قنات های روستای کویری شفیع آباد با قصه شیرین لوپتوی زنان شهدادی احیا شدند.

 

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، بانوان کارآفرین روستای شفیع آباد شهداد علاوه براینکه با هنرشان توانستند صنایع دستی فراموش شده این منطقه را زنده نگه دارند در مرمت و احیای قنات های این روستا نیز سهیم شدند.

در نزدیکی شهداد روستایی قرار دارد به نام شفیع آباد، روستایی با مردمان خونگرم و مهربان که بیشتر آنان به شغل دامداری وکشاورزی مشغول هستند و بانوان این روستا علاوه بر کار کشاورزی و دامداری در کنار همسرانشان در زمینه صنایع دستی نیز فعالیت دارند.

این زنان خلاق موفق شدند بعد از سالها یکی از صنایع دستی اجدادی شان را احیا کرده و از این راه درآمدزایی کنند.

لوپتو یاهمان لعبتو به معنی بازیچه و عروسک است عروسکی سنتی که یادآور کودکی بسیاری از دختران روستا‌های کرمان است که سال‌ها منسوخ وبه فراموشی سپرده شده بود.

گوجینو نام گروهی است که بانوان این روستا برای احیا این عروسک راه اندازی کردند ،این گروه بیش از ۱۵۰ عضو دارد و روز به روز برتعداد اعضای آن افزوده می‌شود.

زمزمه بهاری لوپتو برای قنات های شهداد

لوپتو هر چند ساخت ساده‌ای دارد، اما برای ساخت آن از طبیعت و اشیا مانند خورشید، ماه و ستاره، درخت و گیاه و گل‌ها الهام گرفته می شود که هر کدام نشانه و تفسیر متفاوت و عمیقی از محیط پیرامون دارد و این عروسک را برای مردم این سرزمیین فراتر از تکه پارچه و چوبی پیش می‌برد.

معصومه مهدی آبادی یکی از اعضای گروه گوجینو به تاریخچه این عروسک اشاره و گفت: لوپتو یک عروسک سنتی است که از پارچه وچوب درست می‌شود و درقدیم که عروسک وجود نداشته است مادر بزرگ‌های ما پارچه وچوب را دور هم می‌پیچیده واین عروسک را برای بچه‌ها درست می کردند.

او افزود:در ابتدا با بانوان روستا یک گروه به نام گوجینو راه اندازی وتصمیم گرفتیم که این عروسک خاطره انگیز را احیا کنیم تا کمک خرج خانواده باشد.

او تصریح کرد:  به مروز زمان اعضای این گروه بیشتر شد ودرحال حاضر بیش از ۱۵۰ نفرعضو این گروه فعال هستند.

زمزمه بهاری لوپتو برای قنات های شهداد

مهدی آبادی گفت: بعد از احیا عروسک باید فکری برای فروش تولیدات مان می کردیم ما برای فروش محصولات خود به مکان مناسبی نیاز داشتیم که با همکاری میراث فرهنگی کاروانسرای حمام قدیمی روستا را که مکانی مخروبه بود را احیا کردیم.

او با ابراز خرسندی از احیا این عروسک قدیمی بیان کرد: درحال حاضر صنایع دستی مان را درکاروانسرا می فروشیم و افرادی که این عروسک را از ماخریداری می‌کنند ابراز خوشحالی کرده ومی گویند لوپتو یادآور کودکی ماست و از ما برای ساخت این عروسک تشکر می‌کنند.

این زنان روستایی که با الهام از نقش و رنگ های زیبای لوپتو روحیه تازه ای گرفته اند تصمیم می گیرند برای جامعه اطراف شان نیز مفید فایده باشند.

زمزمه بهاری لوپتو برای قنات های شهداد

مهدی آبادی اظهار کرد: باهمفکری اعضای گروه تصمیم گرفتیم همان طور که روحیه وحال ما خوب است کاری کنیم که به مردم روستا نیز سود برسد وحال وروحیه آن‌ها نیز خوب باشد درنتیجه تصمیم گرفتیم بخشی از درآمد حاصل از فروش محصولات مان را صرف احیای قنات روستا کنیم، زیرا که مردم این روستا به کشاورزی مشغول هستند و زندگی آن‌ها بستگی زیادی به آب قنات دارد.

