حامد حیدری گفت: آخرین مهلت پرداخت مالیات مقطوع عملکرد سال ۹۹ دریافت‌کنندگان سکه از بانک مرکزی روز دوشنبه ۳۱خردادماه است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، حامد حیدری مدیرکل امور مالیاتی سیستان و بلوچستان آخرین مهلت پرداخت مالیات مقطوع عملکرد سال ۹۹ دریافت‌کنندگان سکه از بانک مرکزی روز دوشنبه ۳۱خردادماه  بوده و در صورت عدم پرداخت این مالیات و یا حسب مورد عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در مهلت مقرر مشمول جرائم خواهند شد.

حامد حیدری با اشاره به دستورالعمل ابلاغی تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم گفت: تمام اشخاص حقیقی خریدار سکه از بانک مرکزی ایران که در سال ۹۹ نسبت به دریافت حداکثر ۱۵۵ قطعه سکه اقدام کرده‌اند تا پایان خرداد جاری مهلت دارند از تسهیلات مالیات مقطوع برخوردار شوند.

او  این گروه خریداران سکه را از نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون مزبور و نیز تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف دانست و افزود: با استناد به بخش اخیر تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب ۹۴ مالیات اشخاص موضوع این گروه از مودیان که اظهارنامه مالیاتی خود را در موعد مقرر ارایه کنند براساس رسیدگی به اسناد و مدارک ارائه شده تعیین خواهد شد.

مدیرکل امور مالیاتی سیستان و بلوچستان بیان کرد: براساس دستورالعمل‌های ابلاغی خریداران سکه مکلفند با مراجعه به سامانه عملیات الکترونیک مودیان مالیاتی سازمان امور مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir نسبت به پرداخت مالیات متعلق به شرح بند (۲) این دستورالعمل اقدام کنند تا مشمول جریمه دیر کرد موضوع ماده (۱۹۰) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب ۹۴نشوند.

او به میزان مالیات مقطوع قابل پرداخت اشخاص حقیقی دریافت‌کننده سکه براساس تعداد سکه تحویلی طی سال ۹۹ نیز اشاره و خاطرنشان کرد: تا پنج قطعه سکه مشمول مالیات نمی‌شود نسبت به مازاد این پنج سکه تا میزان ۱۵ سکه به ازای هر قطعه سکه ۹میلیون و ۶۰۰هزار ریال مالیات مقطوع، نسبت به مازاد ۱۵تا۲۵سکه به ازای هر قطعه سکه،۱۲میلیون و ۸۰۰هزار ریال مالیات مقطوع و در نهایت نسبت به مازاد ۲۵تا۱۵۵سکه به ازای هر قطعه ۱۶ میلیون ریال مالیات مقطوع تعلق می‌گیرد.

حیدری در خصوص مودیانی که امکان پرداخت مالیات مقطوع را به صورت کامل تا پایان خرداد سال۱۴۰۰ ندارند نیز تصریح کرد: مالیات مقطوع تعیین شده حداکثر تا چهار ماه به صورت مساوی تقسیم می‌شود.

او گفت: افرادیکه در سال ۹۹ نسبت به دریافت بیش از ۱۵۵ قطعه سکه از بانک مرکزی اقدام و همچنین مشاغلی که حسب سوابق پرونده با مجوز صادره از سوی مراجع ذی ربط به شغل خرید و فروش سکه اشتغال دارند مشمول این دستورالعمل نبوده و مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات متعلق در موعد مقرر (پایان خرداد) هستند.
مدیرکل امور مالیاتی سیستان و بلوچستان افزود: از آنجا که مطابق حکم تبصره ماده (۱۰۰) قانون مذکور مالیات مقطوع تعیین شده طبق بند (۲) دستورالعمل در صورت عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قطعی و وفق مقررات قابل وصول است بنابراین اوراق قطعی همه مشمولان موضوع بند (یک) این دستورالعمل یک ماه پس از سررسید پرداخت مالیات صادر و به مودیان ذیربط ابلاغ خواهد شد.

وی گفت: آن دسته از مشمولان این دستورالعمل که به مالیات قطعی شده اعتراض داشته باشند اعتراض آن‌ها برابر مقررات در هیات حل اختلاف مالیاتی موضوع تبصره (۱) ماده ۲۱۶ قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب ۹۴ قابل رسیدگی خواهد بود.
حیدری با اشاره به شرایط و جزییات مالیات مقطوع سکه تاکید کرد: دریافت‌کنندگان سکه در سال ۱۳۹۹تا پنج قطعه مشمول مالیات نمی‌شوند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار