اولین ماهواره چوبی جهان اواخر امسال به فضا می‌رود

دانشمندی فنلاندی با همکاری سازمان فضایی اروپا برای اولین بار ماهواره‌ای را با بدنه چوبی به فضا می‌فرستند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از نیو اطلس، نخستین ماهواره فضایی ساخته شده از چوب امسال به مدار فضا فرستاده می‌شود. این ماهواره از چوب درخت توس ساخته شده و سنسورهای سازمان فضایی اروپا را دارد تا شرایط استفاده از چوب را در فضا آزمایش کند.


بیشتر بخوانید


جزئیاتی از ماهواره وودست

ماهواره وودست (Woodsat) یک نوع تاس واره با ابعاد ۱۰ سانتی متری است که بدنه خارجی آن از تخته‌های چند لایه ساخته می‌شود. تنها قطعه‌ای که در بدنه خارجی این ماهواره استفاده شده و غیر چوبی است ریل‌های آلومینیومی گوشی بدنه هستند که به جایگیری بهتر ماهواره در فضای کمک خواهند کرد. یک مونوپاد فلزی هم در این ماهواره تعبیه شده که بتواند از بدنه این ماهواره سلفی بگیرد.

اولین ماهواره چوبی جهان اواخر امسال به فضا می رود

ماهواره وودست، ایده خلاقانه جاری ماکینن، دانشمند-خبرنگار فنلاندی است که مالک شرکت Arctic Astronauts است و تاس واره‌هایی را برای آموزش و سرگرمی می‌سازد و به فروش می‌رساند. او در این باره می‌گوید: " من در حوزه آموزش فعالیت داشتم و باتوجه به همین موضوع به این فکر افتادم که چرا هیچ وسیله چوبی در فضا نیست؟ سپس این ایده به ذهنم آمد که می‌توان با استفاده از بالون‌های هواشناسی ماهواره‌ای چوبی را به استراتوسفر بفرستیم. این کار را در سال ۲۰۱۷ با نسخه چوبی KitSat انجام دادیم. موفقیتی که از این آزمایش بدست آمد ما را برای فرستادن ماهواره‌ای چوبی ساخت شرکت خودمان مصمم‌تر کرد. "

اولین ماهواره چوبی جهان اواخر امسال به فضا می رود

ماکنین از آن زمان تاکنون، در حال تلاش برای مهیا کردن شرایط فرستادن این ماهواره چوبی به فضا بود و با شرکت Rocket Lab توافقنامه‌ای را امضا کرد که با همکاری هم این ماهواره را به مدار بفرستند. در طرف دیگر هم سازمان فضایی اروپا، سنسور‌ها و دوربین‌هایی را در اختیار این شرکت قرار داد تا بتوانند وضعیت عملکرد و موقعیت ماهواره را کنترل کنند.

اولین ماهواره چوبی جهان اواخر امسال به فضا می رود

یکی از این سنسور‌ها میزان فشار را اندازه می‌گیرد و دیگری مقدار آلایندگی را اندازه گیری می‌کند. ماکنین و شرکایش برای اینکه رطوبت چوب را برای فرستادن ماهواره به فضا بگیرند، لایه‌ای بسیار نازک از اکسید آلومینیوم را روی آن قرار دادند تا ماهواره بتواند از اثرات اکسیژن اتمی محفوظ بماند. اگر همه چیز مطابق برنامه این شرکت جلو برود، وودست تا پایان سال جاری میلادی به فضا می‌رود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار