در روستای بایمرغ شهرستان زیرکوه آبرسانی به صورت سیار انجام می شود و تأمین آب پایدار در این روستا به دلیل وجود پستی و بلندی و پایین بودن پتانسیل آبدهی چاه ها با مشکل رو به روست.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، روستای بایمرغ شهرستان زیرکوه از جمله روستا‌هایی است که در خراسان جنوبی مشکل تأمین آب دارد.

یکی از اهالی این روستا می‌گوید: تأمین آب در این روستا از طریق تانکر آبرسانی انجام می‌شود، اما شبکه آبرسانی پایدار با مشکلاتی رو به روست.

او ادامه می‌دهد: مهمترین مشکل در تأمین آب پایدار، وجود پستی و بلندی در روستا است که به این دلیل همه خانوار‌های روستا از این نعمت برخوردار نمی‌شوند.

برای پیگیری موضوع با غلامحسینی مدیر آب و فاضلاب شهرستان زیرکوه گفتگو کردیم.

احیای بدون هماهنگی، کار دست چاه داد

غلامحسینی مدیر آب و فاضلاب شهرستان زیرکوه گفت: روستای بایمرغ از یک حلقه چاه دستی نیمه عمیق در بالا دست روستا و در فاصله حدود ۶۰ متری قنات اصلی روستا آبرسانی می‌شود.

او با اشاره به اینکه در سنوات اخیر اهالی تقاضای تأمین آب از مجتمع آبرسانی شیرگ را به جهت تاثیرات خشکسالی بر قنات و نیاز آبی کشاورزان داشته اند، افزود: پارسال طرح تأمین آب و اتصال به مجتمع مذکور پیشنهاد شد که مراحل اجرایی آن پس از تامین اعتبار در دستور کار قرار می‌گیرد.


بیشتر بخوانید


غلامحسینی عنوان کرد: با اقدام عاجل و بدون هماهنگی مالکین در طرح احیای قنات مجاور چاه فعلی در بازه زمانی بیست روز، چاه با کاهش دبی شدید مواجه شد که پس از بررسی میدانی، مشخص شد اجازه کف شکنی و احیای چاه آب شرب توسط شورای اسلامی داده نشده است.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان زیرکوه با اشاره به پتانسیل پایین چاه‌های آب شرب مجتمع کبودان عنوان کرد: امکان وصل آب در ۴ روستای مجاور و فعلی تحت پوشش وجود ندارد و پس از جابجایی و حفر چاه جدید در دشت شیرکاب، مراحل وصل و تأمین آب، احداث مخزن و اصلاح خط انتقال در دستور کار قرار می‌گیرد.

او در خصوص اقدامات انجام شده در این زمینه اظهار کرد: شناسایی مشترکان پرمصرف، جلوگیری از مصارف غیر شرب و غیر مسکونی و صدور چندین اخطاریه برای مشترکین غیر خانگی انجام شده که در بهبود و پایداری شبکه تأثیر بسزایی داشته است.

غلامحسینی با اشاره به شرایط حساس آب وهوایی و مشکلات زیاد آب شرب بیان کرد: در برخی از نقاط شهرستان چاره‌ای بجز اعزام تانکر سیار به روستا وجود ندارد.

انتهای پیام / س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.