مدیر کل دامپزشکی استان یزد از اجرای طرح واکسیناسیون رایگان طاعون نشخوارکنندگان کوچک در گوسفند و بز در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، علی فاتحی نیا، مدیر کل دامپزشکی استان یزد گفت: به منظور حفظ سرمایه دامی استان این طرح از اردیبهشت ماه سال جاری آغازشده و تا پایان تیر ماه ادامه دارد و پیش بینی می‌شود که در طول این طرح ۴۱۴ هزار رأس دام در برابر این بیماری واکسینه شوند.

او در ادامه افزود: طاعون نشخوارکنندگان کوچک، بیماری ویروسی نشخوارکنندگان کوچک (گوسفند و بز) است که در دام‌های جوان بویژه بزغاله‌ها حاد و کشنده است که بیماری توسط ذرات آئروسل ناشی از تماس نزدیک دام‌های حساس با دام بیمار اتفاق می‌افتد.

فاتحی نیا در ادامه گفت: ویروس عامل بیماری به شرایط محیطی حساس بوده و در مناطق کویری بیماری دوام ندارد و با واردات دام زنده مبتلا به منطقه وارد می‌شود و در بین وحوش، بز کوهی و آهو بسیار به این بیماری حساس هستند.

او اظهار داشت: علائم این بیماری شامل تب، ترشحات بینی و چشم که در ابتدا شفاف بوده و سپس موکوئیدی یا چرکی می‌شوند، ضایعات تخریشی منتشر در دهان (زبان، لثه و حلق) و نیز واژن و ناحیه قضیب ایجاد می‌شوند که در ابتدا بصورت نقاط ته سنجاقی بوده و سپس به هم متصل شده و در بز ممکن است چرکی و پنیری شده و باعث بوی بد دهان شود، در اواخر بیماری اسهال نیز حادث می‌شود، گاهی سقط نیز اتفاق می‌افتد، به دلیل چسبناکی بزاق ضایعات دلمه مانند در ناحیه بین مخاط لب و پوست ایجاد می‌شود که با اکتیمای واگیر اشتباه گرفته میشود.

مدیر کل اداره وامپزشکی استان یزد خاطرنشان کرد: عامل بروز کانون‌های جدید در استان خرید دام‌ها جدید مبتلا و در رتبه بعد کوچ گله‌های عشایری است.

فاتحی نیا از جمله راه های پیشگیری از شیوع بیماری را کنترل حمل و نقل دام و جلوگیری از جابجایی گله‌های مبتلا و مشکوک که از طریق مجوز‌های حمل دام انجام می شود، دانست.

او تصریح کرد: راهکار دیگر واکسیناسیون دام‌های حساس بویژه دام‌های واقع در کانون‌های دو سال گذشته بیماری است که این امر در استان در حال اجرا است.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.