مراسم شیردوشان یا دودوشان به نشانه شکرگزاری از خداوند متعال برای سرسبزکردن مراتع در مناطق کوهستانی غرب مازندران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،جشن شیردوشان یکی از مظاهر سادگی و شکرگزار بودن روستاییان خصوصا در غرب مازندران است که در آن اهالی روستا همه گوسفندان خود را یک جا جمع و پس از دوشیدن گوسفندان، میزان شیر را بر اساس ظرف‌هایی به نام‌های مرس، کلیز و روبه اندازه گیری می‌کنند.

در این مراسم که برخی‌ها قدمت آن را بیش از ۲۰۰ سال می‌دانند اهالی ازبین خود یک نفر را به عنوان سرگالش انتخاب وسپس گوسفندان خود که از یک تا چند راس می‌تواند باشد را تحویل سرگالش می‌دهند و او نیز گوسفندان را به مراتع برده و ۴ ماه آنجا نگهداری می‌کند.

هدف از دوشیدن گوسفندان تعیین میزان شیر در هر گله است تا سرگالش در طول ۴ ماه چرای گوسفندان با توجه به میزان شیری که ابتدای فصل اندازه گیری شد، پنیر، ماست، کره، کشک و در نهایت دام را تحویل صاحبانش دهد و دستمزد خود را بگیرد.

در این مراسم که هر ساله در یکی از روستا‌ها برگزار می‌شود برای اینکه میزان دقیق شیردهی گله مشخص شود تمامی دامداران دام‌های خود را حداقل ۲ بار می‌دوشند به همین دلیل به این مراسم دودوشان نیز گفته می‌شود.

شیر‌های پس از دوشیدن تحیول صاحب گله می‌شود و او نسبت به توزیع یا فروش آن اقدام می‌کند.

 


انتهای پیام /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار