برخی منابع خبری از شروط جدید گروه طالبان برای حضور نشست صلح استانبول، خبر دادند.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، گروه طالبان در ابتدای اردیبهشت ماه امسال نیز از حضور مشروط خود در کنفرانس استانبول ترکیه خبر داده بود.

نشست صلح استانبول از جمله مهمترین نشست‌هایی است که قرار است درباره آینده صلح افغانستان در آن تصمیم گیری شود.

اجلاسی که ماه گذشته پیشنهاد تشکیل آن از سوی آمریکا مطرح شده بود و سازمان ملل، ترکیه و قطر نیز در برگزاری آن مشارکت دارند.

از این رو جامعه بین‌المللی در این انتظار به سر می‌برند که گروه‌های داخلی افغانستان در آن بتوانند بر سر پایان جنگ و همچنین تشکیل دولت انتقالی صلح به توافق دست یابند.

این نشست قرار است، در هفته آخر ماه مه (خرداد) برگزار شود.

اما حال برخی رسانه‌های غربی مدعی شده اند که گروه طالبان برای حضور در نشست صلح استانبول۳ شرط جدید تعیین کرده است.

براین اساس، چند مسئول ارشد گروه طالبان در مصاحبه‌ای با منابع غربی بدون اینکه نامشان فاش شود، از تعیین شروط جدید این گروه برای حضور در اجلاس ترکیه خبر داده اند.

آن‌ها تاکید کرده اند که، نشست صلح استانبول باید بصورت کوتاه و مختصر برگزار شود و نباید بیشتر از ۳ روز به طول بیانجامد.
از سوی دیگر گفته می‌شود که حضور هیات سطح پایین طالبان و همچنین عدم تصمیم گیری درباره موضوعات مهم دو شرط دیگر گروه طالبان است.

برخی منابع از گروه طالبان، تاکید کرده اند که، رهبران این گروه اساساً قصد شرکت در کنفرانس استانبول را ندارند، اما با تعیین شروط جدید و همچنین به درخواست پاکستان و قطر در آن شرکت می‌کنند.

شیخ عبدالحکیم، رئیس تیم مذاکراتی طالبان که در قطر مستقر است و چند نفر دیگر از اعضای اصلی آن سفری به منطقه داشته اند تا بتوانند با "ملا هبت اله"، رهبر طالبان و برخی از اعضای شورای رهبری به مشورت بپردازند. رایزنی‌هایی که یک ماه به طول انجامیده است و گفته می‌شود در پاکستان صورت گرفته است.

آمریکا قرار است تا ماه سپتامبر نیرو‌های نظامی خود را از افغانستان خارج کند، اما از سوی دیگر بایدن، رئیس جمهور آمریکا قصد دارد طرحی را برای مقابله با گروه‌های تروریستی در خاک افغانستان پیاده سازی کند.

از سوی دیگر نیز طالبان مخالف ماندگاری هر چه بیشتر نظامیان بیگانه در افغانستان هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار