بعد از گذشت ۳ ترم متوالی از شیوع ویروس کرونا، دانشگاه‌ها توانسته اند زیرساخت‌های خود را برای امتحانات پایان ترم تقویت کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  با آغاز شیوع ویروس کرونا از ابتدای اسفندماه ۹۸ در سطح کشور (همزمان با آغاز نیمسال دوم تحصیلی)، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با چالش چگونگی تداوم فعالیت‌های آموزشی مواجه شد و از این‌رو توجه به آموزش‌های غیرحضوری برپایه فضای وب، مورد تاکید معاونت آموزشی وزارت عتف قرار گرفت.

این در حالی بود که هیچ کدام از دانشگاه‌ها تجربه چندانی از فضای الکترونیکی نداشتند، اما توانستند خیلی سریع به تجارب فراوانی در این زمینه دست یابند و کیفیت آموزش‌های الکترونیکی را ارتقا دهند.

با این حال خیلی از دانشگاه‌ها در ترم اول با مشکلاتی مانند عدم زیرساخت‌های کافی در برگزاری امتحانات رو به رو شدند و در زمان شرکت در آزمون به علت کیفیت پایین زیرساخت‌ها موفق به کسب نمره کافی و لازم نشدند و با صلاح دید استادان و معاونت آموزشی دانشگاه مجدد برای شرکت در آزمون حاضر شدند.

اما هم اکنون با گذشت ۳ ترم متوالی از امتحانات مجازی دانشگاه‌ها توانسته اند زیرساخت‌های خود را به میزان بسیار کافی تقویت کنند و دیگر در این زمینه با مشکلات جدی مواجه نشوند.

مشکلی در زیرساخت امتحانات مجازی دانشکده‌های فنی کشور وجود ندارد

ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره ضربه‌های وارده به کلاس‌های مجازی با وجود ویروس کرونا اظهار کرد: تمام سیستم‌های آموزش مهارتی نه تنها در ایران بلکه در دنیا بعد از شیوع ویروس کرونا در خصوص برگزاری دچار خسران‌های جدی شدند.

او افزود: اگرچه همواره سعی کرده بودیم تا دروس عملی دانشگاه فنی و حرفه‌ای یعنی کارگاه ها، شبیه سازی ها، آزمایشگاه‌ها و ... را به به شیوه مجازی هم پیش ببریم، اما شیوع ویروس کرونا در این زمینه شدت گرفت و ما را با کاستی‌هایی روبه رو ساخت.

صالحی عمران تصریح کرد: بعد از واکسیناسیون دانشجویان تمامی کلاس‌های عملی را که در دوران کرونا تعطیل شده بودند مجدد برای دانشجویان به صورت حضوری برگزار خواهیم کرد تا در این زمینه عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور درباره تمهیدات دانشگاه به منظور برگزاری امتحانات پایان ترم اظهار کرد: دانشگاه‌ها در تمامی زمینه‌ها تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هستند و اصل این موضوع سلامت جامعه، سلامت دانشجو و سلامت منابع انسانی است؛ بنابراین از آن جایی که هیچ دانشگاهی برای برگزاری امتحانات به شیوه مجازی آماده نبود، اما توانستیم با تقویت زیرساخت‌ها در این زمینه با موفقیت عمل کنیم و تجهیزات مورد نیاز را بخریم.

صالحی عمران با بیان اینکه دانشکده‌های فنی هیچ مشکلی در زمینه زیرساخت‌ها برای برگزاری امتحانات مجازی ندارند، تاکید کرد: بیشتر آموزش‌های دانشگاه به صورت آنلاین ارائه شده اند و به همین شکل هم امتحانات آن‌ها برگزار خواهند شد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: تمامی امتحانات دانشگاه فنی و حرفه‌ای تا ۲۹ تیر ادامه دارند و در این زمینه زیرساخت‌های مان به شدت تقویت شده اند، همچنین پیش بینی کرده ایم که در صورت قطعی برق امتحانات دانشگاه به تاخیر می‌افتند و در زمان مناسب تری برگزار خواهند شد.

او افزود: همچنین گفتنی است که شیوع ویروس کرونا بر انصراف دانشجویان از دانشگاه به علت کمبود امکانات جهت شرکت در کلاس‌های مجازی بی تاثیر نبوده است و به همین علت پدیده افت تحصیلی به عنوان رهاکردن تحصیل در سیستم آموزش عمومی کشور همواره مورد توجه ما قرار گرفته است.

تجربه موفق آمیز دانشگاه‌ها در برگزاری امتحانات مجازی/ زیرساخت‌های فضای الکترونیکی تقویت یافته است

مجازی برگزار شدن امتحانات پایان ترم

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره برگزاری امتحانات پایان ترم اظهار کرد: تمام امتحانات پایان ترم دانشگاه‌ها همانند دو ترم گذشته مجازی برگزار می‌شود.

او افزود: با اجازه ستاد ملی مقابله با کرونا اگر دانشگاه ها شرایط حضوری برگزار کردن امتحانات مجازی را داشتند، می‌توانند آزمون‌های پایان ترم خود را به صورت فیزیکی پیش ببرند.

خاکی صدیق درباره برگزاری دروس عملی دانشگاه‌ها گفت: با توجه به وضعیت کنونی کشور، نباید هیچ کلاس عملی به صورت حضوری برگزار شود و شهر‌های قرمز و نارنجی اجازه برگزاری چنین دروسی را به هیچ عنوان نخواهند داشت.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: شهر‌های آبی و زرد در صورت بهتر شدن شرایط برای برگزاری دروس عملی با اجازه ستاد ملی مقابله با کرونا مشکلی نخواهند داشت.

تجربه موفق آمیز دانشگاه‌ها در برگزاری امتحانات مجازی/ زیرساخت‌های فضای الکترونیکی تقویت یافته است

زیرساخت‌های آزمون مجازی در دانشگاه‌ها فراهم شود

فردی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری البرز اظهار کرد: شرایط غیر حضوری آزمون و آموزش در فضای مجازی باید طوری برنامه ریزی شود که در کیفیت آموزشی تاثیرگذار باشد.

فردی گفت: برخی از دانشگاههای استان آموزش های مجازی را از گذشته به صورت جدی دنبال کرده و بسترهای آن را مهیا کردند و مسلما آمادگی بیشتری در این شرایط داشته اند؛ اما در برخی دیگر آموزش‌های مجازی به صورت جدی دنبال نشده که اکنون با توجه به شرایط موجود باید مورد اهتمام قرار گیرد.

او افزود: ضروری است که برای سال التحصیلی آینده از هم اکنون بایستی برنامه ریزی و پیش بینی های لازم صورت گیرد.

معاون استاندار با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا در کشور علاوه بر دغدغه‌های سلامتی، معیشت و خروج از روال عادی زندگی، نگرانی‌هایی را نیز بابت تعطیلی فعالیت آموزش و پرورش و دانشگاه ها به دنبال داشت که به برکت تکنولوژی بخشی از این دغدغه ها رفع شد و متولیان امر در این بخش با جایگزین کردن آموزش در بستر وب به جای حضور فیزیکی در آموزشگاه‌ها، سعی کردند از تعطیلی تحمیلی آموزش جلوگیری کنند، افزود: دانشجویانی که توان مالی ضعیف و یا دسترسی بر اینترنت و گوشی هوشمند ندارند به گونه ای کمک شود.

او افزود: دانشگاه ها علاوه بر کیفیت آموزشی توجه به مسائل فرهنگی داشته باشند و در هر صورت دانشگاها کلید محور توسعه هستند.

تجربه موفق آمیز دانشگاه‌ها در برگزاری امتحانات مجازی/ زیرساخت‌های فضای الکترونیکی تقویت یافته است

تجربه موفق آمیز دانشگاه‌ها در برگزاری امتحانات مجازی

برخی از دانشگاه‌ها امتحانات خود را برگزار کرده اند و بعضی دیگر تا چند روز آتی برای شروع آزمون‌های پایان ترم آماده خواهند شد که این تجربه‌ها نشان می‌دهد بیشتر دانشگاه‌ها مشکلی در زمینه زیرساخت‌ها و برگزاری امتحانات پایان ترم ندارند و برخی دیگر در مقابل با مشکلات اندکی مواجه شدند.

با وجود تمام مشکلاتی که ویروس کرونا در جهان به خصوص در تداوم آموزش‌های مجازی به علت سلامت دانشجویان ایجاد کرده بود، اما به دانشگاه‌ها این فرصت را داد تا بتوانند از شرایط به وجود آمده به بهترین شکل استفاده کرده و جایی هم برای آموزش‌های مجازی در میان آموزش‌های حضوری حتی در دوران پسا کرونا باز کنند.


بیشتر بخوانید


انتظار می‌رود که تمامی دانشگاه‌ها تلاش خود را در جهت تقویت زیرساخت‌های امتحانی افزایش دهند تا در صورت مجازی شدن ترم آینده مشکلات در این زمینه به نحواحسنی کاهش یابد و دیگر دانشگاهی دچار چالش برگزاری امتحانات پایان ترم نشود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۱۱ تير ۱۴۰۰
و همینطور تجربه موفقیت آمیز همکلاسی های عزیز در تقلب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۱۱ تير ۱۴۰۰
امتحان مجازی = تقلب آزاد
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۵:۳۲ ۱۱ تير ۱۴۰۰
تنها موفقیت اموزش مجازی ایجاد اتحاد بین دانشجوها برای تقلب بوده و لاغیر.

و اگر منظور از موفقیت نوع تدریس باشد که برخی اساتید کلاسارو نیم ساعته و یک ساعته تموم میکردن و کیفیت تدریس پایین بود و بعضی از اساتید با گوشی توی ماشین وصل میشدن و نتشون ضعیف بود و قطعی و وصلی داشت و اتفاقای از این دست زیادی رخ داد و عملا جای تاسف داره با این اوصاف کسی از موفقیت صحبت کنه ! ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۱۱ تير ۱۴۰۰
هيچ وفقيتي در كار نيست بد ترين شيوه امتحان به صورت مجازي هست خيلي ها به ناحق نمره از دست مي دن و خيلي ها به ناحق نمره به دست مي يارن و از طرف ديگر استرس ناشي از مشكلات اينترنت هم بايد اضافه كر اين كجاش موفقيته بايد از مسئولين پرسيد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۱۱ تير ۱۴۰۰
استرس ناشی از قطعی برق رو هم اضافی کن ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۱۱ تير ۱۴۰۰
امتحانات مجازی شاید موفق باشه ولی آموزش مجازی چندان موفق نیست
Iran (Islamic Republic of)
1321
۱۱:۴۶ ۱۱ تير ۱۴۰۰
استاد ها که در میرن از درس دادن مدیر گروه ما میگه برای ترم تابستان من هیچ کدوم از اساتید قبول نمیکنن تدریس کنن خسته شدن از مجازی درس دادن که معلوم نیست اون طرف اصلا کسی هست گوش کنه یا نه فقط یه مشت تنبل که حال درس خوندن ندارن به موفقیت درخشانی میرسن چون ب ه لطف تقلب دیگه نمیفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۱۱ تير ۱۴۰۰
در واقع دانشجویان تنبل موفق ترن،چون میشناسم کسانی رو که هنوز خوندن و نوشتنشون مشکل داره،اما زمان امتحان مجازی افراد دیگه به جاشون امتحان میدن،و نمراتشون همه بالاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۱۱ تير ۱۴۰۰
در واقع دانشجویان تنبل موفق ترن،چون میشناسم کسانی رو که هنوز خوندن و نوشتنشون مشکل داره،اما زمان امتحان مجازی افراد دیگه به جاشون امتحان میدن،و نمراتشون همه بالاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۱۱ تير ۱۴۰۰
کلاس های آنلاین یا مجازی از هر جهت خیلی خوبه...
یکی برای کسانی که شاغل هستند ، یعنی بجای اینکه بین درس و کار یکی رو انتخاب کنن ، هم ادامه تحصیل میدن و هم کار میکنن بدون هیچ مشکلی ، مثل من ...

یکی برای کسانی که متاهل هستن...

یکی هم برای کسانی که سن بالایی دارند و میخوان ادامه تحصیل بدن ولی حوصله سر کلاس حضوری رو ندارن خیلی خوبه........

و همچنین برای کسانی که راهشان دوره........

به نفع دانشگاه هم هست چون میتونن دانشجویان بیشتری جذب کنن و ظرفیت دانشگاه رو بالا ببرن با کمترین هزینه........
Iran (Islamic Republic of)
1213
۱۴:۰۵ ۱۱ تير ۱۴۰۰
آدمی که قبولدمیکنه درس بخونه در حالت اشتغال باید سختی هاش رو هم تحمل کنه تنها نقطه مثبتش این که ظبط میشه و دوباره با همون کیفیت میشه درس و گوش داد وسلام بقیش برای دانشجوی درس خون عذابه
مگه چند درصد دانشجو ها این شرایط دارن که به جای همشون نظر میدی شما........ تو دانشگاه ما همچین دانشجویی که به بهانه اشتغال نمیان کلاس اساتید رد میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۱۱ تير ۱۴۰۰
چه موفقیتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۱۱ تير ۱۴۰۰
با این شیوه امتحانات، خیلی ها تو این سه ترم اخیر معدلشون بالا شده!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۱۱ تير ۱۴۰۰
خدایی درست میفرمایید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۱۱ تير ۱۴۰۰
خيلي ها هم بيچاره شدن كم بود وقت گزينه هاي اشتباه تستي بودن پاسخ گو نبودن استاد همه اين ها باعث شده امتحانات مجازي بد ترين مدل امتحان باشه به بهانه تقلب كم ترين زمان پاسخ گويي براي هر سوال گذاشته شده يعني عملا هنوز در شرايط كنكور به سر مي بريم و تا امتحانات مجازي باشه هيچ وقت يك دانشجوي واقعي نمي شيم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۱۱ تير ۱۴۰۰
با این شیوه امتحانات، خیلی ها تو این سه ترم اخیر معدلشون بالا شده!!!!
آخرین اخبار