مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان بوشهر گفت: تاکنون ۳۹ هزار و ۸۰۰ تن گندم از کشاورزان استان خریده شده که بیش از ۶۶ درصد کمتر از پارسال است.

سید محمد هاشمی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان بوشهر در گفت‌وگو با گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، بیان کرد: خرید گندم در این استان از ۱۴ فروردین در ۱۲ مرکز خرید آغاز شده و اکنون روزهای پایانی خرید است و شاید مقدار کمی محصول برای تحویل باقی مانده باشد.

او با اشاره به تاثیر خشکسالی در کاهش تولید گندم، ادامه داد: تا کنون ۳۹ هزار و ۸۰۰ تن محصول به مراکز خرید تحویل شده، که حتی از میزان پیش‌بینی ۴۰ درصد کمتر است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان بوشهر افزود: پارسال ۱۱۹هزار و ۶۰۰ تن گندم از کشاورزان استان خریده شد که به این ترتیب امسال با کاهش ۶۶.۷ درصدی رو به رو هستیم و یا به عبارت دیگر امسال حدود یک سوم پارسال، محصول از گندم‌کاران تحویل گرفته‌ایم.

هاشمی درباره پرداخت صورت گرفته به گندم‌کاران هم عنوان کرد: در ابتدای خرید گندم، قیمت این محصول ۴ هزار تومان اعلام شده بود و گندم دریافتی به کشاورزان با همین تعرفه خریداری شد، اما از ۲۲ اردیبهشت که قیمت ۵ هزار تومانی ابلاغ شد محصول کشاورزانی که از این تاریخ به بعد تحویل گرفتیم با قیمت جدید حساب و پرداخت شد.


بیشتر بخوانید


او تاکید کرد: فهرست کشاورزانی که گندمشان ۴ هزار تومان خریده شده برای دریافت ما به التفاوت به بانک اعلام شده است و به نوبت این مبلغ به حسابشان واریز خواهد شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان بوشهر گفت: تاکنون بیش از ۱۳۹ میلیارد و ۱۹۵ میلیون تومان برای خرید گندم به کشاورزان استان بوشهر پرداخت شده است.

هاشمی با بیان اینکه سالانه ۱۲۰ هزار تن گندم در استان بوشهر مصرف می‌شود، عنوان کرد: با توجه به کاهش تولید این محصول نسبت به مصرف، گندم مورد نیاز استان از منابع دیگر تامین خواهد شد.

کشت گندم در استان بوشهر اواسط آبان هر سال و برداشت آن اواسط فروردین سال بعد آغاز می‌شود.

در سال زراعی کنونی ۱۰۷ هزار و ۴۰۰ هکتار از مزارع این استان شامل ۹۲ هزار هکتار مزرعه دیم و ۱۵ هزار و ۴۰۰ هکتار مزرعه آبی زیر کشت گندم رفت.

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر، محصول ۲۲ هزار هکتار از مزارع دیم کامل از بین رفت و ۷۰ هزار هکتار از مزارع هم ۵۰ تا ۶۰ درصد خسارت دیدند. مزارع آبی هم ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش عملکرد داشتند.

خسرو عمرانی بیان کرد: میزان بارندگی در استان بوشهر ۵۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.