روغنی گفت:با واردات ماشین های دست دوم ضربه‌ای اساسی به شرکت هپکو وارد شده است.

ابوالفضل روغنی مدیر عامل اسبق هپکو در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حمایت دولت از این شرکت و سرنوشت فعلی آن اظهار کرد: هپکو یکی از شرکت های پیشرو در خاورمیانه و افتخار کشور در حوزه تولید ماشین آلات راه سازی بود. اصل ۴۴ و خصوصی سازی مشمول حال هپکو شد و واگذاری این شرکت به بخش خصوصی را به همراه داشت. به محض واگذاری این شرکت به بخش خصوصی دولت اولین تشکیلاتی بود که شروع به آسیب زدن به هپکو کرد. دولتی که ادعای خصوصی سازی دارد تمام شرکت‌ها را به محض واگذاری تضعیف می‌کند؛ درست مثل اتفاقی که برای هپکو افتاد.

او ادامه داد: تا زمانی که هپکو در اختیار دولت بود، با نظام تعرفه‌ای و جلوگیری از واردات از آن حمایت می‌کرد و به صورت تکلیفی به شهرداری و وزارت راه و شهرسازی محصولات آن را می‌فروخت. به محض واگذاری هپکو تمام این دست‌های حمایتی برداشته شد و تعرفه‌ها به حداقل میزان ممکن رسید و نتیجه آن ورود سهل و آسان ماشین آلات دست دوم به کشور بود.

روغنی گفت: در حوزه ماشین آلات راه سازی این موضوع جا افتاده است که با گذشت ۲ تا ۳ سال از عمر یک محصول، افت قیمت شدیدی پیدا می‌کند؛ محصولاتی که در این حوزه ۲۰۰ هزار دلار قیمت داشته باشد ممکن است بعد از ۳ سال به قیمت ۴۰ هزار دلار برسد. ماشین آلات دست دوم می‌توانند با یک پنجم قیمت وارد کشور شوند در حالی که فقط ۳ سال از عمر آن‌ها گذشته و برای ۵۰ سال می‌توانند کار کنند. با واردات ماشین های دست دوم ضربه‌ای اساسی به این شرکت وارد شد.


بیشتر بخوانید:


مدیرعامل اسبق هپکو تشریح کرد: بخش خصوصی که هپکو را در اختیار گرفت، ارزیابی نشده بود تا توان آن‌ بررسی شود و همزمان با واگذاری حمایت‌ها از این شرکت برداشته شد. در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بار‌ها مسئولین و وزرا با سفر به اراک وعده خرید ۳ هزار ماشین از هپکو را دادند. این ۳ هزار دستگاه به مرور به هزار، سپس به ۶۰۰ دستگاه، ۳۰۰ دستگاه و در نهایت به ۶۰ دستگاه کاهش پیدا کرد. حتی این ۶۰ دستگاه هم از هپکو خریداری نشد.

او بیان کرد: برند‌های بی نام چینی امروز بازار ایران را در دست گرفته اند و قطعا قیمتی کم‌تر از هپکو خواهند داشت. با توجه به تیراز پایین تولید هپکو بدون شک قیمت تمام شده برای هپکو قابل رقابت با سایر محصولات نبود. اتفاقات سیاسی پیش آمده از جمله اختلافات داخلی دولت و تلاش مخالفان دولت برای ناکارآمد نشان دادن آن در نهایت آسیب به هپکو را به همراه داشت. تفکر صنعتی در این مدت وجود نداشت و هنوز هم وجود ندارد.

روغنی گفت: امروز هپکو به دست مایه تخریب رسانه‌های غربی تبدیل شده است، اما حتی با دستور دولت، بدنه دولت حمایتی از آن نمی‌کرد. به وزارت راه و شهرسازی دستور داده شد تا از هپکو ماشین آلات خریداری کند، اما به بهانه قیمت از انجام این کار خودداری کرده است. اگر با این مسیر فرایند فعالیت هپکو ادامه پیدا کند بدون شک سرنوشت مناسبی نخواهد داشت.

مدیرعامل اسبق هپکو بیان کرد: تامین اجتماعی از محل پول بازنشستگان حقوق کارکنان این شرکت را پرداخت می‌کند. حدود ۷ ماه این حقوق پرداخت شده و تا یک سال پیش بینی شده بود، اما بدون اصلاح ساختار تامین اجتماعی هم نمی‌تواند ماهی ۸ تا ۱۰ میلیارد حقوق بپردازد. با این روند هپکو بیش از ۶ تا ۷ ماه دوام نخواهد آورد مگر آنکه دولت فکر جدیدی به حال آن بکند.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت صمت ، هپکو اراک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۳ ۰۳ دی ۱۴۰۰
چرا دروغ میگید تولید ندارید مشتری زیاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
شرکتی که قدرت رقابت ندارد سریع منهدم ش کنید تا مثل ایران خودرو وضعیت صنعت خودرو را به بازار رانت بازان تبدیل نکرده
آخرین اخبار