صدای تولید و اشتغال برخاسته از یکی از بزرگترین کارخانه های تولید آرد در جنوب کشور که حضور در بازار های رقابتی از مهمترین اهداف شکل گیری آن است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، استان کهگیلویه و بویراحمد دارای ۳ کارخانه آرد می باشد که دو کارخانه در مرکز استان و یک کارخانه در گچساران به نام کارخانه آرد مارون است .

نحوه تاسیس کارخانه آرد گچساران چگونه بود؟

صدای تولید و اشتغال برخاسته از یکی از بزرگترین کارخانه های تولید آرد در جنوب کشور که کیفیت بخشی و تنوع در تولید و همچنین حضور در بازار های رقابتی از مهمترین اهداف شکل گیری کارخانه آرد گچساران است.

کارخانه آرد گچساران که در سال ۱۳۷۳ با مجوز هیئت وزیران جواز تاسیس گرفت و در سال ۱۳۸۵ عملیات احداث زیر بنایی در زمینی به مساحت ۲۱ هزار متر مربع شروع شد و در سال ۱۳۸۱ تولید آزمایشی سپس در سال ۱۳۸۲ هم به بهره برداری رسید.

کارخانه آرد گچساران با ۶۵ میلیارد ریال سرمایه تاسیس شد که ۳۵ میلیارد ریال آن وام تبصره ۳ مناطق خاص و مابقی را کارفرما سرمایه‌گذاری کرد، در حین راه اندازی ماشین آلات کارخانه حدود ۵۰ درصد کمتر از حال حاضر بود که با گذشت ۱۸ سال از فعالیتش به مرور زمان و بنا به احساس نیاز برای تولید بیشتر ماشین آلات را افزایش و به ظرفیت فعلی یعنی ۱۵۰ هزار تن ظرفیت سالانه رسید.

کارخانه بزرگ تولید آرد گچساران در حالی برای ۲۰۰ تن از افراد اشتغالزایی ایجاد کرده که اکثر کارکنان را افراد کاملا بومی کهگیلویه و بويراحمد تشکیل می دهند و  محصولاتی را با دستان توانمند خود تولید می کنند از جمله آرد خبازی،آرد صنعتی و محصولات جانبی خوراک دام.

صدیقی مدیر بازرگانی کارخانه آرد گچساران در خصوص نحوه تولید آرد گفت: با توجه به اینکه در جوار کارخانه آرد سه سیلوی ۱۰ هزار تنی هم هست گندم ها پس از ذخیره سازی در سیلو ها و آزمایش هایی که توسط کارکنان کنترل فنی انجام و به واحد تولید تحویل داده می شوند.

بعد از مراحل بوجاری، آسياب بانی و تولید آرد بنا بر اساس سفارش های گرفته شده که شامل محصولات متنوع می شود در قسمت بسته بندی و کیسه گیری به دست مشتریان همیشگی اش می رسد.

البته نا گفته نماند آرد با کیفیت برای اینکه به دست مشتری برسد مراحلی را سپری می کند از جمله‌ تست شدن در آزمایشگاه فوق پيشرفته که تمامی مراحل تحویل گندم و تولید و تحویل آرد زیر نظر کارکنان کنترل فنی انجام و پس از تایید نهایی از کارخانه خارج می شود .

صدایی شنیدنی از جنس تولید و اشتغال به گوش می رسد

ارز آوری در صورت رفع موانع تولید

مدیر بازرگانی کارخانه آرد گچساران افزود: در قسمت تولید کارخانه به خط تولیدی می رسیم که روزانه ۳۰۰ تن در روز ظرفيت دارد اما برای گسترش کار در صورتی که موانع تولید و مشکلات ناشی از سرمايه گذاری بر طرف شود می توانیم با راه اندازی خط دوم ظرفیت تولید را به ۷۰۰ تن در روز برسانیم که به تبع آن‌ ۸۰ درصد به نیروهای فعلی اضافه و حتی زمینه صادرات به کشور های حاشیه خلیج فارس را هم فراهم می کند.

او تصریح کرد: کارخانه‌ آرد گچساران بین ۱۷۰ کارخانه فعال در ایران جزو ۱۰ کارخانه برتر در جنوب کشور به لحاظ کمیت و کیفیت و حتی تجهیزات است.

صدایی شنیدنی از جنس تولید و اشتغال به گوش می رسد

نکنه مهم در خصوص حمایت از واحد های تولیدی این است که با توجه به شعار سال در صورتی که موانع تولید برای صنعت آرد برطرف شود از جمله قوانین مربوط به صادرات محصول و واردات گندم برای تولید آرد و همچنین امکان سرمایه گذاری برای کارفرمایان، می توانیم با راه اندازی فاز دوم کارخانه آرد امکان ارز آوری و اشتغالزایی بیشتری در سطح استان داشته باشیم.

سیلوهایی که کارخانه را متمایز می‌کنند

صدیقی در خصوص سیلوهای خیره سازی گندم گفت: گام موثر دیگری که در کارخانه آرد گچساران در راستای تحقق هدف افزایش ظرفیت ذخیره سازی گندم برداشته شد راه اندازی مجموعه سیلوی گندم داران با ظرفيت ۳۰ هزارتن به صورت تمام مکانیزه بود که وجود این مجموعه در کنار کارخانه باعث نقطه قوت برای داشتن هميشگی گندم مناسب و پشتوانه ای برای تولید آرد شد.

از فواید احداث سیلوهای ذخیره سازی می‌توان به کاهش ضایعات گندم و نان، ایجاد امکان اختلاط گونه‌ های مختلف گندم جهت حصول پروتئین مناسب، جلوگیری از ورود آفات به گندم در فضای باز و غیر بهداشتی و همچنین کاهش هزینه‌ های حمل و نقل مضاعف گندم اشاره کرد.

صدایی شنیدنی از جنس تولید و اشتغال به گوش می رسد

از هرچه بگذریم با وجود همه نقاط قوتی که کارخانه آرد گچساران دارد اما مشکلاتی هم دارد از جمله ظرفیت خالی که با افزایش آن می توان قسمتی از هزینه ها را جبران کرد و البته قیمت های سرسام آور قطعات یدکی تجهيزات و ماشین آلاتی که از خارج وارد شده و نرخ دستمزد های آسياب بادی برای کارخانجات آرد که مصوبه سال ۹۳ است و در این هفت سال گذشته هیچ افزایش نرخی در مورد افزایش نرخ آسياب بادی صادر نشده جزو معضل های بزرگ است.

کیفیت مثال زدنی آرد گچساران 

در طرف دیگر کارخانه آرد مارون گچساران که برای ۲۰۰ تن به صورت مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد کرده است کارکنانش در قسمت بارگیری و جابجایی با توجه به کیفیت بالایی که این آرد دارد از درخواست های روزانه سایر شهر ها از جمله شیراز،اصفهان برای دریافت آرد می گویند.

صدایی شنیدنی از جنس تولید و اشتغال به گوش می رسد

حشمت فر یکی از کارگران کارخانه آرد گچساران است و  از حضور ۱۹ ساله اش در کارخانه می گوید که سال ها این کارخانه مجال نان آوری را برای او ایجاد کرده و رضایت زیادی از حضورش در این کارخانه دارد.

احمدی یکی از خباز های شهر گچساران است که در خصوص آرد با کیفیت کارخانه گفت: کیفیت بالای آرد گچساران باعث شده که خبازی ها با توجه به‌ استقبال مشتريان و خریداران نان با کيفيت تقاضای سهمیه بیشتری از کارخانه داشته تا جوابگوی نیاز مشتريان باشند.

در صورت حمایت مسئولان و رفع موانع ظرفیت تولید آرد گچساران دو برابر افزایش می یابد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.