کمک غواصان به کاهش آمار غرق شدگان

رئیس هیات نجات غریق استان کرمانشاه گفت : ۷۰۰ ناجی غریق فرصتی برای کاهش آمار غرق شدگان در استان، بویژه در فصل تابستان است .

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، شادی قیاسی رئیس هیات نجات غریق استان گفت : ۷۰۰ ناجی غریق فرصتی برای کاهش آمار غرق شدگان در استان، بویژه در فصل تابستان است که علاوه بر استقرار ناجیان غریق، باید روی فرهنگ سازی و آگاه سازی مردم هم کار کرد.

او گفت : باید خطرات شنا کردن در آب‌های آزاد و رودخانه‌ها را بصورت مستمر به مردم گوشزد و یادآوری کنیم تا فرهنگ سازی خوبی در این زمینه صورت گیرد و از طرف دیگر هم باید دسترسی مردم را به آب سد‌ها و سراب‌های پرخطر را در این ایام محدود کرد.

 بهمن پرورش از غواصان و ناجیان غریق مطرح کرمانشاهی گفت: یکی از اصلی‌ترین عواملی که باعث می‌شود افراد در رودخانه غرق شوند، آگاهی نداشتن از خطرات آب است که این مهم باید با کمک مسئولین و رسانه‌ها به مردم گوشزد شود.

 پرورش با بیان اینکه تنها شنا بلد بودن کافی نیست، افزود: شناگران ماهری داشته ایم که علیرغم توانایی‌های زیادی که داشته اند، اما در رودخانه‌ها غرق شده اند. از بین اجساد غرق شده که تاکنون از آب بیرون آورده ام حدود ۲۰۰ نفر افرادی بوده اند که قهرمان رشته‌های ورزشی مختلف حتی در رشته شنا بوده اند، آمادگی جسمانی بالایی هم داشته اند، اما در مقابل رودخانه بی رحم مغلوب شده اند.

او با بیان اینکه خطرات آب‌های آزاد بیش از سایر آب‌ها است، گفت: آب‌های آزاد کمینگاه مرگ هستند، خصوصا آب رودخانه‌ها که بسیار خطرناکند.

این غواص کرمانشاهی ادامه داد: هرچند تابستان امسال به واسطه کاهش بارندگی‌ها سطح آب رودخانه‌ها کم شده، اما در مجموع رودخانه‌ها هنوز هم خطرناکند. ضمن اینکه باید مراقب سد‌ها هم باشیم.

او افزود: اگر کسی قصد شنا کردن در سد‌ها و رودخانه را دارد، حتما در کناره‌ها شنا کند و اگر هم می‌خواهد بیشتر به دل آب بزند، باید حتما ملبس به جلیقه نجات باشد.

پرورش به مرگ‌های خانوادگی که گا‌ها در سد‌ها و رودخانه‌ها هم اتفاق می‌افتد اشاره کرد و گفت: طی دو دهه‌ای که امداد رسانی داشته ام، تاکنون اجساد ۵۲ غریق را بصورت جفتی از آب بیرون آورده ام. حتی سال‌ها قبل در یک نمونه شش عضو یک خانواده باهم غرق شده بودند، تنها به این دلیل که وقتی یکی از اعضای خانواده غرق می‌شود، تک تک اعضا برای نجات عضو غرق شده خود را به آب می‌زنند و همگی غرق می‌شوند.

او با بیان اینکه چنین مواردی طی سال‌های اخیر زیاد بوده، ادامه داد: اگر فردی را درحال غرق شدن دیدیم، باید بجای اینکه بدون اطلاع از خطرات به آب بزنیم، سعی کنیم با طناب یا چوبی او را از غرق شدن نجات دهیم.

این ناجی غریق کرمانشاهی رودخانه‌های سیمره، گاماسیاب و سیروان را از خطرناک‌ترین رودخانه‌های کرمانشاه خواند و گفت: اکثر غریق‌هایی که در رودخانه‌های استان داریم، در این رودخانه‌ها هستند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.