رحیمی گفت: هدف نهایی آیین نامه شورا این است که نوعی تمرکززدایی در آموزش عالی نسبت به وضعیت فعلی ایجاد کرد.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در اولین نشست «شورای مدیریت آموزش عالی استان تهران» ضمن تبیین مفهوم منطقه‌بندی و روند تصاویب شورای مدیریت آموزش عالی استانی بیان کرد: «هدف نهایی این است که نوعی تمرکززدایی در آموزش عالی نسبت به وضعیت موجود صورت بگیرد و تشکیل شورای مدیریت آموزش عالی استان به گونه‌ای این بستر را فراهم و تسهیل خواهد کرد».

او افزود: امیدوارم با کمک و همکاری که صورت خواهد گرفت، شورای مدیریت آموزش عالی استانی هم بتواند به تدریج به‌عنوان یکی از ارکان آموزش عالی کشور فعالیت کند. استان تهران یک استان اوژه‌ای است که باید به آن نگاه اوژه داشته باشیم. بعد از تهران، استان اصفهان با دو دانشگاه بزرگ قرار گرفته که رئیس شورای مدیریت در این استان دوره‌ای تعریف شده است، بدین مفهوم که هر یک از دانشگاه‌های اصفهان و صنعتی اصفهان به مدت دو سال این مسئولیت را بر عهده خواهند داشت. در استان‌های دیگر نیز این وظیفه بر عهده دانشگاه جامع و بزرگ آن استان قرار خواهد گرفت. در استان تهران هم هر چند دانشگاه‌های بزرگ و جامع بسیاری وجود دارد، اما به‌عنوان دانشگاه مادر کشور، ریاست شورا و مسئولیت دبیرخانه به دانشگاه تهران واگذار شده است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه به‌صورت تعمدی در این آئین‌نامه وظایف شورا تدوین نشده است، تصریح کرد: «وظایف شورا باید، انعطاف‌پذیر، متغیر، پاوا و بر حسب شرایط باشد، بر این اساس در آئین‌نامه وظایف تدوین نشده است و تصمیم بر آن شد تا به تدریج وظایف مشخص و ابلاغ شود، حتی شورا می‌تواند با همفکری و هم‌افزایی برخی از این وظایف را به مرور برای خود ایجاد کند».

رحیمی با تأکید اینکه وظایف و اختیارات این شورا به هیچ وجه با اختیارات رؤسای دانشگاه‌ها تلاقی نخواهد داشت، اظهار کرد: «هر کجا وظایف شورا با اختیارات رئیس دانشگاهی تلاقی داشته باشد، باید به نفع آن دانشگاه مسأله را در نظر بگیریم و کنار بیاییم، نمی‌خواهیم وظایف یا اختیارات فعلی رئیس دانشگاهی مخدوش شود، همچنین اختیارات مربوط به هیأت امنا در این شورا نخواهد آمد، اگر برای رسیدگی موضوعی هیأت امنا اختیاری را دارد و آن موضوع در شورا نیز بخواهد مورد بررسی قرار داده شود، قطعاً به‌گونه‌ای باید پیگیری شود تا جایگاه اختیارات و وظایف هیأت امنا در نظر گرفته شود».

او بیان کرد: هم‌اکنون همه دانشگاه‌های استان به جز دانشگاه‌های علوم پزشکی عضو این شورا هستند، ما در حال مذاکره با وزارت بهداشت هستیم اگر رؤسای دانشگاه‌های پزشکی نیز مشارکت داشته باشند، این شورا می‌تواند همه زمینه‌های آموزش عالی استان را تحت پوشش قرار دهد و این موضوع قطعاً یک توان افزوده‌ای را در استان به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت علوم ، دانشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار