به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، غلامرضا جانقربان،معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد مراجعهکنندگان به شهرداری خواستار ارائه خدمات در حوزه شهرسازی و معماری ازجمله صدور پروانه، نقل و انتقال، رهن بانک و سایر خدمات اساسی هستند.
او افزود: معاونت شهرسازی و معماری شهرداری نیز برای ارائه خدمات بهتر به لحاظ ساختار و نیروی انسانی شامل یک بخش در ستاد و بخش دیگر در مناطق هشتگانه شهرداری و شامل حدود ۳۰۰ نفر نیروی انسانی است که خدمات مختلفی ازجمله نقشهبرداری، نوسازی، اجرای احکام، کمیسیون ماده ۱۰۰، سازمان بهسازی و نوسازی و… است.
جانقربان با بیان این که امروز دیگر نمیتوانیم مثل دهه قبل به شهرها نگاه کنیم و تغییر نوع نگاهها به یک ضرورت تبدیلشده است، ادامه داد: باید از نگاه سختافزاری به نگاه نرمافزاری تغییر کنیم.
او با اشاره به این که در امر ارائه خدمات نیز با توسعه و افزایش نیروی انسانی و یا توسعه مکان و کالبد، نمیتوان خدمات را ارائه داد، عنوان کرد: بهطورقطع باید در شهرسازی نوین به موضوعات نرم افرازی و شهر هوشمند بپردازیم و فرآیندها را نیز در پی آن کاهش دهیم، بهطوریکه مردم نیاز به شهرداری و مراجعه را بههیچوجه نداشته باشند.
جانقربان ادامه داد:بر اساس برنامهریزی صورت گرفته در یک افق سه ساله تا پایان ۱۴۰۱ باید کل خدمات شهرسازی و معماری برونسپاری شود.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم گفت: حرکت به سمت ارائه خدمات نوین و الکترونیک به شهروندان از دو سال گذشته در معاونت شهرسازی، معاونت برنامهریزی و سازمان فاوا آغاز شده است و در این زمینه نیز از کلانشهرها عقب نیستیم، بلکه در برخی موارد نیز از سایر کلانشهرها جلو هستیم.
جانقربان با اشاره به این که کرونا هم فرصت و هم تهدید است، اذعان کرد: کرونا باعث شده تا تمام دستگاهها ازجمله شهرداریها بهعنوان رکن اساسی خدماترسانی به مردم به سمت توسعه زیرساختهای نرمافزاری و خدمات غیرحضوری حرکت کنند.
او با تأکید بر اجرای کامل واگذاری خدمات حوزه شهرسازی و معماری قم به بخش خصوصی و دفاتر خدمات پیشخوان از ۱۰ شهریور ۹۹ تصریح کرد: این موضوع طوری پیش رفت که امروز تمام مراجعان هر نوع درخواست را باید از طریق دفاتر پیشخوان، کافی نتها و اپلیکیشنهای طراحیشده دریافت کنند.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با بیان این که از پارسال مردم از طریق مراجعه حضوری به شهرداری نمیتوانند خدماتی ازجمله ثبت درخواست و تشکیل پرونده را دریافت کنند،ادامه داد: مردم باید به دفاتر پیشخوان، کافی نتها و اپلیکیشنهایی که خودشان بهصورت الکترونیکی در اختیار دارند ثبتنام را انجام دهند.
انتهای پیام/ش