برداشت گندم از مزارع استان بوشهر در حالی آغاز شده، که نباریدن باران به ۴۰ درصد مزارع آسیب زده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، گندم به طور معمول اواسط آبان در استان بوشهر کاشته می‌شود و زمان برداشت اواسط فروردین است.

پارسال با توجه به بارش مناسب ۱۴۳ هزار تن گندم از مزارع استان برداشت شد اما امسال کمبود بارش به مزارع گندم خسارت فراوانی وارد کرده است.

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر، کاهش بارش‌ها باعث شده بیش از ۴۰ درصد مزرعه‌های گندم آسیب ببینند.

خسرو عمرانی افزود: ۹۲ هزار هکتار از کشتزارهای استان زیر کشت گندم دیم رفته اما کاهش بارندگی باعث شده که محصول ۷۰ هزار هکتار قابل برداشت باشد. ۱۵ هزار و ۴۵۰ هکتار مزرعه گندم آبی هم در استان وجود دارد که کمبود باران موجب کاهش محصولشان شده است.


بیشتر بخوانید


او عنوان کرد: برای برداشت گندم از ۴۳۰ دستگاه کمباین استفاده خواهد شد که ۳۰ دستگاه مربوط به استان است و ۴۰۰ کمباین از استان فارس خواهند آمد.

فعالیت ۱۲ مرکز خرید گندم

در همین حال مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی استان بوشهر هم گفت: با آغاز برداشت گندم ۱۲ مرکز برای خرید این محصول در استان فعال شده‌اند که هفت مرکز مربوط به تعاون روستایی است و به عنوان مباشر فعالیت می‌کنند. پنج مرکز شامل سه کارخانه آرد، مجتمع انبار‌های چغادک و سیلوی برازجان  هم گندم را از کشاورزان تحویل می‌گیرند.

سید محمد هاشمی پیش بینی کرد با توجه به خشکسالی‌، ۶۶ هزار تن گندم از کشاورزان خریده شود یعنی حدود ۴۵ درصد کمتر از پارسال. زیرا پارسال ۱۱۹هزار و ۶۰۰ تن محصول از گندم‌کاران خریده شد.

او ادامه داد: مراکز خرید گندم از ساعت ۷ تا ۱۶ آماده دریافت محصول کشاورزان هستند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان بوشهر اعلام کرد: قیمت پایه خرید گندم معمولی چهار هزار و دوروم چهار هزار و ۲۰۰ تومان است.

انتهای پیام/ک

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.