دبیرکل ناتو ضمن ابراز نگرانی درباره تقویت همکاری بین روسیه و بلاروس اعلام کرد از متحدان خود در برابر خطرات ناشی از این همکاری دفاع می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اردوپوینت، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، از نگرانی این اتحادیه بابت تقویت همکاری بین روسیه و بلاروس خبر داد و اعلام کرد که ناتو  آماده است تا در صورت هرگونه تهدید از متحدان خود محافظت کند.

استولتنبرگ در مصاحبه‌ای به روزنامه Welt am Sonntag آلمان گفت: «ناتو یک اتحادیه دفاعی است. ما هوشیار هستیم و آنچه را در بلاروس اتفاق می‌افتد بسیار دقیق دنبال می‌کنیم.»

وی گفت: «ما البته آماده ایم که در مواقع اضطراری از هر متحدی در برابر هر نوع تهدید ناشی از همکاری مینسک و مسکو محافظت و دفاع کنیم.»

او در ادامه افزود: «متحدان ما به طور جدی نگران همکاری‌های نزدیک مسکو و مینسک در ماه‌های اخیر هستند و همچنین چالشی جدی در افزایش همکاری روسیه با چین مشاهده می‌کنند.»

استولتنبرگ در پایان اظهار کرد  که ناتو در حال حاضر رویکرد «بازدارندگی و گفت‌وگو» با روسیه را دنبال می‌کند.

حدود سه هفته است که اعتراضات در بلاروس به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در جریان است. انتخابات در این کشور ۹ اوت برگزار شد و در آن الکساندر لوکاشنکو با ۸۰ درصد آراء پیروز اعلام شد. اما عده‌ای به ویژه «سوتلانا تیخانوفسکیا»، رقیب اصلی لوکاشنکو و از سران مخالفان این نتیجه را نپذیرفتند و اعلام کردند در این انتخابات تقلب گسترده صورت گرفته است. بلافاصله کشور‌های غربی از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا نیز صحت انتخابات بلاروس را زیر سوال بردند و آن را متقلبانه اعلام کردند. اما لوکاشنکو ضمن رد اتهام تقلب انتخاباتی، تاکید کرده است معترضان از خارج از کشور حمایت می‌شوند. او معتقد است که آمریکا در پس همه این اعتراضات قرار دارد و به دنبال وقوع انقلاب رنگی در بلاروس است.

دیروز (شنبه)، صد‌ها نفر از نظامیان ارتش آمریکا برای شرکت در رزمایشی در نزدیکی مرز‌های بلاروس روز شنبه وارد این کشور شدند و استقرار آن‌ها که تا ماه نوامبر ادامه خواهد داشت از قبل برنامه ریزی شده است و ارتباطی با وقایع اخیر در منطقه ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار