گل‌های ارکیده یکی از گران قیمت‌ترین گل‌های زینتی هستند که صادرات پنج کوزه از آن ها معادل صادرات یک بشکه نفت است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز،گل‌های ارکیده یکی از زیباترین و گران قیمت‌ترین گل‌ها در جهان به شمار می‌آیند که طراوت شان زیبایی خاصی به محیط و روح آدمی می‌بخشد.

گل‌های ارکیده در نور زیاد پرورش می‌یابند، اما نور مستقیم به آن‌ها صدمه می‌رساند و مصرف آب کمی دارند. یک گلدان گل ارکیده در محیط منزل یا در دفتر کار می‌تواند زیبا و نشاط خاصی را به محیط عرضه دهد و رایحه‌ای خوش بو برای آرامش مخاطبان در فضای اطرافش پخش کند.

به خوشبویی مشک و خوش طعمی وانیل

به خوشبویی مشک و خوش طعمی وانیل

گل‌های ارکیده به خاطر رایحه‌ بسیار خوبی که دارند در صنایع عطرسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، همچنین از گل‌های ارکیده در تهیه محبوب‌ترین طعم دهنده‌های جهان از جمله وانیل استفاده می‌شود.

تمام موارد مختلفی که برای استفاده از گل‌های ارکیده نام برده شد به اهمیت سوددهی، صادرات و اشتغال زایی گل‌های ارکیده اشاره دارد.

مجید طاهری یکی از گلفروشان البرزی می‌گوید: گل‌های ارکیده را می‌توان در رنگ‌های مختلفی از جمله قرمز، زرد، بنفش و ... خریداری کرد، این گل جزو گل‌های گران قیمت به حساب می‌آید که ارزش صادراتی بالایی دارد.

گل‌هایی که سود صادرات نفتی را دارند

بازار سکه گل ارکیده

رضایی پور یکی از نگهدارندگان و پخش کنندگان گل‌های ارکیده در البرز می‌گوید:گل‌های ارکیده طرفداران خاص خودش را دارد. یک گلدان تک شاخه‌ای سفید رنگ از گل ارکیده با قیمت ۳۵۰ هزار تومان یا حتی بالاتر به فروش می‌رسد. اگر گلدان ۲ شاخه گل ارکیده سفید داشته باشد با قیمت ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. البته قیمت گل‌های رنگی بیشتر از گل‌های سفید است.

او می‌افزاید: رنگ بندی تاثیر زیادی روی قیمت گل‌های ارکیده دارد. گل‌های ارکیده به طور معمول ۶ ماه ماندگاری دارند و به طور معمول سالی ۲ بار گل می‌دهند.

رضایی پور می‌گوید: گل‌های ارکیده به آفتاب نیاز ندارند و هفته‌ای ۲ بار آب می‌خواهند البته نباید قطرات آب روی برگ هایشان ریخته شود، زیرا برگ‌ها به رنگ زرد درمی آیند و خراب می‌شوند. به طور معمول این گل‌ها را در ظرف‌های پلاستیکی بی رنگ پرورش می‌دهند و ریشه‌هایی به رنگ لجنی دارند.

گل‌های ارکیده علاوه برزیبایی، رایحه‌ دل انگیز و جنبه صادراتی و ارزآوری بالا و در زمینه اشتغال زایی هم نقش به سزایی دارند و می‌توانند زمینه کسب و کار افراد جامعه و جوانان زیادی را فراهم سازند.

گل‌هایی که سود صادرات نفتی را دارند

مسیر هزار دالان تا شکوفایی یک گل/ مانع زدایی فراموش نشود

منجدی، تنها تولیدکننده گل های صادراتی ارکیده در البرز می‌گوید: گلخانه من سال ۹۷ با هدف تولید، پرورش و صادرات گل‌های ارکیده در شهرستان نظرآباد احداث شد و قرار بود گل‌های تولید شده به کشور امارات صادر شود. نشاء گل را کاشتیم، اما چون دوره کشت یک ساله بود تا بهمن ماه سال ۹۸ طول کشید.

او می‌افزاید: بهمن ماه ۹۸ ویروس کرونا شیوع پیدا کرد و مراسم و جشن‌ها لغو شد، به همین خاطر بازار گل جهانی با رکود مواجه شد و ضریب صادرات گل‌های ارکیده پایین آمد. درحال حاضر گل ها را در بازار گل تهران به فروش می‌رسانیم.

منجدی می‌گوید: سنگ جلوی کارمان می‌اندازند و برای کار‌های اداری با موانع زیادی رو به رو هستیم. برای گرفتن یک مجوز باید مدت زمان زیادی دوندگی کنیم به طور مثال من خودم می‌خواستم  ۳/۵ هکتار گلخانه برای کشت و صادرات گل ارکیده احداث کنم، اما درحال حاضر تنها ۵۰۰۰ متر زمین برای کشت داریم.

او می‌افزاید: حجم گلخانه سازی به خاطر سنگ‌هایی که جلوی پای تولیدکنندگان می‌اندازند پایین آمده است. من چندین سال در کشور هلند دوره دیدم و اکنون در کشورم مشغول به فعالیت هستم، در وهله اول برای اشتغال زایی کار را با ۴۰ نفر آغاز کردم، اما اکنون تعداد نفرات مان به ۱۴ نفر رسیده است، علتش هم این است که نمی‌توانیم وام بگیریم و به ما مجوز نمی‌دهند. تا زمانی که مدیریت و حمایت صحیحی از تولیدکننده نباشد، مشکلی برطرف نخواهد شد.

گل‌هایی که سود صادرات نفتی را دارند

وقتی هفت خان حمایتی در مسیر تولید گل می کند

به نظر می‌رسد همان قدر که نگاه به افزایش تولید و صادرات از جایگاه ویژه و  پراهمیتی برخوردار است، تلاش برای حمایت از تولیدکنندگان و برطرف کردن موانعی که بر سر راه اشتغال زایی وجود دارد به مراتب توجه بیشتری را می‌خواهد.

بدرزاده، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نظرآباد می‌گوید: ما در شهرستان نظرآباد گلخانه مدرن تولید گل‌های ارکیده برای صادرات را داریم که توسط بخش خصوصی اداره می‌شود و هدفش صادرات گل به کشور‌های حاشیه خلیج فارس است. جهاد کشاورزی از تولیدکنندگان با ارائه تسهیلات حمایت می‌کند و مجوز ساخت گلخانه به آن‌ها می‌دهد.

هرچند که به گفته مسئولان از کالا‌های صادراتی و تولیدکنندگان کارآفرین حمایت می‌شود اما مسیر رسیدن به این حمایت، هفت خانی است که تا پشت سر گذاشتن مرحله نهایی نفس تولیدکننده را می برد.

تولید گل‌های ارکیده می‌تواند نقش به سزایی در ارزآوری داشته باشد و حتی جایگزینی برای صادرات نفتی در کشور شود.

گزارشی از دانیال خلج

انتهای پیام/د.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۱۱ تير ۱۴۰۰
محلات به هلند گل صادر میکنه بعد همون گل هلند بعنوان گل خودش میفرسته به بقیه دنیا و سهم ایران تو این بازار خیلی ناچیز ولی هلند داره کشور با این صادرات اداره میکنه چرا چون مسئولینش متعهد به کشورشون هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۱۷ تير ۱۴۰۰
این بی کافیتهاتا25روزدیگه میرن.بنظرم این کسانی که گل ارکیده تولیدمیکنن شروع کاردولت جدید حتما پیش آقای رئیسی برن .مطمئنن جواب میگیرن