نجار در سفر اراک از اختصاص ۳ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان برای کاهش تنش آبی کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان مرکزی در اراک گفت: ۳ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای کاهش تنش آبی ناشی از کمبود بارش‌ها و خشکسالی پیش رو در کشور اختصاص یافته است.

نجار با بیان اینکه طرح‌های مربوط به این موضوع تعریف و فهرست استان‌ها دریافت شده و در نشست تخصصی کارشناسان مورد بررسی قرار گرفته است افزود: آنچه که امسال کشور مواجه است خشکسالی بی سابقه‌ای در ۵۰ سال اخیر است و کشور با کاهش شدید بارندگی و تغییرات اقلیمی مواجه است.

او اضافه کرد: و دولت برای جبران بخشی از خسارت خشکسالی ۳ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای صندوق بیمه محصولات کشاورزی و ۲ هزار میلیارد تومان هم برای امهال تسهیلات پیش بینی کرده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: سازمان برنامه و بودجه هم با پیشنهاد ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت و هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های کشاورزی موافقت کرده است.

او ادامه داد: برای عشایر هم ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت و ۲۰۰ میلیارد تومان کمک بالاعوض در نظر گرفته شده و جهاد کشاورزی هم برای جلوگیری از واسطه گری یک میلیارد راس دام از دامداران خریداری می‌کند.

نجار اضافه کرد: باید از تمام ظرفیت‌های کشور برای کاهش نیاز‌ها استفاده شود و در این راستا مدیریت بحران کشور موفق به تهیه ۲۵ فروند بالگرد امداد برای کمک به حادثه دیده‌گان شده است.

محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: مشکل جدی استان مرکزی کمبود آب است و در آینده ممکن است با بحران در این مهم مواجه شویم که مدیریت مطلوب باید در استان عملیاتی شود.

آصفری تصریح کرد: ۴۵ روستا در اراک با سهمیه بندی آب آشامیدنی مواجهند و با توجه به اینکه استان مرکزی قطب تولید دامپروری است جمعیت زیادی از دامداران به دلیل کمبود علوفه مجبور به کشتار دام زودتر از زمان مقرر دام شده اند.

او افزود: یکی از وظایف سازمان مدیریت، پیشگیری قبل از بحران و امدادرسانی همزمان با وقوع بحران است و اگر اکنون برای این مهم چاره اندیشی نشود جبران خسارت نیز شاید ممکن نباشد.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.