یک متخصص تغذیه درباره عوارض مصرف خودسرانه قرص و پودر‌های افزایش دهنده وزن در افراد لاغر توضیح داد.

شهاب اولیایی رژیم شناس و متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه یکی از راه‌های افزایش وزن به صورت خودسرانه و بدون مشورت با متخصص تغذیه  استفاده از پودر یا قرص‌های به ظاهر گیاهی است، اظهار کرد: در کنار توجه به کاهش وزن باید به سوء تغذیه توجه داشت چراکه می‌تواند منجر به لاغری شود.

او  افزود: لاغری بیش از حد نوعی بیماری است که علل مختلفی مانند مشکلات گوارشی، مشکل در جذب مواد غذایی، پرکاری تیروئید، افسردگی و وجود انگل در سیستم گوارش عامل آن است؛ بسیاری از قرص و پودر‌های تقلبی هم که برای افزایش وزن به فروش می‌رسند؛ حاوی موادی خطرناک از جمله کورتن یا برخی هورمون‌های خاص هستند.

این متخصص تغذیه بیان کرد: افزایش اشتها و وزن از جمله عوارض مصرف کورتن‌ها هستند؛ بنابراین برخی از این خاصیت استفاده می‌کنند و درون قرص و پودر‌ها مقداری کورتن یا هورمون اضافه می‌کنند که باعث افزایش اشتها و در نهایت افزایش وزن شود.

اولیایی گفت: از جمله عوارض دیگر این قرص و پودر‌ها می‌توان به ورم و پف صورت اشاره کرد. در واقع بعد از مدتی که صورت با ورم رو به رو می‌شود، فرد بر این باور است که چاق شده؛ در صورتی که آب در بین بافت‌ها و زیر پوست جمع شده است. از دیگر عوارض مصرف کورتن‌ها می‌توان به تغییرات خلق و خو، ضعف عضلات، تاری دید، پوکی استخوان و ورم کردن، تحریک پذیری بالا، استرس بالا، افزایش فشارخون و رشد مو‌های بدن اشاره کرد.

این مشاورر تغذیه مطرح کرد: بهترین راه افزایش وزن در درجه اول تشخیص علت لاغری و در درجه دوم مراجعه به متخصص تغذیه و رعایت  رژیم غذایی و ورزش هدفمند است.

اولیایی تصریح کرد:  مصرف قرص و پودر‌های تقلبی می‌تواند عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. باید به این نکته مهم توجه داشت که بر اثر مصرف پودر‌های حاوی کورتن، افراد بعد از مدتی در بعضی از نواحی استخوانی به خصوص ناحیه لگن، دچار ضعف و شکستگی می‌شوند که در نهایت عمل‌های سخت و تعویض ناحیه لگن را در پی خواهد داشت.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۲۴ تير ۱۴۰۱
نخورید جون هر کی دوست دارید من خوردم استخوان هام ترکیدن ، دکتر گفت استخوان هات مثل استخوان پیر مرد ۸۰ ساله دارای پوکی استخوان از ۴۰ سالگی شده،نخورید لاغری بهتره سلامتیتون رو مفت از دست ندین
United States of America
ناشناس
۰۸:۲۹ ۲۹ خرداد ۱۴۰۰
سلام دوستان
پول و هزینه پودر پماد ضماد قرص و عصازه ها افسانه ای زا در یک قلک برای روز مبادا پس اندار کنید. آسان ترین راه کم خوردن و و نخوردن هله هووله است.
این محتص ایران نیست در تمام چهان به جای سرگرمی خوردن تا خرخره رواج دارد.
پیتزا در ایران عالی است و بهتر از هر جای دیگه که بنده خوردم و شاید این مشکل اصلی باشد !!!
Canada
ناشناس
۰۲:۰۶ ۲۹ خرداد ۱۴۰۰
همش بخاطر تبلیعات کانالهای اینور اب است
که هر دارو یا ویتامینی را تبلیع میکنند
بخاطر کسب درامد برای خودشان
به صرر ملت و بسود خودشان
ملت باید عاقل باشند و نخرند
رسانه ملی هم مقصر است که اطلاع رسانی نکرده و
برنامه ای در مورد اشخاصی که این مواد را استفاده کرد و گرفتار اثرات جانبی شدند .نمیسازند
آخرین اخبار