پور احمد گفت:آبگیری سد‌های مخزنی با افتتاح آن‌ها متفاوت می‌باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ،پور احمد مدیرعامل آب منطقه‌ای ایلام گفت: سد مخزنی کنجانچم فعلی تحت عنوان سد مخزنی گلال ملک در سال‌های ۸۴ لغایت ۸۸ توسط شرکت آب منطقه‌ای ایلام و با هدف مهار سیلاب‌های فصلی رودخانه موسوم به گلال ملک مطالعه شد.

او افزود:با شروع عملیات اجرایی سامانه بزرگ گرمسیری، مطالعات جدیدی برای یافتن مخازن جدید جهت ذخیره آب انتقالی نا بهنگام (آب مازاد بر نیاز فصل) و استفاده در زمان نیاز در سطح استان انجام شد و ساختگاه فعلی برای این منظور مناسب تشخیص داده شد و لذا این پروژه به طرح سامانه گرمسیری به کارفرمایی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران الحاق شد.

پور احمد عنوان کرد:برای تامین اهداف سامانه توامان با هدف اولیه سد گلال ملک، ارتفاع سد افزایش و متناسب با آن حجم مخزن سد مذکور از ۲۰ میلیون متر مکعب به ۸۴ میلیون متر مکعب افزایش یافت.

او اضافه کرد:لذا این سد علاوه بر جمع آوری روان آب‌های محلی و ذخیره آب مازاد بر نیاز رودخانه کنجانچم، بخشی از آب نابهنگام انتقالی از طریق سامانه گرمسیری را ذخیره و در زمان نیاز پایین دست تنظیم خواهد نمود.

پور احمد یادآور شد:اصولا در تعاریف فنی، آبگیری سد‌های مخزنی با افتتاح آن‌ها متفاوت می‌باشد، هر گاه که سد‌های مخزنی بدون وارد آمدن خسارت به جسم سد و یا تحمیل خسارت به پایین دست، امکان بستن دریچه‌ها و کنترل روان آب‌ها را داشته باشد، سد آماده آبگیری است ولیکن افتتاح به معنی آمادگی سد برای سرویس دهی و آغاز بهره برداریست.

او اعلام کرد:مراسم روز گذشته تحت عنوان شروع آبگیری سد بود که علاوه بر کنترل رواناب‌ها در فصل آبی آتی، از طریق قنات احیا شده توسط عزیزان سپاه امیرالمومنین (ع) استان آب مازاد بر نیاز رودخانه کنجانچم به پشت سد هدایت و برای فصل زراعی ذخیره می‌شود.
پور احمد اضافه کرد: آبگیری سد به معنای پایان عملیات اجرایی سد نبوده و تکمیل کامل و بهره برداری از آن مستلزم صرف هزینه و رفع نواقص آن در ما‌های آتی خواهد بود.

او بیان کرد: مبالغی که در روز بازدید قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی مطرح شد مربوط به اعتبارات مورد نیاز جهت تکمیل طرح سامانه بزرگ گرمسیری بود که شامل تکمیل خطوط لوله، تونلها، آبگیر‌ها، شبکه‌های اصلی آبیاری و زهکشی و تجهیزات مکانیکال بود نه صرفا سد کنجانچم.

انتهای پیام/ د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.