یک کارشناس حوزه ناباروری و پزشکی زنان گفت: شایع‌ترین علت ناباروری بانوان سندروم پلی کیستیک است که زمینه ارثی دارد و حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد خانم‌ها را درگیر کرده است.

انصاری کارشناس حوزه ناباروری و پزشکی زنان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  اظهار کرد: شایع‌ترین علت ناباروری در بانوان سندروم پلی کیستیک است که زمینه ارثی دارد و حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد خانم‌ها را درگیر کرده است. این بیماری از سنین بلوغ تا ۴۵ سالگی ادامه دارد. دلایلی مانند سبک زندگی نادرست، چاقی، استعمال دخانیات و مصرف الکل منجر به سندروم پلی‌کیستیک و نازایی می‌شود.

او ادامه داد: از دیگر دلایل ناباروری اندومتریوز یا همان کیست تخمدان است که اگر خانم‌ها به موقع به پزشک مراجعه نکنند منجر به از بین رفتن تخمدان و ناباروری می‌شود.

انصاری افزود: از دیگر عوامل ناباروری در زنان را می‌توان عمل‌های غیرضروری مانند عمل کیست ساده یا آپاندیس دانست که منجر به آسیب به تخمدان‌ها و لوله‌های رحمی می‌شود.

این کارشناس حوزه ناباروری و پزشکی زنان گفت: متاسفانه در جامعه ما آقایان تصور می‌کنند که بیشتر ناباروری‌ها به دلیل مشکلات خانم‌ها است. در حال حاضر ناباروری با فاکتور مردانه هم وجود دارد، زیرا آقایان شغل‌هایی دارند که باعث ناباروری می‌شود، برای مثال مردانی که با گرما و مواد سمی سروکار دارند یا در زمان‌های طولانی رانندگی می‌کنند باید به موضوع سلامت باروری خود بیش از دیگران توجه کنند.

سن مناسب باروری برای زنان

او تاکید کرد: سن مناسب برای باروری خانم‌ها بین ۲۵ تا ۳۵ سالگی است و متاسفانه بعد از آن قدرت باروری کم می‌شود. خانم‌ها به دلیل مشغله‌هایی مانند تحصیل، شرایط شغلی و... سن ازدواج و باروری را به تاخیر می‌اندازند و تصور آن‌ها هم این است که اگر در نهایت بارداری اتفاق نیفتد با روش IvF باردار می‌شوند در صورتیکه احتمال پاسخ IVF هم در بالای ۳۷ سال کاهش پیدا می‌کند.

انصاری گفت: در حال حاضر ۱۵ درصد زوج‌ها نابارور هستند و در صورتیکه آموزش‌ها درباره این موضوع از سنین کم آغاز شود، نرخ ناباروری کاهش پیدا می‌کند.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

برچسب ها: ناباروری ، موادمخدر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار