برای رفع معضل ازدواج دیرهنگام و به تبع آن فرزندآوری لازم است تا مسئولان سیاست‌های مناسبی را بیندیشند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مطابق آمار بررسی شده، کارشناسان به این نتیجه دست یافته اند که ایران طی چند سال اخیر به سمت سالمندی در حال حرکت است و مطابق سازمان جهانی بهداشت، جمعیت ایران در سال ۲۱۰۰ میلادی به ۳۰ میلیون نفر خواهد رسید که این موضوع بسیار برای آینده ایران «خطرناک» است.

«مشکلات معیشتی و تهاجم فرهنگی» شاید یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باعث می‌شود جمعیت ایران به سمت پیری در حال حرکت باشد، در واقع جوانان ایرانی برای فرار از این مشکلات با خیال خام خود راهی دانشگاه‌ها می‌شوند تا بتوانند متناسب با رشته تحصیلی شان جذب بازار کار شوند و سپس با دریافت دستمزد بالا ازدواج کنند، اما به گفته مسئولان و روسای دانشگاهی ۴۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند که همین عامل باعث می‌شود تا آنان ذهن خود را از ازدواج دور کرده و تنها دغدغه شان تامین نیاز‌های اولیه زندگی باشد، به همین علت جمعیت کشور روز به روز به سمت کهنسالی سوق پیدا می کند. 

یکی از معایب ازدواج دیرهنگام این است که افراد دیگر تمایلی به فرزندآوری از خود نشان نمی‌دهند، منظور از نرخ باروری کل تعداد فرزندانی است که جانشین والدین می‌شوند.

اگر این شاخص کمتر از ۱ / ۲ فرزند باشد، به معنی کاهش تدریجی جمعیت و در نهایت انقراض نسلی است.

رشد جمعیت کشور تا سال ۱۴۲۵ منفی می‌شود

شهلا کاظمی پور، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: گذار باروری در ایران متناسب با تحولاتی بوده است که در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و برخی ابعاد سنتی خانواده به وقوع پیوسته و به تغییراتی در نگرش‌ها و ایده آلی‌های مرتبط با ازدواج و باروری و همچنین رفتار‌های باروری منجر شده است. با توجه به مباحث فوق افزایش زاد و ولد در ایران به یک دغدغۀ سیاستی مهم تبدیل شده است.

او افزود: دلیل این توجه و حساسیت به چالش احتمالی ناشی از کاهش رشد جمعیت در آینده و کمبود نیروی انسانی کافی و به خصوص نیروی جوان در حوزۀ اقتصاد مربوط می‌شود به گونه‌ای که انتظار می‌رود در دهه‌های آتی، معضل پیری جمعیت و تمام مشکلات مترتب با آن مانند فشار مالی بر دولت برای تأمین حقوق، بیمه‌های بازنشستگی و تأمین هزینه‌های بهداشت و درمان سالمندان فزونی می‌یابد.

کاظمی پور تاکید کرد: لذا باید برنامه ریزی جامعی در سیاست‌های جمعیتی کشور صورت گیرد. از این رو، گرایش به سمت اعمال سیاست‌های مشوق رشد جمعیت و ترغیب مردم به افزایش باروری از طریق بزرگتر کردن بعد خانواده موجه به نظر می‌رسد و می‌توان در قالب یک برنامه ریزی جامع و کامل به اهداف تعریف شده دست یافت و جامعه را از معضلات احتمالی آتی دور نگه داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: براساس نتایج به دست آمده از این پژوهش اگر مداخلات و برنامه ریزی‌های جمعیتی موثر واقع شود و رشد جمعیت کشور از آهنگ رشد آهسته پیروی کند و از وقوع رشد منفی جمعیتی پیشگیری شود در نهایت به یک رشد متعادل جمعیتی دست خواهیم یافت. در صورت جلوگیری از کاهش بیشتر باروری و ارتقاء متناسب آن به کمی بیش از حد جانشینی، هرگز با رشد بی رویه جمعیت مواجه نخواهیم شد در این صورت است که می‌توان از به هم خوردن موازنه ساختار سنی جمعیت جلوگیری کرد.

او بیان کرد: بر اساس نتایج مرکز آمار ایران و سازمان ملل متحد، در سال ۱۳۸۵ این رقم برای کل کشور ۸ / ۱ فرزند بود به این معنا، ۱۸ فرزند با ۲۰ نفر از والدین جایگزین می‌شد که ۲ نفر کمتر از حد جانشینی است. این میزان در سال ۱۳۹۸ به حدود ۷ / ۱ فرزند برای هر مادر رسید و همچنان در حال کاهش است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: در نتیجه رشد جمعیت کشور نیز طی ۳۰ سال گذشته سیر نزولی داشته و پیش بینی می‌شود که اگر این روند ادامه داشته باشد در سال ۱۴۲۵ رشد جمعیت کشور به صفر رسیده و پس از آن منفی شود.

رفع معضلات ازدواج دیرهنگام با نگاه همه جانبه مسئولان/ رشد جمعیت تا سال ۲۰۲۵ منفی می‌شود

ادامه تحصیل یکی از موانع فرزند آوری است

محمود مشفق عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره سوق پیدا کردن جمعیت کشور به سمت پیری اظهار کرد: بحث «سالخوردگی جمعیت» یک موضوع کلان روند جهانی است که در اثر انتقال جمعیتی اتفاق می‌افتد.

او افزود: به تدریج تمامی کشور‌هایی که وارد انتقال جمعیت می‌شوند «پیری جمعیت» را تجربه خواهند کرد، در حال حاضر کشور‌های اروپایی و کشور‌های توسعه یافته و کشور‌هایی که با تاخیر بیشتری دچار گزار جمعیتی می‌شوند، مانند: ژاپن و کشور‌های اروپای شمالی دارای جمعیت سالخورده هستند.

مشفق تصریح کرد: بحث پیری جمعیت یک مسئله جهانی بوده و تنها مختص ایران نست که در مسیرگذار جمعیتی اتفاق می‌افتد.

او درباره تهدید یا تخریب بودن سالخوردگی جمعیت گفت: سالخوردگی جمعیت در صورتی تهدید محسوب می‌شود که در دو زمینه برای آن غیر فعال باشیم یا سیاست گذاری نکنیم، برای مثال اگر آمادگی لازم را برای افزایش جمعیت سالمند در کشور نداشته باشیم در اینصورت جمعیت مان روز به روز پیر‌تر خواهد شد؛ همچنین ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور حداقل تا سال ۲۰۵۰ با روند کنونی سالخورده خواهند شد که یک پنجم جمعیت را شامل می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به جوابگو بودن امکانات و زیرساخت‌های رفاهی، اقتصادی، بهداشتی و بیمارستان‌ها برای جمعیت کنونی اظهار کرد: تا سال ۲۰۵۰ جمعیت کشور به بالای ۶۵ سال خواهد رسید که با آمادگی لازم می‌توان این موضوع را مدیریت کرد، در غیر اینصورت با معضل بزرگ در کشور مواجه خواهیم شد.

مشفق با بیان اینکه باید به تعبیر ساختاری جمعیت بپردازیم، تاکید کرد: برای مثال، برآورد شده تا میزان باروری کنونی کل کشور تا سال ۱۴۰۰ حدود ۱.۸ باشد، اما در حال حاضر این آمار تا حدودی پایین‌تر از نرخ ذکر شده است.

او گفت: اگر با اتخاذ سیاست گذاری‌های مستقیم و غیر مستقیم میزان باروری کل را همانگونه که در سیاست‌های کلان جمعیتی کشور وجود دارد، در سطح جانشینی یا فراتر از آن حفظ کنیم، می‌توانیم ساختار جمعیتی خود را در بلند مدت به سوی توازن و تعادل ساختاری برسانیم؛ بنابراین با تعادل ساختاری جمعیت و حفظ باروری و سیاست‌های پیشرفتانه برای مقابله با سالخوردگی جمعیت می‌توان قدم برداشت.

عضو هیئت علمی درباره سیاست‌های پیشرفتانه مقابله با سالخوردگی جمعیت گفت: سیاست‌های پیشرفتانه به معنای این است که تا قبل اینکه مسئله اجتماعی تبدیل به بحران اجتماعی شود برای آن تدابیر و اندیشه‌های لازم در نظر گرفته شود، از آن جایی که ۸۰ تا ۹۰ درصد سالمندان تا سال ۲۰۵۰ درشهر‌ها زندگی خواهند کرد بنابراین زیرساخت‌هایی را اختصاص داده ایم تا این افراد امکانات رفاهی شهر را داشته باشند و بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

مشفق اضافه کرد: اگر بتوانیم بحث خانه‌های سالمندان و توانمندسازی خانواده‌ها برای حمایت و مراقبت از سالمندان را برنامه ریزی کنیم دیگر مشکلاتی در این زمینه نخواهیم داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره تاثیر تحصیلات بر سوق پیدا کردن ازدواج دانشجویان گفت: هم اکنون تحصیلات در کشورما از موانع فرزند آوری شده است، اکثر افراد به خصوص بانوان تمایل زیادی به ادامه تحصیل برای ارتقای موقعیت اجتماعی خود دارند و به دنبال تحرک اجتماعی صعوی هستند؛ بنابراین اگر بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم تا افراد بتوانند با مدارک تحصیلی پایین‌تر به خواسته‌های اقتصادی خود دست پیا کنند، در اینصورت تعدیل در کاهش سن ازدواج و کاهش در سن باروری اثر مثبت خواهد گذاشت.

رفع معضلات ازدواج دیرهنگام با نگاه همه جانبه مسئولان/ رشد جمعیت تا سال ۲۰۲۵ منفی می‌شود

برنامه ریزی مسئولان برای ازدواج زودهنگام دانشجویان

دفاع درباره سیاست‌های جمعیتی مبتنی بر طیف متنوعی از موضوعات مهم مانند تحلیل داده ها، برنامه ریزی استراتژیک، برآورد هزینه ها، تولید دانش از طریق تحقیقات عملیاتی است که مسئولان باید با فراهم کردن زمینه اشتغال دانشجویان و تحقق سیاست‌های درست آن‌ها را به سمت و سوی ازدواج و در نهایت فرزند آوری سوق دهند.


بیشتر بخوانید


لازم است تا با فراهم کردن شرایطی استفاده از مدارک تحصیلی فوق دیپلم هم برای اشتغال کارساز باشد و دیگر نیازی به مدارک کارشناسی و ارشد نباشد تا دانشجویان بتوانند در سنین مناسب ازدواج کنند و فرزند آوری داشته باشند، متناسب سازی مدرک تحصیلی با موقعیت شغلی برای دریافت حقوق و دستمزد خوب راهکاری مناسب در جهت جلوگیری از پیری جمعیت است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۶ ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
فقط اینا نیست که، خیلی از زن ها پولشون خرج ولخرجی میشه و پز سر کار رفتن میدن، من 25 سال هست در رشتم فعالم، 8 تا مدرک دارم، بیشتر این مدرکا، تخصص در عمل و تئوری دارم کارای علمی و عملی که انجام دادم بماند، ولی ولله حدود 2.5 ساله هیچ درآمد ندارم قبلشم خیلی بیکاری کشیدم نزدیک 5 سال، الان هم تقریبا 34 سالم هست و مجرد همیشه هم دوست داشتم بتونم ازدواج کنم و از همه بدتر تحمل حرف و نگاه اطرافیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
تو هر اداره دولتی که میرین شصت درصدش زن هست خوب از همونا بخوان براتون بچه بیارن نه من جوان پسر بیکار بی پول اونا اخراج کنین بعد ما مردا میایم بجاشون بعد میتونیم ازدواج کنیم کلی بچه بیاریم چه معنی داره زن ریس بانک ریس امورات دولتی باشه آخه زن ریس یه جایی باشه واقعا که حق خانم ها نیست که حقوق مزایا بگیرن بعد من جوان لیسانس بیکار باشم ما مردا سرپرست خانواده هستین نه زن ها
چه زمان جنگ چه تولد چه امنیت حقوقش خانم ها میگیرن امنیت کشور با مردا هست به همونا (خانم ها) بگین امنیت کشور هم بر قرار کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
فقط اینا نیست که، خیلی از زن ها پولش خرج ولخرجی میشه و پز سر کار رفتن من 25 سال هست رشتم فقعالم، 8 تا مدرک دارم بیشتر از این مدرکا تخصص در عمل و تئوری دارم کارای علمی و عملی که انجام دادم بماند، ولی ولله حدود 2.5 ساله هیچ درآمد ندارم قبلشم خیلی بیکاری کشیدم نزدیک 5 سال، الان هم تقریبا 34 سالم هست و مجرد همیشه هم دوست داشتم بتونم ازدواج کنم و از همه بدتر تحمل حرف و نگاه اطرافیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۳ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
من ۳۵ سالم خیلی اشتباه کردم که تا حال ازدواج نکردم ولی الان از خدا میخوام که ازدواج کنم و ۴ تا بچه خدا بهم بده....خانم هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
ان شاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
والا خود آمریکا و سوئیس و... هم از این غ...ا نکرد!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
باید بگیم مسولین کمتر زندگی بهتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
جمعیت کمتر زندگی بهتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
بچه کمتر زندگی بهتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
به گفته مسئولان و روسای دانشگاهی ۴۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند... احتمالا خانم ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
بچه کمتر زندگی بهتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
#نه_به_ازدواج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
فرزند کمتر زندگی بهتر
Iran (Islamic Republic of)
دریاچه بختگان خشک
۱۰:۰۳ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
در وحله اول اینکه
کشور از گذشته تا به اینده مسئول و دلسوزی نداشته و نخواهد داشت ک بخاد به این چیزا فکر کنه هر کی اومدجیبشو پر کردو رفت ی خرابه ای گذاشت برای دولت بعدی دولت جدیدم ک همه کاسه کوزها روسر دولت قبلی میشکنه پس این وسط الحق و النصاف کسی دلش برای این کشورو ایندش نسوخته واقعا نسوخته
در وحله دوم
حضرات و مسولان این مملکت کی به کارشناسا بها داده حرف و ایده هاشون رو گوش داده ک‌حالا بار دوم باشه
بیچاره ها فقط ی هشداری میدن یا مث شما مصاحبه ای باهاشون میکنن هیچکی هم محلی بهشون نمیزاره
اقا از گذشته تا ب اینده وضع این کشور بدتر و بدتره ک بهتر نیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
آخه جوون چطور میتونه ازدواج کنه آقایون ۸سال مملکتو به باد دادن ارز ش پولو پایین آوردن گرانی رو به جون مردم انداختند خدا لعنتش کنه گناه این جوونی نمیتونه ازدواج کنه و به گناه آلوده شد باید جواب بدند الا برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۹:۲۷ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
جمعیت کشور نباید بیشتر از 36 میلیون باشد . چون مسئولین توان و اراده لازم برای اداره بیشتر از این تعداد جمعیت رو ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
مسئولین با خوش خیالی فکر میکنن مردم با این تورم عجیب و غریب ۵۰۰ درصدی چند سال گذشته کنار اومدن و پذیرفتن. اما واقعیت تلخ اینه که جمعیت زیادی از مردم رو به شدت ضعیف کرده و به فقر و فلاکت کشونده. کمترین تاثیرات ویرانگر این تورم کاهش ازدواج و فرزندآوریه. باید خودمونو برای دیدن و شنیدن خبرهای بد زیادی تو سالهای آینده آماده کنیم. ننگ به مسئولین بی خیالمون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
# نه به ازدواج
# نه به فرزندآوری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
# فقط بخاطر تو
France
سامان
۱۸:۰۰ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
برای نجات صادرات و تولید کننده هر چند سال یکبار افزایش دلار وتورم شدید که سرمایه های مردم راکاهش میدهند حدود سه سال پیش من بازنشسته درحدود 500 دلار حقوق داشتم امروز با اینکه حقوق افزایش پیدا کرده از نظر دلاری 175 دلار حقوق میکیرم و خودتان هم افزایش قیمت کالا خبر دارید حقوق ریالی و مخارج دلاری جوانان چه کار بکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
خرید خانه آرزویی محال شده بعددنبال افزایش جمعیت باشیم ؟؟؟؟؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۷:۰۱ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
از بس رفاه هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
کاش جمعیت الان ۳۰ میلیون بود
Iran (Islamic Republic of)
کیا
۱۶:۴۵ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
الان هم هر چه مونده از قدیمی تر هاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۵ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
فرزند کمتر زندگی بهتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
به داد دهه ۶۰ ها برسید هنوزم مجردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
دیگه باید به فکر دوران میانسالی و سالمندی ما دهه شصتیا باشن. جوونیمون پرپر شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
جوونیمون سوزوندن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
فقط منتظر روزی هستم که قیامت به پا بشه و با مسئولین رودرو بشم .آخ که چه شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
بازاين وضعيت تورم كه سكه از ١ تومن يهو شد ١٦ تومن حالا لطف كردن شده ١٠ تومن و با اينهمه زنداني مهريه و اينهمه افرادي كه هنوز درگير پرداخت سكه هستن و تورم ساعتي و ثانيه اي اميدوارم كه منفي كه هيچ ، منقرض بشيم كه خيال همه راحت بشه . جهنم درست كردين براي مردم ازشون توقع همه چيم داريد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
وقتی خونه نباشه فرزند باید کجا بزرگ بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
اینقدر مشکلات عجیب و غریب داریم که فرصتی برای خودشناسی نمیمونه. من وقتی خودمو نشناسم از کجا بدونم کدوم خواستگارم شبیه منه.
گذشته از مشکلات اقتصادی. این هم یه مشکله که بخاطر مشکل اقتصادی پیش میاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
هر وقت دیدی یکی دیگه هم خودشو نمیشناسه ، بدون شبیه خودته ، بله رو بگو تمام
حتما نباید خودتو بشناسی که ؟ ببین اگه خودتو نمیشناسی ، یکی‌رو هم پیدا کن خودشو نشناسه ،
# منطقی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
من الان تو خرج مجردی خودمم موندم.دیگه وای به حال اینکه متاهل هم باشی.تازه شاغلم هستم.خیلی از جوونها الان بیکارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
جوانان ما بیکار وبیعار شده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
جوانان ما خیلی باهوش و با ارزشند، بیکار هستند اما نه بیعار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
چجوری ازدواج کنن که ی جوون تو مناطق گرمسیری نمیتونه ی کولر بخره ..تا موقعه ای که مسئولین در رویا بسر میبرن وواقعیت جامعه رو نمیبینن نباید بفکر رشد جمعیت باشن.اینجا ایرانه با شرایط خاص خودش تو جهان اینو چرا نمیفهمن نمیشه در تحریم بود مردم بیکار بعد خودتو مقایسه بکنی با کشورهای ازاد وپیشرو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
شما برا این جمعیت هم نتونستین کار ایجاد کنید...حتی برق و آبمونم قطع میشه...برید خجالت بکشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
من زن میخواااااااااااااااااااام............ ای مسئولین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
از طرف مسولین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
کشور ما در شرایط فعلی ظرفیت جمعیت بیشتر رو نداره. همین تهران از شدت شلوغی داره منفجر میشه مهاجرین افغانستانی هم بیش از اندازه زیاد شدن. در حال حاضر فقط افرادی از افزایش جمعیت حرف میزنن که هیچ درکی از زندگی در شهرهای بزرگ و روستاهای محروم ندارن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
بااین اوضاع اقتصادی و تورم وامار طلاق چطور ازدواج کنیم، دخترا خواستگار ندارن پسرا تن به ازدواج نمیدن چون نه شغل دارن نه پول نه اخلاق، نه مسوولیت سرشون میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
جمع نبند، شما ندیدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
عوامل عدم ازدواج نداشتن خانه ، نداشتن شغل بادرآمد کافی عدم همکاری مسئولان در مرداخت هزینه های ازدواج است.
کشورهای عقب مانده حوزه خلیج فارس به زوج های جوان خانه رایگان و هزینه هزدواج بلاعوض می دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
مهم نیست که آینده مملکت چی میشه. مگه امروز قدر ما جوون ها رو دونستن که ما بخوایم به فکر آینده مملکت باشیم؟
دهه ۶۰ نابود و افسرده و سرخورده شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
ال|آن دهه 60 را که نابود کردین چی؟ ما که نمی گذریم از شماها
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۴:۵۵ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
جمعیت کشور ما زیاده مناسب ترین نرخ برای ایران 20 میلیون نفر هست چون امکانات لازم برای جمعیت فعلی رو نداریم همه یا گشنن یا بیکار.هر کس تو این وضعیت بچه دار بشه به فرزندش و آیندش خیانت کرده و باید بعد از مرگ منتظر عذاب خدا باشه.وقتی نمیتونید آیندش رو تضمین کنید بچه دار نشید بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
چه بهتر فرزند کمتر تو این گرونی و بیکاری چند نفر دیگه را بیاریم انها هم بدبختشون کنیم اول باید اشتغال فراهم بشه دوم گرونی از بین بره من خودم مدرک لیسانس داشتم کار نداشتم هر جای رفتم واسه ازدواج قبولم نکردند الانم که یک شغل پیدا کردم میگند شغلت خوب نیست دیگه کلا از ازدواج زده شدم میگم ازدواج مال ادمهای پولدار و خوش شانسه ازدواج را ساده برگزار کنید نه با تالار و تشریفات و تجملات تو کشورهای اروپایی یک مراسم ساده تو کلیسا برگزار میشه و میرند سر خونه و زندگیشون ولی ایران کلی مراسم و عروسی با هزاران خرج ای کاش روزی برسه که مراسمات هم ساده و راحت برگزار بشه تا جوانان راحت ازدواج کنند
Netherlands
ناشناس
۲۲:۰۰ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
مگه هزینه ازدواج فقط هزینه عروسی و مهریه است؟ خونه داری؟ یا لااقل می تونی اجاره خونه بدی؟ می تونی هزینه خوراک بدی؟ پوشاک؟ درمان؟ تفریح؟ آموزش ؟ و هزاران مسئله دیگه که بعدا پیش میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
از منظر قرآن کریم :
جمعیت زیاد؛ یک ارزش محسوب میشود و چون از نظر قران کریم جمعیت زیاد ارزشمند است ؛ پس باید وحتما این ارزش با رشد جمعیت حفظ و ماندگار شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
بله درست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
فراهم کردن ازدواج دانشجویی برای دانشجویان ارشد از واجبات است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
همچی میگی ارشد انگار حقوقتون ماهی صد میلیونه برو حاجی دلت خوشه دیگه مدرک تو ایران مفهوم نداره من الان خودم دکترای کامپیوتر دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
به نظر من که خیلیم خوبه جمعیت اضافه بشه که چی شه تهش کاش زود تر به صفر و‌منفی برسیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
بخدا مسعولین به اسم اینکه مسکن ملی برا قشر متوسطه ساخته میشه خودشونا زیر بار هر مسعولیتی دراوردند اونا به این اسم فقط برا قشر پول دار جامعه میسازند نشون به اون نشون که دارند دوباره ثبت نام میکنند تو اخبار هم اعلام کردند یعنی دارند میرسونند کسانی که مرحله اول ثبتنام کردید در صورت پول جور نکردن هایی که اعلام میشه ثبتنام کننده های دلال وپول دار اماده اند همین و همین وگرنه ما کارگرها بااین پولها بهیچوجه به درد خونه دار شدن نمیخوریم یکی به داد برسه به داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
با این اوضاع اقتصادی و رانت خواری ها رشد جمعیت وجود نخواهد داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
با این وضعیت اقتصادی ازدواج میشه کرد که فکر بچه بود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
نان ..مسکن ... و غیره نداریم شما دنبال ازدواج هستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
سلام چرا پیام مرا درج نکردی . حقیقت تلخه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
فکر نکنم مسولین در این زمینه کاری انجام دهند.چرا که دغدغه های دیگری دارند. الان ازدواج و فرزند آوری دل شیر میخواد و جیب مر از پول.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
ان شاالله هرچه زودتر مشکلات ایران ار بین بره
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۴:۰۴ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
رشد جمعیت بالا حقیقتش فرضیه قدیمی هست. نگاه به رشد جمعیت بدون نگاه به منابع آب و محیط زیست و کار و اشتغال و سلامت اخلاقی جامعه پاک کردن صورت مسله هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
ما که چهل سال مون شد و نتوانستیم کار و مسکن تهیه کنیم و ازدواج کنیم .!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
هفت ماهه بچه دار شدم و پشیمون نه به خاطر بچه دار شدن پشیمون به خاطر اینده بچم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
کاش یکی به داد و درد ثبتنام کنندهای مسکن ملی برسه اونوقت میفهمه چرا جمعیت رو به پیری میره
-
ناشناس
۱۳:۵۳ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
با 32 سال سن حقوق اداره كار نيرو شركت نه امنيت شغلي نه كفاف زند گيو ميده تا 10م برج پول هست 20روز بعدش ميرم سر سفر پدرم .آخه بچه بياد باچي بزرگش كنيم تو كدوم خونه بزرگش كنيم .انقدي در مياد كه فقط كرايه خونه وپول 10روز غذا
Iran (Islamic Republic of)
ریاطی
۱۹:۴۵ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
ننگ بر مسولین بی لیاقت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
حالا ما که جوونیم، چرا شغل نداریم؟ چرا چیزی واسه خوردن نداریم؟ چرا مرغ گرونه؟ غذا چی بخوریم؟ نان هم بی کیفیت هست. چرا اینقدر مالیات میگیرید؟ چرا اینقدر فشار؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
توکشورما هیچ تدبیری برای مشکلات مردم وجودنداره
اخرش یکنفرمیاد برای ملت سخنرانی میکنه
تنهاتدبیردرایران اینکه چکارکنن ملت بیشتررپول بدن تا بالا نشینان خوشترباشن وپولدارتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
رشد جمعیت منفی تا زمانی که جمعیت کشور به پایین تر از ۵۰ میلیون برسه، یه نعمت بزرگ برای مردم و محیط زیست کشوره. خوش بحال اوناییکه اون زمون باشند و دوباره طعم رفاه، هوا و محیط زیست پاک، خونه های بزرگ و با صفا، مواد غذایی سالم، ترافیک‌ آرام و خدمات اجتماعی و بهداشتی مناسب رو خواهند چشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
مسولان فعلادرگیرجنگ قدرتن چیزی که جالبه فرزندان همشونم نابغه اندوتوبهترین دانشگاه تحصیل کردن خیلی جالبه اون موقع دم ازعدالت میزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
کار به سال 2025 نمی کشه انشاله همین چند سال دیگه منفی میشه. اینطوری نسل های بعدی کمتر زجر می کشن. به لطف دولت و مدیران. بعد باز بگین حکومت به فکر مردم نیست. چه قدر ناشکرین!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
مسکن و کار اگر برای جوانان مهیا شود ازدواج به طور چشمگیری بالا می رود . چیزی که ۴۲ سال از ملت دریغ شده. متاسفانه کسانی به کشور مسلط اند که حتی آفرینش خدا را به سخره می گیرند و می گویند شکم و غریزه ی جنسی را خدا اشتباه آفریده و مردم باید حداقل یک وعده غذا بخورند و آمیزش اصلا نباید داشته باشند.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۳۱ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
مملکت دارا مون الگوی ما هستن. مثل بیشتر افراد دقیقه نودی هستن، میخوابن میخوابن و کار به بیخش که رسیدن تازه بیدار میشن. مثل بیشتر افرا د قانون گریزن در حالی که قانون خودشون نوشتن و خیلی خصوصیات دیگه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
دولت بجایی که برای گرانی و بیکاری یک فکری کنه فقط داره به بهانه های مختلف از مردم مالیات میگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
بیکاری، نبود شغل، گرانی، فقر، ...
دیگه مرغ هم نمیشه خورد، میوه هم نمیشه خرید، لباس و شلوار و کفش که هیچ، خودتون قضاوت کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
شما مسئولین کاری کردین ک ما از به دنیا اومدن خودمونم پشیمون بشیم!فرزند نمیاریم که بدبختشون کنیم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
من خودم به عنوان یک پسر دهه شصتی نزدیک چهل سالگی مجرد ماندن خودم قبول کردم و امیدی دیگه به ازدواج کردن ندارم و به فکر تنها زندگی کردن بقیه عمرم هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
دوست عزیز من باهات همدردم. ولی تنهایی بد دردیه. نمیشه باهاش کنار اومد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
برق چرا قطعه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
چون جمعیت زیاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
چون عاملش میخواد مردم ناراحت بشن و این سوال بپرسن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۵۸ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
یکی از موارد موانع ازدواج سربازی هست بسیاری از جوانان برای نرفتن به سربازی ادامه تحصیل می دهند امیدوارم این مانع برداشته شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
بهترین دوران عمر سربازیه. یادش بخیر.
Iran (Islamic Republic of)
نا شناس۹
۱۲:۵۳ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
باز وقت انتخابات شد و مردم مهم شدن .نگاه همه جانبه مسولان!!!!!!جک میگید مگه مسولان نگاهی هم به مشکلات مردم دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
خدا از سر مسولین مزخرفمون نگذره کجا ادامه تحصیل مانع ازدواج کورید نمیبینید همه چیز گرون واقعااا.... من خودم کسی را دوست دارم اونم منو دوست داره 14 سال اما هر چی کار میکنیم هیچی نداریم که حتی خونه بگیریم اجاره... من واقعا نمیبخشم کسی که باعث ش شده
United States of America
ناشناس
۱۲:۴۹ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
تا 5 سال آینده اینقدر تعداد نیروی کار و مهندسی کم میشه که عملا خیلی از صنایع دچار بحران میشن.
United States of America
ناشناس
۱۲:۴۹ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
بگردید دنبال نیروی کار و نیروی مهندسی، تا 5 سال آینده اینقدر تعداد نیروی کار و مهندسی کم میشه که عملا خیلی از صنایع دچار بحران میشن.
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۲:۴۸ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
من 28 سالمه نه کارخانه داریم نه تولیدی نه سرمایه که خودمون کار کنیم.اخه وقتی ارزان ترین ماشین شده صدوچهل تومن از کجا بیاریم یه ماشین ساده بخریم بریم با همون کار کنیم.میخوای بری جاییو اجاره کنی کاسبی راه بندازی پول رهنو اجارش از ماشین بیشتره.بعضیا شاید بگن کار هست شما نمیری.اون کارهایی که میگن هست بدرد زندگی اداره کردن نمیخوره اون کارا برای دانشجویی که تابستانشو بخواد کار کنه مناسبه چون ساعت ده صبح تا دوازده شب ساعت کارشونه با ماهی سه تومن.اینکارا که نمیشه ادم باهاش زندگی کنه.دولت بجای نالیدن از جمعیت و جایزه گذاشتن برای فرزند سوم بیاد اقتصادشو درست کنه بیاد اشتغال ایجاد کنه اونوقت ما جوانها خودمون ازدواج میکنیم.مگه ما بدمون میاد مثل ادم زندگی کنیم؟ کاری کردین که واقعا حق زندگی کردن ساده رو از ماها گرفتین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
فرزند کمتر زندگی بهتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
با کنکور با مجوز کسب و کار ندادن با وام ندادن با هیچ برنامه ای برای اشتغال و آینده جوان ایرانی نداشتن این اتفاق ها افتاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
وای ترسیدم
نون شب ندارم
میگه بچه
10 سال سابقه بیمه دارم به خاطر کرونا بیکار شدم رفتم دنبال کار برا حقوق میگه 2 تومن بیمه هم نیستی در صورتی که من سال 94، 2 تومن می گرفتم
شما اول بیا زیر ساخت درست کن بعد بگو
مثلا اول مغازه پیتزا فروشی بزن بعد تبلیغ کن بیایید پیتزا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
حالا همه اینا کنار دختر خانومای عزیز آنقدر ادعاشون بالا رفته که هرچی تو خونه باباشون نداشتن از تو می‌خوان زیادم حرف بزنی مهریه رو میزان اجرا هرچی داری نداری ازت میگیرن خرج عمل دماغ و ولگردیشون میشه خانومای ایرانی زندگی اروپایی می‌خوان ولی مرد ایرانی نداشته باشی ام زندان پسر عاقل هیچ وقت زن نمیگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
حقیقت شغل مسکن اختلاف طبقاتی راه کار فرهنگی
بخش فرهنگی ساختن سریال‌های تلویزیونی بی محتوامثل سریال پدر سالار را که نتیجه اش را الان می‌بینید
اقتصاد وفرهنگ دست به دست هم داده اند تا کمتر ازدواج کنند
من دوستانم اصلا قصد ازدواج نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
جوان ایرانی نیاز به مسکن داره، اگر این تامین بشه خود به خود مشکلات برطرف می شه
تایید کن لطفا
Germany
ناشناس
۱۲:۲۷ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
من نتونستم شغل پیدا کنم ازدواج هم نکردم کسی رو بدبخت کنم مسئولین با اقا زادهاشون که با پارتی جذب شرکت نفت و جاهای دولتی شدن خوش باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
دلت خوشه
تو همین باشگاه با مدرک ارشد دارن 2 تومن حقوق میدن
بچه کجای دلش بذاره طرف
نسل منقرض بشه که بشه به درک
چیزی جز سختی که به ما نرسیده. پول و رفاه که برای یه عده با رانت و پارتی هست فقط. بذار اونام منقرض بشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
همینجور که پول و امکانات کشور مال مسئولینه، افزایش نرخ جمعیت هم باید بر عهده خودشون باشه.من خودم شخصا پول ندارم ازدواج کنم بچه آوردن پیشکش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
پول حلال مشکلات هست لطفا نیازمالی مردموحل کنید بعدحرف ازبچه اوری بزنیدولی درکل هرچی به جلومیریم بیشترمردم مصممترمیشن ک بچه نیارن چون ازمسولین هر روزنا امیدترمیشن!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
من ۳ فرزند دارم اول سال تحصیلی با مدیر مدرسه ها در بحث کمک به مدرسه بحث داریم ، این بحث ساده چرا حل نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
رشد جمعیت الان 10 سال منفی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
با این اوضاع اقتصادی نه تنها تولد به صفر میرسه بلکه خیلی ها هم از گرسنگی و نداری خواهند مرد
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۱۲:۰۳ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
ایرانی ها از قدیم ایام بچه دوست بودند و هستن
شماها با این مملکت داری و اقتصاد برشکسته ، تورم و گرونی
ببینید چه بلایی سر جوان ها اوردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
ظلم همیشه پایدارنیست دنیا به هیچ حکومتی وفا نکرد تاریخ شاهده چراازدواج واقعا ممنوع باشد دراصل ممنوعه بااین شرایت زندگی که بباراوردن خدای این ملت بزرگه هرروزی که صبح شد شبم میشود24ساعت خدا یکسان نیست تاریک میشود روشن میشود امیدوارم ازاین تاریکی نجات بیاییم یاخدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
من که 34 سالم شده نه کاری نه هیچ، اصلا میتونم به ازدواج فکر کنم؟ اصلا دیگه روحیش هست؟ 10 تا تخصص علمی و عملی هم دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
اگر مسئولین به فکر مردم و ایران عزیز هستند .تنهاراه این بهران ..ارزانی در همه موارد زندگی برای مردم است رفاح شغل. امنیت .من با حدود۵۵سال که دارم حاظر ۵تا دختر بگیرم واز هرکدام ۵فرزند تقدیم ایران عزیزم کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
بحران، رفاه، حاضر!!! فعلا برو کلاس املا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
ی موقع تو گلوت گیرنکنه خاااان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
سلام پسرم جوانیش و زندگیش را صرف درس کرد تا دکترا گرفت در بهترین دانشگاه. ولی کار نداره تا ازدواج کند . به نظر شما کسی کار نداره ولی فقط مدرک داره میتونه ازدواج کند .مسولین ، استادان دانشگاه فکر کنم بازنشستگی ندارند تا راه باز شود برای جوان تحصیلکرده بتواند جایگزین آن ها شود .
به نظرم باید بازنشستگی برای همه باشد نه این که استادان و مسوولان حاضر نیستند باز نشسته شوند
التماس تفکر و تدبر... یک دبیر بازنشسته نگران فرزند ازدواج نکرده و بیکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
ای کسانی که خودتون رو زدید به خواب
توی این گرونی حتی نمیشه ازدواج کرد چه برسه به بچه دار شدن! با وام دادن هم چیزی حل نمیشه چون فقط مردم رو بدهکار می کنید کسی هم زیر بار بدهی نمی ره که ازدواج کنه یه فکری به حال مردم کنید بسه دیگه
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۱۱:۳۷ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
یعنی چی که برای فرار از مشکلات و با خیال خام راهی دانشگاه میشوند؟
پس چیکار کنن مقصر کیه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
اکثر تحصیل کرده ها مجردند
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۱:۳۵ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
ازدواج تو این مملکت یعنی بدبختی محض بهتر که جمعیت داره پیر میشه یا داریم به رشد جمعیت صفر میرسیم
توو این مملکت که تهیه گوشت یا هر اقلامی داره آرزو میشه بیخود میکنین دم از ازدواج میزنین وقتی شغل خوب برای از ما بهترونه همون فرزندان مسئولین به لطف روحانیون دو یا سه تا زن بگیرن چون اونا خیلی مرفه زندگی میکنن باید کمپین نه به ازدواج راه بندازین توو مجازی
#نه_به_ازدواج
# پیری جمعیت_ بهترین اتفاق_ در ایران
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۱:۰۴ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
حرفهای نامزدهای ریاست جمهوری را شنیدم همشون راجب بنزین ۲۵ هزارتومنی حرف میزنند که همین مسئله ریشه ازدواج و رشد جمعیت را خواهد زد.
ما باید منتظر اتفاق های جدید و دلار ۲۵۰هزارتومن باشیم....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
این گزارش به حسن روحانی بدید
غیر غصه خوردن فایده ای برای ما نداره

همچنین عباس آخوندی بخاطر نساختن مسکن باید ازش شکایت بشه
Iran (Islamic Republic of)
!
۱۰:۵۷ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
خدا نکنه در شهرهای بزرگ کشور زلزله های شدید بیاید و گرنه کاهش جمعیت خیلی زودتر از تاریخ های گفته شده شکل می گیرد .
مسائل اقتصادی و اجتماعی باید به موازات هم حل شوند .
Iran (Islamic Republic of)
فردین
۱۰:۵۵ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
نمیدونم چرا الکی تفره میرین و دلیل های متفرقه میارین- چرا یکی از مهمترین دلیل ها که سربازی رفتن من و امثال من هستش رو مطرح نمیکنید خودم الان دارم میخونم برای ازمون دکتری چرا که صرفا فرار کنم از این دو سال هدر دادن عمرم تا کی میخواین سربازی اجباری باشه که هرجا بخوای بری بگن کارت سربازی بده اول الان مگه مدرک مهمه که شما میگین تحصیل تحصیل تحصیل؟ بابا همه تحصیل میکنن ولی بخاطر فرار از مشکل بزرگتری مث سربازی خسته شدیم بخدا-- امثال بنده تا دلت بخواد هست عمده ماها همینیم که سربازی نداریم تا بتونیم بریم جایی سر کار تا بدون درامدی داشته باشیم و در نهایت خانواده ای تشکیل بدیم که بخواد فرزندآوری بشه-وگرنه هیچکس نابارور نیست و هیچکس بدون مدرک نیستش کاش به اینم فکر میکردین ثانیه ای
Iran (Islamic Republic of)
من یه جوان دهه هفتادی هستم
۱۰:۵۵ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
به درک که جمعیت کشور منفی میشه مسئولین هر جوری نگاه کنی که همه شون فامیل هستن بچه هاشون لاکچری زندگی می کنن خودشون انقلابی عمل کنن هرکدوم سال به سال فرزند آوری کنن نیازی به کار کردن ندارن چون که همه منابع ایران دست شون نمونه اش جناب آقای دکتر سعید جلیلی فرمودن 11 نفر در ایران بیش از 90 هزار میلیارد دست شون اون 11 نفر آدم معمولی نیستن قطع به یقین از افراد شاخص نظام هستن اینجوری می تونن جمعیت ایران نجات بدن خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
کاملا درست میفرمایید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
زنان قدیمی در سبک زندگی قدیم اونقدر سالم و توانا بودند که در عمر جوانیشان ده مرتبه ده تا بچه بارداری و در خونه زایمان میکردند بعد از آن هم در حیاط خونه کارهای بدنی خونه رو انجام میدادند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
خوبه میگی قدیم اونجا چیزها هم ارزون بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
کو زمین کو پول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
فقط مردای قدیم
۱۲
آخرین اخبار