معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان یزد از آغاز اجرای طرح واکسیناسیون رایگان بروسلوز (تب مالت) در بره و بزغاله در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، هادی زارع زردینی، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت: این طرح از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شده و تا پایان فصل تابستان پیش بینی می‌شود نزدیک به صد هزار راس دام علیه بیماری تب مالت واکسینه شوند.

او افزود: بروسلوز (تب مالت) بیماری واگیر دار مشترک بین انسان و دام است که احتمال شیوع این بیماری در فصل تابستان به دلیل افزایش مصرف مواد لبنی بیشتر می‌شود.

زارع تب مواج، عرق شدید، سردرد، ضعف، کاهش وزن، افسردگی، درد کمر، پشت و مفاصل را از علائم این بیماری در انسان برشمرد.

او در ادامه تصریح کرد: همشهریان حتی الامکان از شیر پاستوریزه استفاده نمایند و در صورت دسترسی نداشتن به شیر پاستوریزه، شیر فله را قبل از مصرف به مدت یک دقیقه بجوشانند. همچنین در صورت تمایل به مصرف پنیر محلی آنرا به مدت دو ماه و نیم در آب نمک ۱۵ تا ۱۸ درصد نمک قرار داده تا در صورت آلودگی، میکروب‌های بیماری از بین برود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان یزد در ادامه عنوان کرد: دامداران به منظور پیشگیری از شیوع بیماری تب مالت، دام‌ها را علیه این بیماری واکسینه کرده تا از ابتلاء آن‌ها و سرایت بیماری به انسان‌ها جلوگیری شود، در صورت وجود خراش یا زخم بر روی دست از شیر دوشی اجتناب کرده و دام تلف شده، سقط شده و ترشحات رحمی دام‌های آلوده را سوزانده یا به مقدار کافی بر روی آن‌ها مواد ضدعفونی کننده ریخته و بطور بهداشتی دفن کرده و یا بسوزانند.

زارع زردینی در پایان خاطر نشان کرد: واکسیناسیون دام‌ها و نیز شناسایی و حذف دام‌های آلوده و همچنین آموزش افراد جامعه و دامداران را از مهمترین راه‌های کاهش بیماری در جمعیت حیوانی و انسانی دانست.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.