینقد پیگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۰۴ تير ۱۴۰۰
هر کشوری که در این پرواز حتی یک مسافر داشته باشد حق اظهارنظر و پیگیری حتی شکایت در دادگاه بین‌المللی را دارد
صرفاً جهت اطلاع.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۰۴ تير ۱۴۰۰
bravo like
از جمله بندی هات متوجه خشم زیادت شدم:)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۰۴ تير ۱۴۰۰
لطفا بند مفاد را بگذارید .
چون از این قبیل شلیک موشک به هواپیمای مسافربری کم نبوده است .
آمریکا 3 مورد که یکی هم هواپیمای ایرانی است .
کشور مالزی 1 مورد .
ژاپن 1 مورد .
روسیه و اوکراین هم هستند .
البته اینها رسمی اعلام شده است ولی انهایی که رسمی اعلام نمی کنند ، هم فراوان می باشند که خود کانادا ناقض این عهدنامه بین المللی است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۰۴ تير ۱۴۰۰
ظاهرا شما امار مسافرا رو داری
Germany
ناشناس
۱۴:۳۰ ۰۴ تير ۱۴۰۰
این قضیه بین اوکراین و ایرانه به کانادا هیچ ربطی نداره که میاد نظر
می ده
Iran (Islamic Republic of)
حسنک دبیر
۱۸:۲۵ ۰۴ تير ۱۴۰۰
کانادا با استناد به اینکه برخی سرنشینان این هواپیما تابعیت کانادا را هم داشته اند کاسه داغ تر از آش شده و دایه دلسوز تر از مادر و مثلا فیگور بشر دوستانه گرفته که یعنی میخواد از شهروندان خودش احقاق حق کنه !!!
اینها اگه خیلی انساندوستن و برای حقوق بشر احترام قائل هستن پاسخی در مورد نسل کشی های بومیان سرزمین غصب شده خودشان بدهند که هنوز بعد از یکی دو قرن ابعادی از جنایات ضد بشری آنها نسبت به صاحبان اصلی آن سرزمین در نقاط مختلف کانادا کشف و اعلام میشود !!!
همین روزهای اخیر هم مورد دیگری از این نوع جنایات ضد بشری کانادا کشف و اعلان شد ولی نخست وزیرشان به یه اظهار تاسف ساده بسنده کرد !!!
آیا میشود پذیرفت که اینها واقعا انساندوست و طرفدار حقوق بشرند ؟؟!!! و آیا اصلا میتوان پذیرفت که اینها خودشان واقعا انسان هستند که بتوانند حقوق بشر واقعی را تشخیص دهند و آنرا به رسمیت بشناسند ؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۰۴ تير ۱۴۰۰
اونها میگن عمدی نبوده تو چی میگی این وسط!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۰۴ تير ۱۴۰۰
اونا صلاحیت ندارن ،ولی شماها دارید ؟؟!!
تو کی هستی که نظر میدی
Germany
ناشناس
۱۴:۳۰ ۰۴ تير ۱۴۰۰
تو کی هستی نظر می دی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۰۴ تير ۱۴۰۰
کانادا بره جنازه بچه های بومی کانادا که منقرض شون کرده رو از زیر خاک دربیاره
صد سال پیش نسل کردین حالا کاسه داغ تر از آش شدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۰۴ تير ۱۴۰۰
ناشناس 14:30 اولا بر ترست غلبه کن و فیلتر شکنتو خاموش کن نترس اینجا لولو نیست
دوما سوال ناشناس 12:29 را با سوال جواب نده
به قول هشمت فردوس:افتاد؟
Iran (Islamic Republic of)
حسنک دبیر
۰۰:۲۷ ۰۵ تير ۱۴۰۰
ناشناس 17:40
از این همه غرب پرستی به کجا رسیدین شماها ؟!!
ضمنا شما که میخوای نظر بدی در مسائل سیاسی و امنیتی و بین المللی و ... ، بد نیست ابتدا یه کلاس اکابر هم بری چون حشمت درسته نه هشمت!
در ضمن سوال ناشناس 12:29 اینقدر سطحی و بی محتوا و از شدت غرب زدگی بود که اصلا ارزش پاسخ دادن نداشت!
آخرین اخبار