مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: "حمام اسلام" واقع در بافت تاریخی شهر مشهد، در فهرست آثار تاریخی ملی ثبت شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ابوالفضل مکرمی‌فر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه حمام تاریخی مشهد ثبت ملی شد، گفت: بنای این حمام کهن در بافت تاریخی شهر مشهد در خیابان امام رضا (ع)، انتهای کوچه عباسقلی‌خان و در کوچه محمدی‌ها قرار دارد.

 او درباره تاریخچه و وجه تسمیه اثر افزود: این بنا در اواخر دوره قاجاریه ساخته شده که اغلب توسط یهودی‌های این محل استفاده می‌شده و بعضا به حمام «جهودها» نیز معروف بوده است که بعد از انقلاب اسلامی به حمام اسلام تغییر نام پیدا کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به ویژگی‌های خاص بنا ادامه داد: به دلیل وجود نورگیر‌های متعدد با هندسه مناسب در سقف‌های گنبدی شکل، فضا در طول روز دارای نور بسیار خوبی است و طبق بررسی‌های انجام شده قوس‌های این بنا از نوع ۵ و۷ معمولی است، نمای این بنا بسیار ساده و فاقد هرگونه تزیینات است و بسیار متفاوت با پلان زیبا و عملکرد جالب این حمام است. نحوه ترکیب بندی ستون‌ها در بینه حمام و پوشش سقف نیز از دیگر ویژگی‌های خاص این اثر است.


بیشتربخوانید



محمود طغرایی مسئول دفتر ثبت آثار تاریخی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی نیز درباره مشخصات این اثر تاریخی گفت: این حمام شامل ۲ بخش مردانه و زنانه بوده که هشتی اول و یا سربینه بخش مردانه حمام، فضایی مستطیل شکل با هشت ستون دایره‌ای به قطر ۶۰ سانتی متر است و اطراف سربینه سکو‌هایی برای نشستن وجود دارد و سقف آن گنبدی و به ارتفاع ۵ متر است و ۸ ستون در وسط آن ساخته شده و در ضلع جنوب غربی سربینه، ورودی به عرض یک متر وجود دارد که به میان در، که فضایی هشت ضلعی است، می‌رسد.

او افزود: از ضلع غربی میان در، یک ورودی به عرض یک متر به گرم‌خانه یا بینه حمام باز می‌شود و گرمخانه نیز فضایی هشت ضلعی با سقفی گنبدی شکل به ارتفاع ۷ متر است که دارای چهار سکو به عرض ۵/۳ متر و عمق ۶/۱ متر است که در حال حاضر ۲ مورد از آن‌ها تبدیل به دوش شده است.

مسئول دفتر ثبت آثار تاریخی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: کف این حمام سنتی به منظور گرم شدن سریع‌تر و نیز جلوگیری از هدر رفتن گرما، در دل زمین فرو برده شده است.

انتهای پیام//ز.ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.