معاون شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: با توجه به کاهش ۶۷ درصدی بارندگی از ابتدای سال آبی آینده سختی در انتظار تامین آب شرب مشهد و روستا‌های آن است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حسن آقایی معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب مشهد در جلسه ستاد پایش تنش آبی شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: برای مدیریت تنش آبی و گذر از تابستان پیش رو اقدامات بسیاری برنامه ریزی و اجرایی شده است.

او افزود: از ابتدای سال ۹۹ با آغاز فرآیند یکپارچه سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی تعداد ۲۶۲ روستا با جمعیت حدود ۳۰۰ هزار نفر تحت پوشش این شرکت قرار گرفت.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: در ابتدای تحویل گیری براساس پایش صورت گرفته ١٤٠ روستا با تنش آبی مواجه بودند که با اجرای عملیات اضطراری صورت گرفته سعی در کاهش و رفع مشکلات تامین آب این روستا‌ها شد.


بیشتر بخوانید


آقایی بیان کرد: حفر و جا به جایی ۱۹ حلقه چاه، ۶۹ کیلومتر اصلاح شبکه، بهسازی ۱۶ حلقه چاه، نصب و راه اندازی ۳۵ دستگاه سیستم کلرزنی و کشف سه هزار و ٧٢ فقره انشعابات غیرمجاز از مهم‌ترین اقدامات اضطراری انجام شده در روستاهاست که با این اقدامات مشکل ۴۵ روستا حل شد.

او تصریح کرد: با توجه به بروز خشکسالی، کاهش محسوس بارندگی و ناپایداری و تک منبع بودن تامین آب در نقاط تحویلی پیش بینی می‌شود در تابستان پیش رو تعداد ۶۶ روستای تحت پوشش مشمول آبرسانی سیار شوند.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب مشهد تاکید کرد: طبق برآورد‌ها پیش بینی می‌شود در دوره اوج مصرف، نیاز آبی روزانه مشهد ١٢ هزار و ٨٠٠ لیتر بر ثانیه باشد براین اساس و برای جبران کمبود آب برنامه‌های گذر از تنش ۱۴۰۰ در سه محور مدیریت تامین آب، مدیریت توزیع آب و مدیریت مصرف آب تدوین و در حال اجرا و اقدام است.

آقایی اظهار کرد: مهم‌ترین پروژه‌ها در حوزه مدیریت تامین شامل حفر و جا به جایی چاه، بهسازی و مهندسی مجدد چاهها، تکمیل پروژه عظیم جمع آوری چاهها، استفاده از ظرفیت چاه‌های سایر ارگان‌ها و تکمیل احداث سه مخزن به حجم ۱۱۰ هزار متر مکعب است.

او افزود: برنامه‌های مدیریت توزیع آب شامل اصلاح شبکه موثر، نشت یابی و شناسایی نشت‌های زمینه‌ای برای کاهش هدر رفت واقعی و نیز اعمال مدیریت فشار است.

معاون شرکت آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: در بخش مدیریت مصرف نیز تعویض کنتور‌های خراب مشترکان، توزیع کاهنده‌های مصرف، قطع انشعابات غیر مجاز و فرهنگ سازی و آموزش همگانی در حال انجام و اقدام است.

آقایی بیان کرد: تامین آب مشهد به همراهی همه جانبه تمامی شهروندان و مشترکان نیازمند است که امیدواریم با مصرف بهینه از منابع موجود از تابستان امسال با کمترین مشکل و تنش آبی عبور کنیم.


انتهای پیام// م.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.