نخستین نمایشگاه سوخته‌نگاری با ۴۰ اثر از هنرمند بانه‌ای "حامد عزیزی" در کارگاه تولیدی این هنرمند به مناسبت هفته صنایع دستی گشایش یافت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، سعدالله رحیمی خواه رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بانه شامگاه سه شنبه در حاشیه گشایش نمایشگاه سوخته نگاری اظهار داشت: این هنرمند هنر طراحی را کاربردی کرده و به هنر سوخته نگاری تبدیل کرد که این یک نوگرایی در این هنر است.

رحیمی خواه افزود: هنرمندان صنعت چوب در بانه موفقیت‌های زیادی کسب کردند و در صنایع چوب نوآوری‌های منحصر به فردی ایجاد کردند.

او اظهار داشت: تولیدات هنرمندان بانه بیشتر جنبه صادراتی دارد و با قیمت‌ها مناسب در حراجی‌ها به فروش می‌رسند این مهم باعث شده افراد زیادی جذب کار شوند و به صورت استاد و شاگردی این هنر را یاد می‌گیرند.

رحیمی خواه ادامه داد: در کارگاه‌های چوب بانه هفت نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده است.

هنرمند سوخته نگار اهل بانه نیز گفت: این نمایشگاه با عنوان (چوب و هنر) سوخته نگاری در زمینه خطاطی، طراحی، طبیعت بی جان و چهره نگاری در قالب ۴۰ اثر به مدت سه روز در معرض دید علاقمندان قرار می‌گیرد.

حامد رضایی افزود: این هنر را با علاقه و خلاقیت خودم انجام دادم با هنر طراحی کارم را شروع کردم سپس طرح‌ها را بر روی چوب اجرا کردم و از کمترین ابزار بیشترین استفاده را بردم.

او با بیان اینکه هویه برقی و چوب مهمترین ابزار کار سوخته نگاری است اظهار داشت: سوخته نگار از اوایل دوره صفوی در ایران راوج داشته و در آن دوره از ابزار‌های ابتدایی دست ساز برای این کار استفاده شده، اما به دلیل اینکه ابزار کار در دسترس نبود این هنر به فراموشی سپرده شد.

رضایی ادامه داد: اکنون با پیشرفت تکنولوژی هنر سوخته نگاری با دیگر رواج یافته که کار روی مقوا و چوب اجرا می‌شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.