به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، رمضانعلی سبحانی فر با بیان اینکه نیاز به پست در دوران کرونا فراتر از تصور شهروندان بود، افزود: اگر از چالشهایی که پست ایران، در زمان همهگیری کرونا با آن مواجه بود، بتوان چیزی آموخت، آن این است که شهروندان، همانگونه که شواهد کنونی بهوضوح نشان میدهند بیش از آنچه تصور میکنند، به خدمات پستی نیاز دارند.
وی با اشاره به ایجاد چالشهای زیرساختی همزمان با شیوع همهگیری کرونا و لزوم مرتفع نمودن این چالشها، عنوان داشت: در این دوره تقاضاهای مشتریان برای استفاده از سرویس امانات پستی به طرز چشمگیری افزایش یافت که این امر منجر به رسوب مرسولات پستی شد.
رئیس هیئتمدیره شرکت ملی پست با اشاره به انجام مطلوب و موفق مأموریتهای شرکت ملی پست علیرغم تمامی چالشها گفت: در زمان همهگیری کرونا، پستچیان ایرانی، باوجود بیش از ۲۰۰۰ نفر مبتلا و هشت نفر فوتی، مشابه کادر پزشکی و درمان که جانشان درخطر بود، همچنان به فعالیت خود ادامه دادند.
مدیرعامل شرکت ملی پست اظهار داشت: فعالیتهای پستی در شرایط بسیار دشوار و علیرغم اعلام قرنطینه رسمی از سوی دولت، حتی در روزهای تعطیل نیز ادامه یافت و خدماترسانی به مردم متوقف نشد.
سبحانی فر تصریح کرد: پست ایران از طریق درگاه فروش آنلاین و همچنین انجام خدمات نیابتی برای سازمانهای دولتی و غیردولتی، اقداماتی را بهمنظور تأمین نیازهای مشتریان، حفظ سلامت کارکنان اداری و مشتریان و جلوگیری از انتقال بیماری به انجام رساند.
او با اشاره به فعالیت پست ایران در تمام این مدت افزود: در طی دو دوره قرنطینه اجباری که از سوی دولت اعلام گردید، شرکت ملی پست ایران بهعنوان یک ارائهدهنده خدمات ضروری شناخته و بهعنوان مجری منتخب پستی در کشور کار خود را بدون تعطیلی و یا کاهش ساعات کاری انجام داد.
مدیرعامل پست ایران اضافه کرد: در این دوره، تقاضا برای تحویل بسته به طرز چشمگیری افزایش و فروشندگان اینترنتی تخفیفهای زیادی را برای خریداران آنلاین در نظر گرفتند تا بهاینترتیب بتوانند محدودیتهای ناشی از همهگیری کرونا که امکان تهیه اقلام موردنیاز توسط مردم را محدود میکرد را کاهش دهند لذا این وضعیت منجر به افزایش شدید فروشهای آنلاین شد.
وی در ادامه اظهار داشت: این وضعیت در زمانی رخ داد که پروازهای داخلی و بینالمللی کاهشیافته و یا لغو شده بودند و همزمان استفاده از ظرفیت راهآهن برای تحویل مرسولات پستی نیز غیرممکن شده بود.
سبحانی فر افزود: مدتزمان تحویل مرسولات پستی داخلی و بینالمللی از مبدأ تا مقصد در حالی افزایش یافت که ترافیک پستی ناشی از افزایش تجارت الکترونیکی به میزان ۳۰ درصد افزایش داشت.
همه این مسائل دستبهدست هم داد و موجب ایجاد رسوب موقتی مرسولات و کاهش کیفیت خدمات پستی شد.
مدیرعامل پست ایران توضیح داد: عدم وجود زیرساختهای ضروری و تخصص کافی برای مدیریت شرایط موجود در آن زمان، موجب ایجاد تأخیر در سیستم شد. علاوه بر این وجود قوانین و مقررات دست و پاگیر نیز هدایت اوضاع را با چالش روبرو میکرد.
سبحانی فر اظهار داشت: بزرگترین چالشهای این شرکت در زمان مواجه با همهگیری کرونا در برخی مناطق، مواجه با حجم عظیمی از مرسولات پستی ناشی از خریدهای آنلاین، وجود زیرساختهای ضعیف نامتناسب با آن، کمبود تجهیزات موردنیاز و نیروی انسانی آموزشدیده و باتجربه جهت رویارویی با ترافیک ایجادشده از مرسولات پستی بود.
مدیرعامل پست ایران با اشاره بهسرعت عمل این شرکت برای حل مشکلات گفت: در ابتدا اینطور تصور شد که بهمنظور ایجاد ظرفیت لازم، میبایست نیروی انسانی در مراکز تجزیه و مبادلات را افزایش دهیم. ولی پس از مدتزمان کوتاهی دریافتیم که این راهحل مشکل نیست و لذا تصمیم گرفتیم در گام اول برای سهولت در ارائه خدمات مراکز تجزیه و مبادلات وهابهای منطقهای را در سراسر کشور ایجاد کنیم.
وی افزود: دراینارتباط، شرکت ملی پست ایران اقدام به ایجاد زیرساختهای ضروری در مناطقی که امکانات کمتری داشتند نمود و تعداد شش مرکز (هاب) پردازش پستی در مراکز استانهای بزرگ ایجاد کرد.
سبحانی فر ادامه داد: با انجام این کار، بخشی از نیازهای زیرساختی برطرف و سایر اقدامات ضروری جهت افزایش منابع در ماههای آتی در دست اجرا قرار دارد.
مدیرعامل پست ایران با اشاره به استمرار هوشمند سازی و اجرای فناوریهای جدید توسط پست ایران، اظهار داشت: شرکت ملی پست درصدد تقویت ناوگان حملونقل شهری تا میزان ۱۰۰ درصد است و در حال حاضر از ظرفیت ریلی نیز برای حمل امانات پستی استفاده میکند.
وی در ادامه اظهار داشت: اگر ترافیک مرسولات پستی تا ۴۰ درصد نیز افزایش یابد، ما آمادگی کامل برای پردازش آن را داریم.
مدیرعامل شرکت ملی پست ایران با بیان اینکه با تلاشهای انجام شده، ارزش پست برای جامعه ایرانی در تمام مدت همهگیری، کاملاً مشهود بود، اضافه کرد: رعایت پروتکلهای بهداشتی توسط کارکنان پست و سرعت عمل در تأمین نیازهای مردم، برای مشتریان ما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود ضمن اینکه رفتار خوب کارکنان پستی تأثیر بسیار مثبتی بر افرادی که در شرایط بسیار سخت ناشی از همهگیری کرونا قرار داشتند، بجا گذاشت.
وی گفت: در نهایت ظرفیتسازیهای انجام شده در زمان بحرانی همهگیری کرونا که در مقایسه با زمانهای عادی بسیار چشمگیر بود، پست را قادر ساخت تا خدمات بهتر و بیشتری را به مشتریان خود ارائه دهد.
سبحانی فر خاطرنشان نمود: اگر سعی کنیم خدمات بهتری را با کیفیت و سرعت بیشتری ارائه دهیم، خواهیم توانست از این نیاز پنهانی به نفع سازمان خود بهرهبرداری نماییم.
منبع: فصلنامه اتحادیه جهانی پست
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/