اولین ربات چهار پای مریخ رونمایی شد

ساخت ربات مریخ نورد با چهار پا، دسترسی به مناطق صعب العبور مریخ را آسان کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اینترستینگ اینجینیر؛ همه مریخ نورد‌هایی که تاکنون روی مریخ فرود آمدند، از جمله جدیدترین آن‌ها که مریخ نورد استقامت است، با تمام تفاوت‌هایی که دارند نقطه اشتراکشان در  چرخ دار بودنشان است. اگرچه ربات‌های چرخ دار از ثبات بیشتری برخوردار هستند، اما ربات‌های چهار پا می‌توانند به مناطقی بروند که یک مریخ نورد چرخدار نمی‌تواند از آن‌جا گذر کند.


بیشتر بخوانید


جزئیاتی درباره مریخ نورد SpaceBok 

به تازگی گزارشی منتشر شده که از ساخت رباتی جدید با نام SpaceBok که توسط تیمی از دانشمندان ETH Zurich در سوئیس و موسسه Max Planck در آلمان ساخته شده صحبت می‌کند، این مریخ نورد یک ربات کوچک چهارپا است. این ربات در ابتدا برای جهش و اتصال به سطح ماه به همان روشی طراحی شده بود که از فضانوردان ماموریت آپولو منتشر شده بود.

اولین ربات چارپای مریخ رونمایی شد

اکنون، برای تغییر این مفهوم و برای مناسب سازی ربات‌ها در سیاره مریخ، جایی که سطحی با گرانش بیشتر و خشن‌تر از زمین دارد، تیم پشتیبان SpaceBok نحوه ثبات ربات را تغییر داده است. این تیم پا‌های مختلف و همچنین پنجه‌های کوچک شبیه سم و پا‌های صاف و گرد را با چوب‌های دستی برای ثبات بیشتر آزمایش کردند. نتیجه آزمایش هم این شد که پا‌ها کوچک و پنجه‌های گرد به این ربات این توانایی را می‌دهد تا بتواند روی شیب ۲۵ درجه تعادل خودش را حفظ کند.

همانطور که بیشتر تحقیقات در مورد مریخ به دهانه‌های برخوردی روی سطح این سیاره معطوف شده و مریخ نورد استقامت نیز روی دهانه Jezero که ممکن است زمانی رودخانه قابل سکونت بوده باشد، تیم پشتیبان SpaceBok ربات خود را روی یک ماسه بزرگ کج و پر از سنگ آموزش داد تا مریخ را در آزمایشاتش شبیه سازی کند.

اولین ربات چارپای مریخ رونمایی شد

اسپیس باک در حال پیشرفت رباتیک اکتشافات فضایی است

اگرچه ربات‌های چرخ دار از ثبات بیشتری برخوردار هستند و بنابراین برای اکتشافات خارج از جهان مورد علاقه دانشمندان قرار دارند، اما ربات‌های چهارپا توانایی دستیابی به مناطقی را دارند که یک مریخ نورد نورد نمی‌تواند به آن‌ها برود. هلی کوپتر Ingenuity ناسا اولین دستگاهی که پرواز کنترل شده خود را در مریخ انجام می‌دهد، پتانسیل زیادی برای بررسی زمین دارد، اما یک ربات چهارپا، در تئوری امکان بررسی دقیق زمین‌های سنگلاخی و غار‌های مریخ را می‌دهد.

اولین ربات چارپای مریخ رونمایی شد

تیم سازنده SpaceBok نشان داد که این ربات قادر است بدون افتادن از یک تپه مریخی شبیه سازی شده با موفقیت صعود کند. البته سقوط این مریخ نورد برای مأموریتی که میلیارد‌ها دلار هزینه دارد، فاجعه بار خواهد بود. محققان نوشتند که یافته‌های آن‌ها راه‌های جدیدی را برای استراتژی‌های برنامه ریزی جهانی مسیر بی خطر و با انرژی مناسب برای دسترسی به توپوگرافی شیب دار مریخ ارائه می‌دهد.

گفتنی است، اسپیس باک، فعلا در حال سپری کردن دوره آزمایشی است و برای پیشرفت در زمینه اکتشافات فضایی ساخته شده، اما یک نمونه از آن در سال‌های آینده به مریخ فرستاده می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار