به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمتهایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم میپردازیم.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
وَلَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبَادِهِ لَبَغَوْا فِی الْأَرْضِ وَلَٰکِنْ یُنَزِّلُ بِقَدَرٍ مَا یَشَاءُ ۚ إِنَّهُ بِعِبَادِهِ خَبِیرٌ بَصِیرٌ
و اگر خدا روزی بندگان را وسیع و فراوان کند در روی زمین ظلم و طغیان بسیار کنند لیکن به اندازهای که بخواهد (و صلاح داند) نازل میگرداند، که خدا به احوال بندگانش آگاه و بیناست.
فایل صوتی تلاوت آیه ۲۷ سوره شوری
گاهی میان مردم این سؤال مطرح میشود که چرا برخی دعاهای مؤمنان برای توسعه رزق مستجاب نمیشود؟
در پاسخ باید گفت:استجابت دعا در چارچوب حکمت الهی است. گاهی توسعه رزق عامل غفلت از خدا و موجب طغیان و تجاوز است و چه بسیارند کسانی که ثروت سبب هلاکت آنان شده است.
بیشتر بخوانید
سؤال دیگر اینکه اگر توسعه رزق سبب طغیان است، پس چرا به گروهی توسعه داد و طغیان هم کردند؟
در پاسخ میگوییم:برنامهها و سنّتهای الهی متعدّد و دارای مراحلی است. همان گونه که کنترل رزق برای جلوگیری از فساد یک سنّت عمومی است، توسعه رزق و مهلت دادن به مرفّهان نیز یک سنّت است که برای آزمایش بکار میرود. پس قانون عمومی و کلی، کنترل رزق است، ولی گاهی برای آزمایش مردم توسعهای داده میشود.
ناگفته نماند که گاهی کمبود رزق بدلیل تن پروری انسان است که حسابش جداگانه است.
۱- همان گونه که عطاهای الهی لطف است، گاهی محرومیّتها نیز لطف است. «لَوْ بَسَطَ اللّهُ الرِّزْقَ لِعِبادِهِ لَبَغَوْا»
۲- فضل الهی بر اساس مصلحت و حکمت تقسیم میشود نه بر اساس تمایلات انسان. «وَ لَوْ بَسَطَ اللّهُ»
۳- روابط اجتماعی سالم در گرو زندگی معتدل و در حدّ نیاز است. «لَوْ بَسَطَ ... لَبَغَوْا»
۴- مؤمنان نباید به خاطر تنگنای معیشت به خداوند سوءظن داشته باشند. «وَ لَوْ بَسَطَ اللّهُ»
۵-رفاه بیش از حد زمینه طغیان است. «لَوْ بَسَطَ ... لَبَغَوْا»
۶- مشیّت الهی بر اساس حکمت است. «ما یَشاءُ إِنَّهُ بِعِبادِهِ خَبِیرٌ بَصِیرٌ»
۷- رزق مردم حساب و کتاب دارد. «یُنَزِّلُ بِقَدَرٍ»
انتهای پیام/