برزن گفت: فضا‌های سبز شهری به عنوان جزء ضروری و پیکره شهر‌ها در متابولیسم آن‌ها نقش اساسی دارد.

اسماعیل برزن کارشناس ارشد عمران و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: فضای سبز شهری باید با توجه به شرایط محیطی هر منطقه مورد ارزیابی قرار گیرد و الگو‌های مختلف پراکنش فضا‌های سبز شهری با رویکرد اکولوژی منظر شهری در آن مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

او با بیان اینکه فضا‌های سبز شهری به عنوان جزء ضروری و پیکره شهر‌ها در متابولیسم آن‌ها نقش اساسی دارد که کمبود آن‌ها می‌تواند اختلالات جدی در حیات شهر‌ها به وجود آورد، افزود: احداث باغ‌های شخصی دارای بازدهی اجتماعی است، اما اهمیت فضا‌های سبز شهری تا بدان حد است که امروزه وجود این کاربری به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی شهر‌ها به حساب می‌آید.

برزن بیان داشت: مهمترین اثرات فضای سبز در شهر‌ها کاهش آلودگی هوا، کاهش آلودگی صوتی، تعدیل دما، افزایش رطوبت نسبی، تلطیف هوا و جذب گرد و غبار و بعضاً درآمد پایدار و تولید اکسیژن است و پارک‌ها و گردشگاه‌های سبز شهری جزیی از محاسبه سرانه فضای سبز شهری محسوب می‌شوند. 

کارشناس ارشد عمران و شهرسازی ادامه داد: سایر فضا‌های سبز عمومی مانند فضای سبز میدان ها، کنارگذر راه‌ها و لچکی‌ها جزو محاسبه سرانه را در بر نمی‌گیرند؛ زیرا در یک محیط شهری هر یک از عناصر سبز باید متناسب بـا عملکـردی کـه بـر عهده گرفته اند ارزیابی شوند.

او گفت:  تعیین سرانه فضای سبز تا حد زیادی بستگی به خصوصیات منطقه و شهر دارد و استاندارد سرانه فضای سبز جدا از استاندارد‌های فضا‌های تفریحی در دنیا برای هر فرد ۲۵ متر مربع و در کشور ما بـرای هر فرد ۹ تا ۱۲ متر مربع است.

انتهای پیام/م

برچسب ها: فضای سبز ، خدمات شهری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار