به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، همزمان با فرارسیدن انتخابات ۱۴۰۰، بار دیگر بازار گفتوگو و نظرخواهی در بسترهای ارتباطی و رسانههای گروهی رونق گرفته است؛ بالاخص که امسال به لطف تمهیدات قانونی و فنی پیش بینی شده برای جلب مشارکت تولیدکنندگان محتوای داخلی در شبکههای اجتماعی، انتظار میرود استقبال افکار عمومی از بسترهای ارتباطی در فضای مجازی بیش از دورههای قبل باشد.
از این رو اداره کل انتشار معاونت فضای مجازی رسانه ملی برای عمل به رسالت رسانهای خود، ضمن احترام به عموم تولیدکنندگان محتوای داخلی، با طراحی و راه اندازی شبکه آرا تلاش کرده است که فرصت گفت و شنود و آشنایی مردم با برنامههای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم را تسهیل کند. به همین مناسبت محمد عرفانی در گفتوگو با روابط عمومی معاونت فضای مجازی، ضمن تشریح اهداف شبکه آرا، به تبیین فرصتهای پیش روی شبکههای اجتماعی برای تحقق مشارکت آگاهانه مردم در انتخابات پرداخته است که در ادامه آن را میخوانید.
۱- ایده اولیه راه اندازی «شبکه آرا» از کجا شکل گرفته است؟
بدون شک تولید محتوا در فضای مجازی در بسترهای مختلف صورت میگیرد. در این زمینه رسانه ملی تلوبیون را به عنوان فراگیرترین پلتفرم محتوایی داخلی کشور در اختیار دارد. با عنایت به ممنوعیت فعالیت در پلتفرمهای خارجی، تلاش شد ضمن تعامل و هماهنگی با ستاد انتخابات کشور، از بستر پخش زنده تلوبیون به منظور تبلیغات برنامههای انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری استفاده شود که نهایتا مقرر شد این اقدامات در شبکه آرا به عنوان فقط شبکه انتخاباتی سازمان صدا و سیما پیگیری و دنبال شود.
۲-مهمترین هدف از راه اندازی شبکه آرا چه بوده است؟
این شبکه در فعالیتهای انتخاباتی خود چهار هدف را دنبال میکند؛ ابتدا تامین و پخش محتوای درون سازمانی که تولید و توزیع آن مصوب ستاد انتخابات سازمان صدا و سیما است. دوم تولید برنامه زنده تلویزیونی با عنوان «تبادل» که از ۲۰ اردیبهشت ماه به صورت زنده از شبکه آرا در حال پخش است. این برنامه در ساعت ۲۱:۳۰ هر شب با اجرای محمد دلاوری به صورت گفت و گوی چالشی و مناظره بین نمایندگان کاندیدا برگزار میشود و قرار است این گفت و گوی چالشی بین نامزدهای انتخاباتی هم دنبال شود. سوم برنامهای به نام «انتخاب هات» که با هدف پرداختن به فیک نیوز، شایعات و ترویج سواد رسانهای با ژانر طنز در حال تهیه است. چهارم برگرداندن مرجعیت خبری رسانههای رسمی کشور خبرگزاریها و بازپخش تولید محتوای زنده برنامههای آنها از شبکه آرا.
۳- برنامه «تبادل» چه اهدافی را دنبال میکند؟
اول افزایش مشارکت در انتخابات؛ دوم تبیین برنامههای نامزدها توسط خودشان و نمایندگانشان؛ سوم چالش و بحث و تبادل نظر در خصوص کلان مسالههای اصلی کشور با الویت مسائل اقتصادی و معیشتی.
۴- برنامه «تبادل» برای اینکه مخاطب را در فضای مجازی جذب کند، باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟
اولا این برنامه به صورت زنده پخش میشود، ثانیا سعی بر آن شده است حتی المقدور با رعایت چارچوبهای قانونی و عرفی، بحثها به صورت آزادانه برای حل مسائل اساسی کشور مطرح شود که متناسب با ذائقه امروز مخاطب است.
۵-برای تولید این برنامه با چه چالشهای مواجهه هستید؟
یکی از چالشها دعوت از مهمانان است. به ویژه اگر این برنامه چالشی باشد. این مشکل با وایرال کردن محتوای چند برنامه از جریانهای سیاسی با سبک و سیاق مختلف کمتر شده است و با نزدیک شدن به انتخابات، رعایت حدود عدالت کار بسیار سختی است.
۶- مشارکت حوزههای پیام با شبکه آرا چگونه است؟
مسئولیت محتوایی این برنامه و سیاست گذاری در کمیتهای مشترک میان معاونت سیما و معاونت فضای مجازی اتفاق میافتد که همکاری بسیار خوبی شکل گرفته است. علاوه بر این بر اساس مصوبه ستاد انتخابات کشور، همه معاونتها محتوای تولیدی انتخاباتی خود را در اختیار شبکه آرا قرار میدهند.
۷-مهمترین آیتمهای برنامه «تبادل» چیست؟
در این زمینه ۲ تا پلی بک یکی مبتنی بر فضای کلی انتخابات و یکی مبتنی بر موضوع برنامه تولید شده است. همچنین رصدهای روزانه فضای مجازی که توسط اداره کل تحقیق و توسعه آماده تهیه شده خوانده میشود. در بخش اجرا ما از یک تا سه نفر مهمان حضوری داریم و تا هشت نفر هم همزمان مهمان اسکایپی (ویدئو مستقیم) در برنامه هستند.
۸-علاقهمندان از چه طریقی میتوانند این برنامه را دنبال کنند؟
شبکه آرا یک درگاه اختصاصی بر روی پلتفرم تلوبیون دارد؛ ضمن اینکه ۳۰ دقیقه قبل از شروع برنامه به عنوان آیتم ویژه در صدر محتواهای تلوبیون قرار میگیرد و هم از بسترهای لنز: http://lenz.ir/live/۱۳۶۴۴۵۳۱۶ و تیوا: http://tva.tv/channels/shiran (لینک شبکه آرا در اپراتورها) قابل دریافت است.
مدیر کل انتشار همچنین گفت: در فضای رسانهای کشور، خارج از فضای صداوسیما و آنتن، برخلاف آنچه مطرح میشود، برنامههای چالشی جذاب و مناظره درباره مسائل با هدف حل مسئله نداریم یا کم داریم؛ لذا خلأ تولید چنین برنامهای نه صرفا در زمان انتخابات، که در سایر ایام نیز حس میشود که با برگزاری موفق برنامه «تبادل» و جذب مخاطب امید میرود که این برنامه پس از انتخابات ادامه پیدا کند.
برنامه گفتوگو محور «تبادل» در ۳۰ قسمت، به تهیه کنندگی روزبه اهوازی، کارگردانی محمدرضا یوسفی و اجرای محمد دلاوری تولید میشود.
انتهای پیام/