معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: کوچک‌ترین ظرف دیزی و قابلمه مسی در زنجان ساخته شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، خدایی‌ فرد معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: از بین ۸۰ صنایع دستی فعال و زنده در استان زنجان، چاقو، ملیله، فرش بیدگینه، مسگری، چاروق دوزی، حکاکی روی مس و گیوه بافی از اصلی‌ترین صنایع دستی به شمار می‌روند.

او ادامه داد: کوچک‌ترین ظرف دیزی و قابلمه توسط استاد ناصر اسماعیلی از مسگران پیشکسوت و خوش‌ ذوق  استان زنجان ساخته شد.

خدایی فرد افزود: کوچک‌ ترین ظروف شامل قابلمه‌ ای به ارتفاع ۳ سانتی متر و دیزی به ارتفاع ۵ سانتی متر به شکل دستی و طی چند مرحله از مس ساخته شده‌اند.

خدایی‌فرد با اشاره به اینکه استان زنجان در راستای تولید آثار صنایع دستی فاخر سابقه خوبی دارد و اکثر این آثار ثبت شده است، اضافه کرد: در همین راستا دو اثر استاد ناصر اسماعیلی در سال ۱۳۹۸ نشان ملی دریافت کردند.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه قدمت صنعت دستی مس در زنجان به بیش از هزار سال قبل حدود دوره ساسانیان بازمی‌گردد، اضافه کرد: به احتمال‌ زیاد، مهم‌ترین مقطع رشد صنعت مس زنجان در دوره سلجوقیان بود که صنعتگران زنجانی برای این اقوام تازه استقرار یافته ترک آفتابه‌ لگن‌های مسی با نقش حیوانات اساطیری می‌ساختند.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.