به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمتهایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم میپردازیم.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
وَالْوَزْنُ یَوْمَئِذٍ الْحَقُّ ۚ فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوَازِینُهُ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
و روز محشر حقا روز سنجیدن اعمال است، پس آنان که در آن میزان حق وزین و نیکوکار بودند البته رستگار خواهند بود.
فایل صوتی تلاوت آیه ۸ سوره اعراف
امام علی (ع) در روایتی فرمودند: راستگویی شمشیر خداوند در روی زمین و آسمان است که بر هرجا فرود آید آن را دو نیم میسازد. اکنون اگر میخواهی بدانی راستگو هستی و یا دروغگو میباشی به دل خودت نگاه کن و به دعایت توجّه نما و آن را با میزان خداوند هماهنگ ساز، که خداوند میفرماید: «وَ الْوَزْنُ یَوْمَئِذٍ الحَقُّ»؛ در روز قیامت از روی حق اعمال را وزن میکنند و به آنها رسیدگی میکنند. هرگاه باطنت با ادّعایت یکی شد صداقت تو ثابت میگردد.
بیشتر بخوانید
«میزان»، وسیله سنجش است و هر چیزی وسیله سنجش خاصّی دارد، مثلاً دیوار را با شاقول، گرمی و سردی هوا را با دماسنج، میوه را با کیلو و پارچه را با متر میسنجند، همان گونه که وسیله سنجش انسانهای عادّی، انسانهای کامل میباشند. میزانِ روز قیامت حقّ و حقیقت است. در آن روز هم حاکمیّت با حقّ است، «هُنالِکَ الْوَلایَهُ لِلّهِ الْحَقِّ»، هم روز حقّ است، «ذلِکَ الْیَوْمُ الْحَقُّ» و هم میزانِ سنجش، حقّ است. «وَ الْوَزْنُ یَوْمَئِذٍ الْحَقُّ»
امام صادق (ع) در تفسیر آیه «وَ نَضَعُ الْمَوازِینَ الْقِسْطَ»، فرمودند: «میزان، انبیا و اوصیا میباشند». چنانکه در زیارت مطلقهی حضرت امیر علیه السلام میخوانیم: «السّلام علی میزان الاعمال» اینان، معیار و میزان سنجش اعمال دیگرانند. حضرت علی (ع) فرمودند: «حسنات، موجب سنگینی میزان و سیّئات و گناهان، موجب سبکی آن است».
۱-خداوند، خواهان رسیدن انسان به حقّ و دستیابی به عقاید و کردارهای شایسته و صحیح است. «وَ الْوَزْنُ یَوْمَئِذٍ الْحَقُّ»
۲-برای هر کس، چندین وسیله و معیار سنجش و محاسبه در کار است. «مَوازِینُهُ»
۳-توقّع سعادت و پاداش بدون عمل، بیهوده است. «فَمَنْ ثَقُلَتْ ... اَلْمُفْلِحُونَ»
انتهای پیام/