یک کارشناس تاریخ آب، آبیاری و قنات گفت:تمدن قنات‌های شهربابک از دیرپاترین تمدن‌های کرمان محسوب می‌شود؛زیرا معبر استان‌های فارس،یزد و کرمان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محمد محمودی کارشناس تاریخ آب، آبیاری و قنات در جلسه تمدن قناتی شهربابک، با بیان اینکه تمدن‌های اولیه بر پایه آب هستند، گفت: سفره‌هایی که قنات‌های ما را تغذیه می‌کردند دستخوش تغییراتی شدند و خیلی از آن‌ها از بین رفته اند و بسیاری از آن‌ها نیز در حال از بین رفتن هستند.

این دکترای زمین شناسی با اشاره به اینکه کار‌هایی در بالادست سبب شده پایین دست آسیب ببیند، ابراز امیدواری کرد: با تکرار نکردن اشتباهات گذشته، اقدامات بدون مطالعه علمی انجام نشود، زیرا تاریخ و زندگی ما وابسته به آب و قنات است.

محمودی تاکید کرد: برداشت بی رویه باعث شده سفره‌های آب در حال خاموشی باشند و باید برای نجات این سفره کار و مطالعه علمی انجام داد.

او تصریح کرد: متاسفانه وقتی قنات‌ها خشک شدند محدوده قنات را در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌دهند و عده‌ای متقاضی حریم‌های این قنات‌ها هستند.

محمودی به برخی ساخت و ساز‌های غیرکارشناسی که سبب از بین رفتن قنات‌ها می‌شوند، اشاره کرد و بیان داشت: در برخی مواقع در مسیر قنات‌ها فاضلاب‌هایی وارد می‌شود که برای همه این معضلات باید بازنگری و چاره اندیشی شود تا جلوی تخریب بیشترشان گرفته شود.

محمد برشان کارشناس تاریخ آب، آبیاری و قنات نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با بیان اینکه سه تمدن قناتی در استان کرمان داریم، افزود: در تلاش هستیم، قنات‌های شهربابک و خاتون آباد را به ثبت ملی برسانیم.

او تصریح کرد: در دیداری که اردیبهشت ماه امسال با استاندار کرمان داشتیم، وی حمایت خود را از تاسیس خانه قنات اعلام کرد.

برشان گفت: تاسیس خانه قنات می‌تواند محلی برای تمام پژوهشگران، نویسندگان و دانشجویان علاقه‌مند به قنات باشد تا همه دست به دست هم داده و از ادامه تخریب این سرمایه بزرگ بشری جلوگیری کنیم و این مهم همکاری و همراهی همه مسئولان را می‌طلبد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار