رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان یزد از اجرای طرح رایگان واکسیناسیون تب برفکی گاو در استان یزد خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد،سید خلیل موسوی رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت: برای کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری تب برفکی مقرر است عملیات مایه کوبی تب برفکی در جمعیت دام سنگین استان انجام شود.

موسوی بر جلوگیری از وقوع تبعات سوء این بیماری در صنعت دامپروری و حفظ منابع دامی استان یزد تاکید کرد و گفت: این واکسیناسیون در دام‌های روستایی و عشایری به وسیله بخش خصوصی از تاریخ ۱۱/۳/۱۴۰۰ به مدت سه هفته با واکسن‌های رایگان توزیعی اداره کل دامپزشکی صورت می‌گیرد.

او در ادامه با بیان این مطلب که این طرح در شهرستان‌های ابرکوه، اشکذر، بهاباد، تفت، خاتم، مهریز و یزد انجام می‌شود افزود: پیش بینی می‌شود در این طرح تعداد ۹ هزارو ۵۵۰ راس دام تا پایان خرداد ماه واکسینه شوند.

موسوی یادآور شد: تب برفکی با تب شدید دو تا سه روزه و ایجاد تاول بر روی دهان و سم همراه است و در نهایت منجر به کاهش شدید تولیدات و گاهی تلفات و زیان اقتصادی دامداران می‌شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان یزد اظهار داشت: ویروس تب برفکی از جمله ویروس‌های مقاوم شناخته شده است که می‌تواند تا بیش از ۴۰ روز در بیرون از بدن دام زند بماند و منجر به گسترش بیماری شود.

او افزود: در صورت مشاهده کانون‌های بیماری برای جلوگیری از شیوع آن، ضمن اطلاع به شبکه دامپزشکی محل و ضد عفونی جایگاه، باید از تردد بی مورد افراد به محل دامداری و حمل و نقل دام خود داری نمود و همچنین بعد از انجام واکسیناسیون تا حداقل دو هفته لازم است هیچ گونه جابجایی دام صورت نگیرد.

موسوی ضمن تأکید بر رایگان بودن این طرح یادآور شد: اجرای طرح به وسیله بخش خصوصی (برای دام‌های روستایی و عشایری) و با تامین واکسن و اعتبار دستمزد مایه کوبی توسط بخش دولتی در استان انجام می‌گیرد و انتظار می‌رود دامداران همکاری لازم را با گروه‌های مذکور انجام بدهند تا در حفظ سرمایه‌های دامی خود و سایر دامداران گام مؤثری برداشته شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.