برندینگ یا تجاری‌سازی دانشی است که با برتری دادن یک برند باعث افزایش اعتبار آن در بازار شده و منجر به اقبال مخاطبان و افزایش فروش آن می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، برندسازی عبارتی در عرصه تجارت و بازرگانی برای هویت بخشی و معرفی به مخاطبان و مصرف‌کنندگان است، عبارتی که تضمین کننده اعتماد مصرف کننده و نمادی از کیفیت، انحصار و خاص بودن یک محصول است که آن را به نامی ماندگار در اذهان بدل می‌کند.

به عقیده کارشناسان برندسازی صنایع دستی یکی از مهمترین الزامات برای رونق تولیدات این حوزه است. در حال حاضر واردات قاچاق صنایع دستی به کشور، آسیب شدیدی به تولیدات ایرانی وارد نموده است، زیرا این کالا‌ها که اغلب از کشور‌های چین و هند وارد می‌شوند با قیمت کمتر از کالا‌های مشابه داخلی به فروش می‌رسند.

این عامل سبب شده است در بسیاری از بازار‌های صنایع دستی کشور، فروش کالا‌های وارداتی با استقبال مردم مواجه شود و این در حالی است که اغلب مردم قادر به تشخیص صنایع دستی اصیل از نوع تقلبی آن نیستند و نبود برند صنایع دستی سبب شده است ملاک مشخصی برای اصالت تولیدات این حوزه وجود نداشته باشد.

در عرصه بین المللی نیز این امر سبب تاثیر منفی بر صادرات صنایع دستی ایران شده است. به دلیل عدم برندسازی صنایع دستی اصیل ایرانی حتی بسیاری از کشور‌ها اقدام به کپی برداری از آن‌ها کرده‌اند که این امر در مورد فرش به خوبی صدق می‌کند. کشور‌هایی همچون هند، چین و پاکستان با تقلید از فرش ایران، بخشی از بازار صادراتی ایران را تصاحب کرده‌اند.


بیشتر بخوانید


صنایع دستی ایران علاوه بر سابقه تاریخی هفت هزار ساله از تنوع، جذابیت و زیبایی خاصی برخوردار است که می‌تواند به عنوان یکی از تولیدات مهم هنرمندان ایران زمین در توسعه گردشگری و مبادلات فرهنگی نقش بسزایی ایفا کند.

کارشناسان بر این باورند صنایع دستی هر کشور بازگو کننده خصوصیات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی آن کشور و نمادی از هویت ملی هر قوم است و می‌تواند عامل مهمی در شناساندن فرهنگ و تمدن ملل مختلف باشد.

صاحب نظران این عرصه بر این باورند که صنایع دستی ایران با دارا بودن ویژگی‌هایی مانند برخورداری از بار فرهنگی، تامین حدود ۹۰ درصد مواد اولیه از منابع داخلی، نقش دست در تولید آن، مکمل اقتصاد کشاورزی، برخورداری از ارزش افزوده و عدم نیاز به سرمایه‌گذاری زیاد، در مقایسه با سایر صنایع، از ویژگی مطلوب‌تری برای رشد و توسعه و ایجاد اشتغال در هر منطقه برخوردار است.

صنایع دستی خراسان رضوی شناخته شده در عرصه جهانی

ابوالفضل مکرمی‌فر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: برندسازی یکی از ضروریات و الزاماتی است که باید در خصوص همه صنایع دستی اجرا شود، اما در این میان در گام اول صنایع دستی و هنر‌های سنتی بومی و ویژه هر منطقه و استان باید شناسایی و به عنوان برند ملی معرفی شوند.

او افزود: با توجه به لطافت هنر‌های سنتی و صنایع دستی آثاری از جمله ابریشم بافی مورد توجه بسیار گردشگران خارجی قرار گرفته و به نوعی می‌توان گفت این هنر‌ها در عرصه جهانی نیز شناخته شده و نامدار هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ادامه داد: دست کم ۱۳ هنر سنتی و صنایع دستی در این استان به عنوان صنایع دستی شاخص شناخته شده و از رشته‌های دارای مزیت و بومی هستند.

طراحی اولیه و بسته‌بندی پاشنه آشیل صنایع دستی

محمد مطیع معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: رشد، رونق و برندسازی در حوزه صنایع دستی و شناساندن این هنر‌ها و محصولات هنرمندان باید با حمایت همه جانبه، عزم ملی و خرد جمعی محقق شود و به تنهایی با تلاش این اداره کل این مهم به اجرا در نمی‌آید.

او افزود: در حال حاضر دو نقطه ضعف و پاشنه آشیل در حوزه صنایع دستی عبارت از طراحی اولیه و بسته‌بندی است، زیرا تولید محصول باکیفیت مطلوب را در استان داریم، اما در این ۲ بخش دچار ضعف هستیم.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ادامه داد: در صورت حل این ۲ مشکل می توان در حوزه برندسازی و تجاری سازی کالای تولیدی در عرصه ملی و بین‌المللی حرف اول را زد.

مطیع بیان کرد: در حوزه دریافت نشان برای صنایع دستی و هنر‌های سنتی ایران و استان حتی از کشور‌هایی مانند چین جلوتر هستیم و اقدامات خوب و قابل توجهی برای برندسازی انجام شده است، اما هنوز هم جای کار فراوان داریم.

زیورآلات دست‌ساز، یک گام تا تبدیل به برندجهانی

او با بیان اینکه هنر‌های سنتی و صنایع دستی خطه خراسان رضوی قابلیت تبدیل به هنر‌های شناخته شده در جهان را به عنوان برند ویژه دارند، تصریح کرد: در این میان ساخت زیورآلات دست‌ساز در مشهد نزدیکترین فاصله را برای تبدیل شدن به برند شناخته شده در جهان دارد.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تاکید کرد: طراحی و ساخت جواهرات و زیورآلات در این استان با توجه به فعالیت و حضور جوانان مستعد و توانمند، این حوزه را به یک حوزه منحصربه فرد در تولیدات صنایع دستی بدل کرده است و کیفیت، طراحی و ساخت محصولات در این بخش آنچنان دارای ارزش بسیار است که شاید در هیچ کجای جهان این میزان کیفیت تولید محصولات ساخته شده با دست را نتوان پیدا کرد و به همین دلیل جذابیت بسیار در بازار داخل و خارج دارد.

مطیع اظهار کرد: ارزش افزوده ایجاد شده ناشی از برندسازی می‌تواند تا چندین برابر نسبت به قبل از برندسازی و تجاری شدن یک محصول باشد، اما باید برای رسیدن یک محصول به مرحله تجاری و شناخته شدن همت شود.

او افزود: انتخاب مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ در پی ظرفیت‌ها و توان فراوان در این عرصه رقم خورده است و این موقعیت فرصت خوبی برای رشد و بالندگی این هنر و معرفی هنرمندان این عرصه به جهانیان است.


معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ادامه داد: ۹۰ درصد تراش و تولید سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی کشور در این استان انجام می‌شود بنابراین مشهد در حوزه تراش، تولید، فروش و صادرات سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی از ظرفیت‌های بسیار برخوردار است و در کنار این ظرفیت ساخت زیورآلات به عنوان وجهه جدید و فاخر قابلیت معرفی پیدا کرده است.

مطع بیان کرد: از مجموع حدود ۲۹۰ رشته صنایع دستی و هنر‌های سنتی در ایران ۷۷ رشته در خراسان رضوی فعال است که در کنار همه کاربرد‌هایی که دارد می‌تواند به عنوان سوغات، پیام رسان ابعاد فرهنگی سفر برای گردشگران داخلی و خارجی باشد.

او با بیان اینکه مشهدالرضا (ع) قطب گردشگری زیارت محسوب می‌شود، تصریح کرد: بخشی از سفر و گردشگری همراه با هدیه و سوغات است که از آن به عنوان "گردشگری خرید" یاد می‌شود و این امر نه تنها تاثیر اقتصادی قابل توجهی در بر دارد بلکه صنایع دستی را به پیام رسان فرهنگی تبدیل می‌کند.

۹ هزار هنرمند صنایع دستی در خراسان رضوی

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تاکید کرد: تاکنون حدود ۹ هزار هنرمند فعال در حوزه تولید و طراحی انواع صنایع دستی در این استان "کارت صنعت گری" دریافت کرده‌اند.

مطیع اظهار کرد: پارسال هزار و ۸۵۴ پروانه صنایع دستی در همین قالب برای متقاضیان فعالیت در حوزه صنایع دستی این استان صادر شد.

او افزود: این مجوز‌ها بیانگر نوع، ظرفیت تولید و سرمایه‌گذاری انجام شده برای هر یک از رشته‌های صنایع دستی خراسان رضوی در مکان معین هستند.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ادامه داد: افرادی که پروانه تولید انفرادی دریافت می‌کنند به شکل مستمر و مداوم در رشته مورد تقاضای خود فعالیت و تولید خواهند داشت.

مطیع بیان کرد: متقاضیان پس از گذراندن دوره‌های آموزشی و کسب مهارت‌های اولیه تحت نظر این اداره، موفق به دریافت این مجوز‌ها می‌شوند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام// م.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.