مهدی آبادی با اشاره به اینکه تاکنون ۵ قنات را در روستا احیا کردیم، گفت: ابتدا برای احیا قنات از چرخ دستی استفاده می‌کردیم که کاری بسیار سخت و طاقت فرسا بود، اما به مرور زمان توانستیم یک بالابر برقی خریداری کنیم تا لایه برداری قنات باسرعت بیشتری انجام شود.

زمزمه بهاری لوپتو برای قنات های شهداد

علاوه بر لوپتو بانوان این روستا عروسک دیگری نیز تولید کردند به نام گل گلیمو، که خانم ابراهیمی درباره‌ی پیشینه وساخت این عروسک اینگونه می‌گوید: این عروسک براساس فکر و خلاقیت شخصی ساخته شد وچون از گلیم شیریکی پیچ بافته می‌شود نام آن را گُل گلیمو گذاشتم.

او افزود: من ۱۰ سال است که به ساخت این عروسک مشغول هستم اماعلاوه بر ساخت عروسک یک گروه ۵۰ نفره دیگر نیز با بانوان روستا راه اندازی کردیم که به پته دوزی مشغول هستیم و درآمد خوبی از فروش محصولات داریم.

ابراهیمی گفت: باتوجه به اینکه ویروس کرونا شیوع پیدا کرده است وهیچ گردشگری به این روستا سفر نمی کند درآمد زیادی ندارم و فقط در تعطیلات آخر هفته برخی هم استانی ها از ما خرید می‌کنند.

حجت ابراهیمی نماینده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری درشهداد درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: بانوان روستای شفیع آباد وتکاب بخش شهداد در بحث صنایع دستی وتوزیع آن فعالیت دارند و یک گروه به نام گوجینو تشکیل داده اند که در حوزه صنایع دستی و پته دوزی فعالیت می‌کنند.

او بیان داشت: بانوان این روستا بخشی از درآمد حاصل از فروش محصولات شان را صرف احیای قنات کردند و میراث فرهنگی نیز دربخش تبلیغات و بازاریابی از آنان حمایت کرده است علاوه بر آن مکانی در کاروانسرای شفیع آباد را نیزدراختیارشان قرارداده ایم که تولیدات خود را درآنجا به گردشگران ارائه کنند.

ابراهیمی در ادامه گفت: بحث بیمه وصدور پروانه‌های تولیدی  برای این گروه نیز در دست اقدام است تا بتوانیم از آن‌ها حمایت کنیم تا به فعالیت خود ادامه دهند.

نماینده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری درشهداد گفت: درسال گذشته عروسک لوپتو وگل گلیمو که ساخت دستان هنرمند بانوان این منطقه است در فهرست آثار ملی ودر حوزه مردم شناسی ثبت ملی شد وخوشبختانه با این اقدام تا حدود زیادی از گمنامی و فراموشی آن جلوگیری شده است.

زنان زیادی در شهداد با قصه های شیرین لوپتو کودکی را به جوانی وپیری رساندند قصه شیرینی که دختران دیروز را زنان کارآفرین امروز کرد.

باید ازاین بانوان که همت مردانه دارند حمایت کرد چراکه این بانوان با تمام سختی ومحرومیت‌ها توانستند با تلاش و پشتکار فعل خواستن را صرف کنند و لازم است تا مسئولان و متولیان امر هر چه بیشتر و بهتر به لوپتو‌ و صنایع سنتی قدیمی  مانند آن توجه نشان دهند و با برنامه ریزی و سرمایه گذاری در آینده شاهد حضور لوپتو‌ وقصه شیرین آن در خانه و جامعه  باشیم.

گزارش از زهرا پورحسینی 

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
لعیاشاطرپوری
۲۱:۴۴ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
سلام وقت بخیر در عید نوروز به شهداد و کرمان سفر کردیم و عروسک گل گلیمو ولوپتو در این کاروانسرای زیبا از بانوان روستایی با صفا برای دخترم خریدم خیلی دوست داشتنی و با دوام و اصیل هست. آیا امکان خرید اینترنتی وجود داره ؟ دوست دارم باز هم داشته باشم.
ممنون میشم راهنمایی فرمایید
آخرین اخبار