قویدل گفت: رخداد‌های ناامنی طی سال ۹۹ در جیرفت ۱۱ درصد و در منوجان ۵۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، سیدمهدی قویدل،معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در جریان سفر به شهرستان جیرفت با اشاره به اهمیت و ضرورت تشکیل جلسات شورای پیشگیری از وقوع جرم، گفت: بایستی هر دو ماه یک جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم برگزار و برنامه ریزی‌ها و نتایج اتخاذ و مصوباتی استخراج شود.

او به رتبه بندی حوزه‌های جنوبی بر اساس تعداد جلسات شورای پیشگیری از وقوع جرم اشاره و بیان کرد: شهرستان‌های رودبار جنوب و قلعه گنج در این زمینه رتبه نخست و شهرستان‌های کهنوج، جیرفت، منوجان و جازموریان به ترتیب رتبه‌های دوم تا پنجم را دارا می‌باشند، همچنین شهرستان‌های عنبرآباد، ساردوئیه و فاریاب فاقد گزارش برگزاری جلسه شورای پیشگیر‌ی از وقوع جرم در شهرستان خود بوده اند.

قویدل سپس با اشاره به اینکه همکاران این شهرستان دلسوزانه، فعال و توانمند به انجام برنامه‌های پیشگیرانه می‌پردازند، اظهار داشت: دستگاه قضایی بایستی مطالبه گر باشد و به جای اینکه بار کوتاهی بقیه را به دوش بکشد از مسئولین پاسخ بخواهد.

او با اشاره به رویکرد دستگاه قضا و سند تحول قوه قضائیه افزود: هم اکنون ما بار کوتاهی، کم کاری و سوء مدیریت سایر دستگاه‌ها را به دوش می‌کشیم که منجر به ورود حجم انبوهی از پرونده به حجم بالای مراجعات به کارمندان و قضات دستگاه قضایی شده که نتیجه عملکرد سوء، کوتاهی و بی تفاوتی برخی از مسئولین در سطح جامعه است بنابراین باید به سمتی حرکت کنیم تا جرمی اتفاق نیفتاده و کوتاهی نباشد و مدیری که وظیفه‌ای برعهده دارد باید آن را به نحو احسن انجام دهد.

این مقام قضایی گفت: دستگاه قضایی به جای اینکه بار کوتاهی بقیه را به دوش بکشد، باید مطالبه گر بوده و از مسئولین پاسخ بخواهد، به علاوه چرخش مد نظر دستگاه قضایی تغییر رویکرد از دادخواست محور به احیا حقوق عامه و گسترش آزادی‌های مشروع است ضمن اینکه باید از نگاه منفعلانه به نگاه فعال و ایجابی تغییر کنیم و نتیجه این تغییر‌ها امید و پویایی درجامعه خواهد بود.

قویدل با اشاره به اینکه همه همکاران اداری به عنوان کارشناسان زبده و متخصص باید به تحلیل پرونده‌های خود بپردازند، اظهار داشت: ما به نظرات همکاران نیاز داریم تا بتوانیم پیشگیری را در همه سطوح جامعه نهادینه کنیم چراکه پیشگیری مظلوم واقع شده و در جایگاه واقعی خود قرار ندارد.

او طبق سند تحول دستگاه قضایی، چرخش از نظارت گذشته نگر، موردی و انسان پایه را به نظارت مستمر، همه جانبه و هوشمند دانست و تاکید کرد: دادستان به عنوان مدعی العموم و برابر قانون پیشگیری از وقوع جرم و مصوبات شورای پیشگیری، باید به شکل ویژه نسبت به احیای حقوق عامه اقدام کند که البته این امر با کمک همه همکاران قضایی امکان پذیر خواهد بود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص اقدامات اجرایی گردهمایی سران طوایف (در سال ۱۴۰۰) بیان کرد: بایستی در این زمینه پیش نویس میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار و بانک اطلاعاتی از سران طوایف، معتمدین و متنفذین مناطق جنوب و شرق استان تهیه و برنامه ریزی برای برگزاری گردهمایی علماء و سران طوایف جنوب و شرق استان انجام شود.

او افزود: همچنین هماهنگی با دستگاه‌ها و نهاد‌های امنیتی و اطلاعاتی در راستای بهره برداری از ظرفیت نیرو‌های مردمی، برگزاری گردهمایی علماء و سران طوایف جنوب و شرق استان در دادگستری شهرستان رودبار جنوب، تشریح و تبیین مفاد میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار، انعقاد میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار باید در دستور کار قرار گیرد.

قویدل سپس به آمار جرائم (مصادیق خشونت) در ۱۰ ماهه اول سال ۱۳۹۹ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، اشاره کرد و گفت: در راستای اقدامات پیشگیرانه و تلاش در راستای اجرای برنامه میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار، رخداد‌های نا امنی در شهرستان جیرفت ۱۱ درصد کاهش یافته و این مصادیق در شهرستان عنبر آباد ۱۶ درصد، در شهرستان کهنوج ۱۱ درصد و در شهرستان منوجان ۵۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

این مقام قضایی در بخش دیگری به اهداف کلی گردهمایی علما و سران طوایف اشاره و تصریح کرد: برقراری صلح و سازش بین زوجین با استفاده از ظرفیت بزرگان خانواده و گروه‌های مرجع، کمک و راهنمایی به والدین متقاضی و جوانان در شرف ازدواج در خصوص ارائه راهکار‌ها و تبیین معیار‌ها و شاخص‌های انتخاب همسر مناسب قبل از ازدواج جز اهداف مهم این گردهمایی محسوب می‌شوند.

قویدل گفت: همچنین ارائه آموزش‌های موثر پیشگیری از وقوع اختلافات، حل تعارض زوجین، ارتقاء سرمایه اجتماعی در خانواده ها، استفاده از ظرفیت بزرگان، ریش سفیدان و گروه‌های مرجع در حل تعارضات خانوادگی و آموزش مهارت‌های زندگی از اهداف کاربردی گردهمایی علما و سران طوایف به شمار می‌روند.

این مقام قضایی افزود: همچنین ایجاد و توسعه شبکه اجتماعی از حلقه‌های ریش سفیدی و بزرگان فامیل برای تبادل تجربیات، ترویج آموزش‌ها و مهارت‌های حل تعارض و کاهش طلاق، احیاء و ترویج سنت‌ها و آئین‌های حل اختلاف در بین خانواده‌ها و آموزش و راهنمایی خانواده‌های متقاضی در شناخت و تبیین معیار‌ها و شاخص‌های انتخاب همسر مناسب از دیگر اهداف کاربردی این گردهمایی است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان تاکید کرد: طرح اورژانس قضایی در حوزه‌های قضایی شهرستان با استفاده از ظرفیت بسیار بالای مصلحین و حکمین قرآنی در راستای کاهش ورودی پرونده‌ها و پیشگیری از آسیب‌ها و جرایم و ترویج فرهنگ صلح و سازش ابلاغ شده است و حوزه‌های قضایی فعال در اجرای این طرح در سال ۹۹، کرمان، رودبار جنوب، قلعه گنج، کهنوج، زرند، ریگان و راور می‌باشند.

او در ادامه تعداد مصلحین کل استان کرمان را ۵۳۶۹ نفر اعلام کرد و گفت: تاکنون قریب به ۲۰۰۰ صلح و سازش به همت مصلحین صورت پذیرفته است و به علت اثر بخشی بالا و موفقیت چشمگیر این طرح در شهرستان‌های پایلوت (سیرجان، رفسنجان، بافت، زرند، ماهان، بم، جیرفت، کهنوج، عنبرآباد، منوجان، رودبار جنوب، قلعه گنج و جازموریان)، آموزش مصلحین جدید در سایر شهرستان‌های انار، شهربابک، بردسیر، کوهبنان، راور، ارزوئیه، رابر، راین، کشکوئیه، صفائیه، فهرج، فاریاب، نرماشیر، بروات، گلباف، شهداد و ساردوئیه نیز در اسفندماه سال ۹۹ انجام شد.

قویدل در بخش دیگری از صحبت‌های خود، سامانه جامع ارتباط مردمی (سجام) را بزرگترین شبکه اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دانست و تصریح کرد: این سامانه به آدرس Sajam.scpd.ir به منظور استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی و در راستای برطرف شدن معضلات اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرایم و رسیدگی سریع و قاطع به تخلفات و جرایم طراحی شده بطوریکه اثر بازدارندگی داشته باشد.

این مقام قضایی تاکید کرد: این سامانه زیر نظر اداره کل پیشگیری‌های مردمی و مشارکت‌های مدنی معاونت اجتماعی دستگاه قضایی اداره می‌شود و کارکرد آن بر مبنای خود اظهاری و داوطلبانه بودن مشارکت‌های مردم در ارسال گزارشات در جهت افزایش مسئولیت اجتماعی افراد است و اثرات و فواید آن به خود مردم بازخواهد گشت.

 در ادامه این سفر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان از شهرک خالق آباد و نارجوئیه جیرفت بازدید و تصرفات اراضی ملی و مشکلات این منطقه را بررسی کرد، به علاوه اراضی حاشیه شهر و فرودگاه جیرفت نیز مورد بازدید قرار گرفت.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار