یک نشریه آمریکایی به نقل از منابعی آگاه مدعی سقوط دولت افغانستان در مدت ۶ ماه پس از خروج نیرو‌های آمریکایی شده است.

به گزارش  حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان،  نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه، ادعا کرده است پس از خروج نیرو‌های آمریکا از خاک افغانستان، احتمال سقوط دولت این کشور در مدت ۶ ماه بسیار بالاست.

این نشریه آمریکایی در ابتدای گزارش روز چهارشنبه، خود مدعی شده است: «ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد که بعد از تکمیل روند خروج از افغانستان ممکن است دولت این کشور طرف ۶ ماه سقوط کند. پس از آنکه هفته گذشته طالبان بخش شمالی افغانستان را دست گرفت و ده‌ها منطقه و شهر را تصرف کرد، آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا ارزیابی خود را تجدید کرده و زمان را در تخمین این مسئله تقلیل دادند.»

وال استریت مدعیست: «اکنون این ارزیابی که از سوی جامعه اطلاعاتی آمریکا ارائه شده است، بسیار نزدیکتر به تخمینی است که ارتش این کشور پیشتر مطرح کرده بود.»

در حال حاضر ارتش آمریکا نیمی از ۳ هزار و ۵۰۰ سرباز خود را از خاک افغانستان بیرون آورده است و تا ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور) باقی را نیز خارج خواهد کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در شبانه روز گذشته شهرستان‌های «شملزی» در استان زابل، «خاش» در استان بدخشان و «دندوپتان» در استان پکتیا، از کنترل دولت افغانستان خارج شده و به تصرف طالبان درآمده است.

از سوی دیگر حملات نظامیان افغان بر مواضع طالبان به ویژه در شمال افغانستان شدت یافته است، شهر «پلخمری» مرکز استان بغلان، از جمله مناطقی است که حملات نظامیان افغان در آن به شدت جریان دارد.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان در اعلامیه‌ای از سازمان ملل متحد خواسته است وارد عمل شود و برای پیشگیری از کشتار بیشتر و فاجعه انسانی تلاش و از هر فرصت و امکانات موجود استفاده کند.

همچنین فرستاده سازمان ملل در افغانستان در جلسه توجیهی سازمان ملل متحد، کارزار فشرده خشونت نظامی طالبان در افغانستان را منجر به افزایش خشونت در افغانستان دانست و از آن انتقاد کرد.

او با بیان آنکه بیش از ۵۰ افغان در ۳۷۰ نقطه افغانستان از اول ماه جاری کشته شده‌اند، افزود: «اقدامات اخیر طالبان نشان دهنده یک کارزار نظامی شدید و خشن‌تر از گذشته است.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار