معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: اگر بخواهیم بحث نوآوری و خلاقیت را داشته باشیم باید گذشته را خوب بشناسیم و به میراث و ثروت‌های فرهنگی اهمیت دهیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمد حسن طالبیان در آیین افتتاح نخستین موزه تاریخ و اسناد آموزش و پرورش فارس در شیراز با اشاره به اینکه همه دستگاه‌ها یک میراثی دارند که باید به آن توجه کنند، گفت: خوشبختانه آموزش و پرورش این کار را انجام داده و از همه دست اندرکاران فرهنگی و مجموعه آموزش و پرورش فارس قدردانی می‌کنم.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: اگر بخواهیم بحث نوآوری و خلاقیت را داشته باشیم باید گذشته را خوب بشناسیم و به میراث و ثروت‌های فرهنگی اهمیت دهیم.

او با اشاره به اینکه ما در کشور بالغ بر ۷۴۴ موزه داریم که ۱۷۰ موزه خصوصی است، گفت: اعتقاد ما در میراث فرهنگی این است که هیچ توسعه و آینده پایداری نیست که مسیرش از گذشته نباشد و این بدان معنا نیست که در گذشته بمانیم.

طالبیان افزود: بلکه در کشوری که ما ۱۱ هزار سال سابقه زیست داریم در واقع به یک درخت تاریخی تنومند وصلیم که می‌توانیم تجربیات را به آیندگان انتقال دهیم و این خود باعث شود اتفاقی برای این کشور با تکان‌های مختلف نیفتد.

او با اشاره به اینکه همه دستگاه‌ها یک میراثی دارند که باید به آن توجه کنند گفت: مثلا وزارت راه وشهرسازی نسبت به شهر‌ها باید بداند در گذشته شهر‌ها چگونه ایجاد می‌شده و نسبت به محیط طبیعی چگونه اقدام می‌کردند. مردم ما باید بدانند که به چه سابقه تاریخی وصلند و این راه را ادامه دهند.

طالبیان فارس را سرزمینی جالب و پر از رمز و راز دانست و گفت: فارس تمام دوران تاریخی را داشته و از پیش از تاریخ تا به امروز چه خلاقیت‌ها و موضوعات مختلفی دارد و در واقع دوران شکوه کشور در اینجا وجود دارد و استقرار‌های مهم دوره‌های هخامنشی و ساسانی را شامل می‌شود.

او با اشاره به اینکه فارس دارای انسان‌های عمیق و فرهنگی بوده و هست افزود: بسیاری از اولین‌ها در فارس بوده مانند قلعه دختر که اولین گنبدی است که در جهان خلق می‌شود یا شهر گور که جا‌های دیگر بعد از آن اقتباس کرده است.

معاون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان داشت: باید از وزیر آموزش و پرورش که نگاهی عمیق به این مهم دارند و در سطح کشور حمایت می‌کنند تشکر کنم.

طالبیان موزه را یک مرکز پژوهشی، علمی، فنی و توسعه‌ای دانست و گفت: در دنیا موزه‌ها درست می‌شوند تا بچه‌ها بدانند هر موضوعی چه فرآیندی داشته است.

او افزود: اگر بخواهیم بحث نوآوری و خلاقیت را داشته باشیم باید گذشته را خوب بشناسیم و به میراث و ثروت‌های فرهنگی اهمیت دهیم.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پایان گفت: در ادامه کار برای تجهیز و محتوای این موزه در خدمت آموزش و پرورش هستیم و در واقع اداره ارشاد، میراث فرهنگی، وزارت علوم و کتابخانه‌ها را از آموزش و پرورش جدا نمی‌دانیم و همه یک حوزه هستند که به دلیل وظایف سنگین تفکیک شده اند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.