معاون اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: تاکنون ۱۳۴ دستگاه آبشخور فلزی ویژه آبخوری دام تهیه شده و در حال توزیع است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، پیام شریفی معاون اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اظهار داشت: در قالب طرح سه در چهار در ۱۴۰۰ برنامه‌های سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور، اجرای طرح نصب آبشخور‌های دام در مراتع و چراگاه‌های استان به منظور تامین آب شرب و سالم قابل دسترس برای دام‌های دامداران منطقه، احیای چشمه‌ها و کانی‌های موجود در مراتع و همچنین توزیع مناسب دام‌ها در مراتع برای بهبود و احیای مراتع و جلوگیری از تخریب کمی و کیفی مراتع انجام گرفته است.

او افزود: برای ساخت این آبشخور‌ها در روستا‌های دارای طرح مرتعداری در مجموع ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی هزینه شده است.

شریفی با بیان اینکه کردستان در سال‌های اخیر و به ویژه امسال با مشکل خشکسالی نسبی و کم آبی مواجه بود، یادآور شد: با توجه به اهمیت اقتصادی مراتع و نقش اساسی در معیشت مردم، رونق تولید و تاثیر تغییرات اقلیمی بر روی میزان تولید آن‌ها و در نتیجه تولید دام، نصب آبشخور‌های فلزی از راهکار‌های کاهش اثرات عوامل تخریب مراتع است.

معاون اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی کردستان اضافه کرد: ساخت آبشخور‌های دام در هر منطقه با توجه به ظرفیت و تعداد دام هر مرتع و با تعیین فواصل مناسب در نزدیک چشمه‌های دائمی در روستا‌های مرتعی و واجد طرح مرتعداری ییلاقی بوده است.

او با بیان اینکه تامین نشدن آب کافی، ناپایداری صنعت دامداری وابسته به مراتع و افزایش شدید تلفات دامی را موجب می‌شود، گفت: این مساله همچنین چرای سنگین و مخرب در اطراف منابع آب موجود در مراتع را تحمیل می‌کند.

شریفی تاکید کرد: این آبشخور‌ها از ورق گالوانیزه ساخته شده و آب داخل آن برای استفاده دام از شرایط خوب سلامت برخوردار است.

اوبا اشاره به اینکه کُردستان، استانی عشایر پذیر نیست و ظرفیت مراتع استان هم محدود است، گفت: فقط دامدارانی که دارای پروانه مرتع داری هستند در صورت دریافت گواهی دامپزشکی از استان‌های مبدا و نیز ارائه صورت وضعیت باربری از اداره حمل و نقل جاده‌ای می‌توانند دام را وارد مراتع کُردستان کنند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.